Värmeproblem med grafikkort

Permalänk
Medlem

Värmeproblem med grafikkort

Tjena igen

Jag har värme problem med mina grafikkort, för ett tag sedan så gick mitt 9800gx2 sönder, förmodligen pga värme, eftersom de låg å idlade på 80+ grader å över 100 i spel.
Men nu har jag satt in mitt gammla 8600gt kort i burken, och detta kort är oxå farligt varmt, innan ja uppgraderade min dator så använde jag mitt 8600 med mitt P5N-E moderkort å där så hade jag bra tempraturer på grafikkortet.
Men nu när ja fått sätta in detta grafikkort med mitt nya moderkort P45-DS4
så ligger grafikkortet å idlar på 70+ grader å ja kan inte ens spela guild wars, för då startar datorn om, för kortet bir för varmt.
Jag har till och med provat å spela med de absolut lägsta grafik inställningar som går, men de e samma där lika varmt.
Jag kan oxå säga att ja använder samma chassi å kylning som ja hade när ja använde p5n-e kortet å allt va bra.
Va kan detta bero på, jag har haft funnderingar på om kanske grafikkortet får för mkt ström lr nåt sånt, vad tror ni?
Kan de ha med moderkortet å göra??

Programen ja kollar tempraturena med är Asus Smartdoctor och gpu-z å dom visar samma temps.

Permalänk

Du har även System och MCE (minne...) temperaturer att kontrollera. De visar om luft cirkulationen fungerar dåligt i lådan. Dessa höga temperaturer du anger kan bero på att luften står stilla i lådan. Har du kontrollerat ev front-luftfilter och om kablaget stör flödet ?
http://www.lavalys.com/products.php?ps=UE&lang=en&page=48

Vissa kort blir väldigt varma. Mitt HD4870 ligger på 92 grader vid spel och 80 grader i vila. Detta är normalt för mitt kort. Fläktstyrningen reglerar detta på ett utmärkt sätt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Vad är det där MCE förnått?

Jag har svårt att tro att det e dåligt luftflöde, det beror på.
Ja kan köra med öppet chassi å det är ingen skillnad!?!

Jag har beställt lite bättre kylning nu, Thermalright 120 extreme sen 2 120mm fläktar, med bra flås i.
När de kommer så ska ja ta en rejäl titt på allt i datorn å sen städa den lite.
Om det inte hjälper så måste de va nåt annat!

Jag återkommer!

Permalänk
Medlem

Borde du inte köpa en grafikkortskylare om det är ditt grafikkort som är varmt?

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Borde du inte köpa en grafikkortskylare om det är ditt grafikkort som är varmt?

Jag har juh använt detta grafikkort förr å då va det alldrig så varmt, det e juh två kort ja provat nu, båda e skit varma.

Permalänk

Moderna grafikkort blir 'skitvarma'... (mycket över 37,5 grader hehehe).
Elektronik kretsar klarar över 115 grader utan att skadas. (kondensatorer är ett annat kapittel.)

Däremot så slutar de flesta komponenter att fungera på tänkt sätt när temperaturen överstiger konstruktionens uttänkta nivå. Man får program hängningar eller bildstörningar men korten går sällan sönder på grund av temperaturen.

EDIT: Jag hade problem med att mitt HD4870 i första PCI-e slottet värmde upp minne och nordbryggan (MCP-probe) ovanför kortet.
Temperaturproben "MCP" steg över 82 grader och då hängde systemet. Jag flyttade ner kortet till andra PCIe slottet och problemen upphörde.

Ladda ner och låt GPU-Z monitorera temperaturen och kontrollera med EVEREST Ultimate Edition att alla matnings spänningar ligger inom toleranserna. Speciellt +12V.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag har bytt fläktar å sånt i chassit nu, å sen dragit alla kablar så dom inte är ivägen.
Nu ligger grafikkortet och idlar jämt på 46 grader, då det var som du sa Waxinator det va luftflödet som va dåligt

Det där jag sa om öppet chassi de kom ja på att det gjorde bara sakerna ännu varmare, konstigt nog

Tack för svaren