Datorn tycks inte förstå att jag har en 22" widescreenmonitor

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Datorn tycks inte förstå att jag har en 22" widescreenmonitor

Jag har följande problem:
Jag vill ställa in upplösningen till 1680 * 1050, vilket är rekomenderat för min Samsung SyncMaster T220-skärm. När jag går in i "Screen resolution" för att ändra så finns inte 1680 * 1050 som val, och den högsta är 1280 * 1024.
Fönstret "Screen resolution"

Jag kör Windows 7 RC build 7100 x86 på en dator med en AMD Athlon 64 X2 Dual core Processor 6000+, 4 gb RAM samt ett ATI Radeon HD 4670. Jag hade samma problem i 64-bitars versionen av build 7100, med det undantaget att de drivrutiner som finns till skärmen inte fungerade. Jag har provat med två drivrutiner, vilka jag visserligen tror är samma (står samma versionsnummer), en från samsungs hemsida och en från skivan som kom med skärmen. Jag har provat att installera senaste ATI-drivrutinerna, köra med den drivrutinen som Windows själv installerar samt att installera Xtreme-G 9.3-drivrutinen. Har tittat runt i Catalyst Control Center men inte hittat någon lösning där, men jag förstår inte alla inställningar så lösningen kan finnas där.

Inforutan för grafikkortet
Inforutan för skärmen

Det har fungerat förut på build 7057, men jag minns inte hur eller varför. Jag hade samma problem, men det löste sig på något vis.
Tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Dec 2007

Re: Datorn tycks inte förstå att jag har en 22" widescreenmonitor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av prt-
Jag har följande problem:
Jag vill ställa in upplösningen till 1680 * 1050, vilket är rekomenderat för min Samsung SyncMaster T220-skärm. När jag går in i "Screen resolution" för att ändra så finns inte 1680 * 1050 som val, och den högsta är 1280 * 1024.
Fönstret "Screen resolution"

Jag kör Windows 7 RC build 7100 x86 på en dator med en AMD Athlon 64 X2 Dual core Processor 6000+, 4 gb RAM samt ett ATI Radeon HD 4670. Jag hade samma problem i 64-bitars versionen av build 7100, med det undantaget att de drivrutiner som finns till skärmen inte fungerade. Jag har provat med två drivrutiner, vilka jag visserligen tror är samma (står samma versionsnummer), en från samsungs hemsida och en från skivan som kom med skärmen. Jag har provat att installera senaste ATI-drivrutinerna, köra med den drivrutinen som Windows själv installerar samt att installera Xtreme-G 9.3-drivrutinen. Har tittat runt i Catalyst Control Center men inte hittat någon lösning där, men jag förstår inte alla inställningar så lösningen kan finnas där.

Inforutan för grafikkortet
Inforutan för skärmen

Det har fungerat förut på build 7057, men jag minns inte hur eller varför. Jag hade samma problem, men det löste sig på något vis.
Tips?

Om du öppnar windows update, finns det en bildskärmsdrivrutin tillgänglig där?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

det finns i avancerat nån stans en ruta där du kan bocka i som är "visa upplösningar skärmen inte stöder" eller nåt liknande. Klicka i den och se vad som händer då

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2009

Köpte exakt en likadan skärm förra veckan och hade samma problem.

Det är fel i monitorns programvara som skickar ut fel native upplösning. Tydligen ett vanligt problem med dessa monitorer. Bara byta ut den, min andra funkar perfekt.

Läste i en tråd om det att det går att gå runt det med ATI kort men inte med Nvidia. Hittar inte tråden nu och kommer inte ihåg hur man gjorde.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Re: Re: Datorn tycks inte förstå att jag har en 22" widescreenmonitor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Om du öppnar windows update, finns det en bildskärmsdrivrutin tillgänglig där?

Nix.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
det finns i avancerat nån stans en ruta där du kan bocka i som är "visa upplösningar skärmen inte stöder" eller nåt liknande. Klicka i den och se vad som händer då

Kryssade ur "Hide modes the monitor can not display" men utan framgång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kesse2
Köpte exakt en likadan skärm förra veckan och hade samma problem.

Det är fel i monitorns programvara som skickar ut fel native upplösning. Tydligen ett vanligt problem med dessa monitorer. Bara byta ut den, min andra funkar perfekt.

Läste i en tråd om det att det går att gå runt det med ATI kort men inte med Nvidia. Hittar inte tråden nu och kommer inte ihåg hur man gjorde.

Ska undersöka möjligheterna till att få skärmen bytt, men undviker gärna det efter som att jag vet att det fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Prova att ljuga för Windows och installera en annan drivrutin. Du kan ju välja manuellt vilken som helst. T.ex. Samsung Syncmaster 226bw som har 1680x1050 som standard.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Prova att ljuga för Windows och installera en annan drivrutin. Du kan ju välja manuellt vilken som helst. T.ex. Samsung Syncmaster 226bw som har 1680x1050 som standard.

Testat utan framgång.