Erfarenheter av Pc City?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2008

Erfarenheter av Pc City?

Har hittat en tv på Pc City som jag är intresserad av. Men när jag läser om dem på prisjakt så blir jag fundersam om jag borde köpa av dem.
Är det någon annan som har erfarenheter av dem som ni vill dela med er av?

Suup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2008

tycker överlag att de är okunnig personal på pc city. frågar man en komponent relaterad fråga eller liknande så ber dom en alltid fråga någon annan som sen kan gå och slå upp de i datorn :S

Stationär " Annihilator" : i7 930 @ 4Ghz | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950
Kamera : Canon 70D, Canon 550D och DJI Phantom 2 vision +

Bilen: V50 Classic
Lek bilen: SKYLINE R33

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Att de håller på att lägga ned verksamheten i Sverige är väl inget plus heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Att de håller på att lägga ned verksamheten i Sverige är väl inget plus heller.

Inte deras internetsida !!

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

nvidia_fanb0y<3 får en varning!

*Tråd rensad*

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2008

Så är Pixmania ett bättre alternativ då?
Vet någon om dem har ett lager?

Suup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Experto

Absolut inte, kör hellre på pc city då.

Samsung 700Z7C 17,3" - i7 3615QM - GT 650M - 8GB - 750GB - Crucial m4 256GB SSD

Citera gärna så ser jag ditt meddelande!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Pc Citys personal kanske inte var bland de bästa, men
där finns ju trygghet att lita på till skillnad från
Pixmania som är ett helruttet företag.
Håll dig borta från dem!

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Absolut inte, kör hellre på pc city då.

Varför då? Bättre recensioner på prisjakt.

Suup

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Varför då? Bättre recensioner på prisjakt.

Pc City följer svenska konsumentlagar,
dem skiter Pixmania i.
Får du något problem med leveranser eller att
något går sönder kommer du aldrig förlåta dig själv.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Pc City följer svenska konsumentlagar,
dem skiter Pixmania i.
Får du något problem med leveranser eller att
något går sönder kommer du aldrig förlåta dig själv.

Kolla bara här:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=varning+pixmania

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pungpinan
Registrerad
Mar 2003

Ja Pixmania ska du akta dig för, dom är omskrivna och var med i ett PLUS program ang fel på en digitalkamera å det visade sig att dom följde Franska konsumentlagar om jag inte minns fel och det vart en massa rabalder.

Köp i Sverige om du inte hittar en vettig utlänsk och betala ALDRIG i förskott

- 8600K@Turbo - 2x8gb DDR4@3000mhz - 1060GTX 6gb@+150mz gpu/+700mhz mem med Accelero Twin Turbo II - Jonsbo U3 - AOC Agon AG271QG -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Ja Pixmania ska du akta dig för, dom är omskrivna och var med i ett PLUS program ang fel på en digitalkamera å det visade sig att dom följde Franska konsumentlagar om jag inte minns fel och det vart en massa rabalder.

Köp i Sverige om du inte hittar en vettig utlänsk och betala ALDRIG i förskott

vad snackar ni om pixmania sålde 3stycken 1tb hårddiskar till mig för endast 360spänn

Ont:
Köp på pc city

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

När det gäller pc-city kan man väl dessutom traska in på Elgiganten med garantiärenden och liknande eller minns jag fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staden mellan broarna
Registrerad
Apr 2009

Aa, nu finns det ju inget val när de har konkat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
När det gäller pc-city kan man väl dessutom traska in på Elgiganten med garantiärenden och liknande eller minns jag fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yess
Aa, nu finns det ju inget val när de har konkat.

Viss skillnad på att konka och att avveckla en verksamhet(I deras fall fysiska butiker). pccity.se finns kvar.

Server0 HP Gen8 4x600Gb SAS 15k rpm Server1 HP N54L 4x3tb WD Red
Server2 FSC 4x1tb Samsung F3
Gamestation 4790k,16gb,970,500gb ssd LaptopY510P Netpad Surface 3 256gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jun 2009

Hej
Idag så small det om mitt ACE RAW DEAL 520w nätaggregat.. tog med sig 2 hårddiskar och gjorde så att moderkortet (EP45-DS3) nu bara startar ibland. Konstigt nog fungerar aggregatet fortfarande.

Ska idag eller imorron åka till Elgiganten för att reklamera varorna. Man brukar alltid få tillgodokvitto eller liknande, inte ''fria'' pengar. Finns det nån chans att man får pengar i hand istället för tillgodokvitto då det typ inte ens finns datorutrustning etc Moderkort, nätaggregat, cpu, ram osv.

Ska försöka säga till dem att jag inte har användning av ett tillgodokvitto då jag söker efter dator delar som inte finns i varuhuset.

Det ligger i Sickla

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheClocker
Hej
Idag så small det om mitt ACE RAW DEAL 520w nätaggregat.. tog med sig 2 hårddiskar och gjorde så att moderkortet (EP45-DS3) nu bara startar ibland. Konstigt nog fungerar aggregatet fortfarande.

Ska idag eller imorron åka till Elgiganten för att reklamera varorna. Man brukar alltid få tillgodokvitto eller liknande, inte ''fria'' pengar. Finns det nån chans att man får pengar i hand istället för tillgodokvitto då det typ inte ens finns datorutrustning etc Moderkort, nätaggregat, cpu, ram osv.

Ska försöka säga till dem att jag inte har användning av ett tillgodokvitto då jag söker efter dator delar som inte finns i varuhuset.

Det ligger i Sickla

Mig veterligt ska du inte behöva godta att få ett tillgodokvitto vid en reklamation utan det är kontanter som gäller alt kreditering på ditt kort!

Dom får även ersätta dig för följdskadorna så ring till dom först och hör hur dom tänkt sig att detta ska lösas dvs ska du ta med dig hela burken eller räcker det med att du tar med dig det felaktiga nätaggregatet?

Vill dom inte lösa ditt problem så är det nog ARN som gäller isf vilket du också talar om för dom eftersom du har konsumentlagstiftningen på din sida i detta fallet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jun 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Mig veterligt ska du inte behöva godta att få ett tillgodokvitto vid en reklamation utan det är kontanter som gäller alt kreditering på ditt kort!

Dom får även ersätta dig för följdskadorna så ring till dom först och hör hur dom tänkt sig att detta ska lösas dvs ska du ta med dig hela burken eller räcker det med att du tar med dig det felaktiga nätaggregatet?

Vill dom inte lösa ditt problem så är det nog ARN som gäller isf vilket du också talar om för dom eftersom du har konsumentlagstiftningen på din sida i detta fallet!

Jag köpte allt för strax över 1500kr. Har kvitto på båda. Nätaggregatets går ut i augusti och moderkort går ut vid maj

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2002
Citat:

Läs om, gör rätt!

Reklamation är först när varan varit defekt 2 gånger och skall in för samma fel igen.

Till dig som med trasigt nätagg, du kommer förmodligen att få din saker inskickade för undersökning, sen om det är "en" produkt som har haft sönder en annan skall detta också konstateras först innan du kan få ev ersättning.

Då ligger nog tyvärr bevis bördan på dig alt att dom ser att ditt agg ger ifrån sig felaktiga spänningar eller dyligt.

Det kan vara så att om dom inte kan ersätta dig med en likvärdig produkt så får du pengarna tillbaks, alt om dom kan beställa hem ett likvärdigt åt dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jun 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomaZ84
Läs om, gör rätt!

Reklamation är först när varan varit defekt 2 gånger och skall in för samma fel igen.

Till dig som med trasigt nätagg, du kommer förmodligen att få din saker inskickade för undersökning, sen om det är "en" produkt som har haft sönder en annan skall detta också konstateras först innan du kan få ev ersättning.

Då ligger nog tyvärr bevis bördan på dig alt att dom ser att ditt agg ger ifrån sig felaktiga spänningar eller dyligt.

Det kan vara så att om dom inte kan ersätta dig med en likvärdig produkt så får du pengarna tillbaks, alt om dom kan beställa hem ett likvärdigt åt dig.

Ja men jag behöver inte godkänna att de ska ge mig en ny produkt?

Btw.. har redan haft den inne på RMA en gång

EDIT: Egentligen behövs det ingen undersökning då rippeln ifrån nätagget varit så hög (över det tillåtna) att mitt moderkort tagit stryk under en längre tid. Det är egentligen PCcity/Elgigantens fel att dem tar in varorna bara för att dem är billiga. Sen kan jag bara få pengarna tillbaka eftersom nätaggregats låda är felmärkt och inte stämmer överens med dem kablar som sitter i själva agget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheClocker
Ja men jag behöver inte godkänna att de ska ge mig en ny produkt?

Btw.. har redan haft den inne på RMA en gång

EDIT: Egentligen behövs det ingen undersökning då rippeln ifrån nätagget varit så hög (över det tillåtna) att mitt moderkort tagit stryk under en längre tid. Det är egentligen PCcity/Elgigantens fel att dem tar in varorna bara för att dem är billiga. Sen kan jag bara få pengarna tillbaka eftersom nätaggregats låda är felmärkt och inte stämmer överens med dem kablar som sitter i själva agget.

Butiken har rätt att laga din produkt 2 gånger, kan dom inte lösa det så har du rätt att få en ny/likvärdig.

Kan dom inte ordna en likvärdig så kan du få pengarna tillbaks.

Hur som helst så lämna in produkten så dom får undersöka den, Måste ju börja någonstans

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Läs om, gör rätt!

Vad är problemet? Han gör en reklamation enligt vad KKL säger där följdskador skall ersättas om det beror på en felaktig komponent.

Sen att det finns garanti är en sak men den ersätter bara själva varan och sen brukar dom friskriva sig från följdskador så därför blir då KKL tillämplig i bestämmelserna om följdskador.

Är då Nätagget under 6 mån gammalt så har säljaren bevisbördan och ska hålla köparen skadeslös genom att t.ex ge honom ett nytt nätagg eller kreditera honom för detta + ersätta honom för följdskadorna om han inte kan bevisa att det beror på nått som beror på köparens försumlighet och där behöver inte köparen godta ett tillgodokvitto utan där är det kontanter som gäller så nu har jag kanske förtydligat detta så det är fullständigt klart vad jag menar?

Är nätagget över 6 mån gammalt ja då har köparen bevisbördan enligt KKL men det går ganska lätt att bevisa att ett nätagg är felaktigt genom att låta nån mäta upp det och sen tillfoga den avgiften till säljaren vid reklamationen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2002
Citat:

Vad är problemet? Han gör en reklamation enligt vad KKL säger där följdskador skall ersättas om det beror på en felaktig komponent.

Sen att det finns garanti är en sak men den ersätter bara själva varan och sen brukar dom friskriva sig från följdskador så därför blir då KKL tillämplig i bestämmelserna om följdskador.

Är då Nätagget under 6 mån gammalt så har säljaren bevisbördan och ska hålla köparen skadeslös genom att t.ex ge honom ett nytt nätagg eller kreditera honom för detta + ersätta honom för följdskadorna om han inte kan bevisa att det beror på nått som beror på köparens försumlighet och där behöver inte köparen godta ett tillgodokvitto utan där är det kontanter som gäller så nu har jag kanske förtydligat detta så det är fullständigt klart vad jag menar?

Är nätagget över 6 mån gammalt ja då har köparen bevisbördan enligt KKL men det går ganska lätt att bevisa att ett nätagg är felaktigt genom att låta nån mäta upp det och sen tillfoga den avgiften till säljaren vid reklamationen.

Som jag skrev, då TheClocker skrev "Nätaggregatets går ut i augusti "

TheClocker kommer alltså att få lämna in sakerna på garanti, där han samtidigt ska lägga fram hur nätagget skadat andra komponenter i datorn.
(Då det är över 6mån)

Produkten skall då skickas in för bedömning och se ifall den felaktigt ger ut spänningar som kan skada andra komponenter i detta fall.

edit: Hela ärendet är alltså inte en reklamation(ur pengarna tillbaka syfte). utan garanti + följdskador.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2009

En snabb fråga bara, sammarbetar typ Elgiganten och PC city?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorikal
En snabb fråga bara, sammarbetar typ Elgiganten och PC city?

Det är samma huvud ägare. DSG International

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jun 2009
Citat:

Som jag skrev, då TheClocker skrev "Nätaggregatets går ut i augusti "

TheClocker kommer alltså att få lämna in sakerna på garanti, där han samtidigt ska lägga fram hur nätagget skadat andra komponenter i datorn.
(Då det är över 6mån)

Produkten skall då skickas in för bedömning och se ifall den felaktigt ger ut spänningar som kan skada andra komponenter i detta fall.

edit: Hela ärendet är alltså inte en reklamation(ur pengarna tillbaka syfte). utan garanti + följdskador.

Nu startar inte nätaggregat mer.. det är alltså dött.

Nu bör man ju få pengarna tillbaka?

Har haft RMA en gång av kortet hos Gigabyte och en gång hos Pccity där dem bara bytte ut säkringen på nätaggregatet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jun 2009
Citat:

Olirc, kan jag få en länk på sidan så att jag kan ge den till Elgiganten om de ställer en massa sjuka frågor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2002

www.google.se

"Konsumentköplag"

Första länken så finner du det du letar efter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

Se här http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm och vad som är intressant är följande stycke under 31 §:

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).