Två olika kort i datorn under Vista

Permalänk
Medlem

Två olika kort i datorn under Vista

Jag vill ha ett 7300GT inne i min dator samtidigt som ett 4890.

Men jag har läst att olika kort kan skapa problem i Vista och 7, kanske inte ens boota OSet

Tror ni jag kan ha problem med den här setupen?

Kan jag deaktivera 7300 på något sätt?

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk

Om grafiken på moderkortet och grafiken i PCIe slottet är av samma märke (ATI eller nVidia)
så fungera det bra att båda är aktiva.

Du får inga problem med varken Vista eller Sjuan eftersom du i BIOS väljer vilken grafik som har företräde (Onboard/PCI).

Du har (som jag) olika märken så ena eller andra grafiken nekats att ladda sin drivrutin i uppstarten och det enda man märker är att i Enhetshanteraren är ena kortet inaktiverat.

Om du vill stänga av moderkortets grafikchip så stoppar du uppstarten med <delete> och ändrar i BIOS så att detta inte längre ansluts. (Onboard GPU = Disabled).

EDIT:
Under Advanced - Chipset - Onboard GPU -> Auto ( /Always enable )
"Auto" betyder att om du stoppar i eget grafikkort så stängs det interna av. "Always enable" betyder att inbygda grafiken tvingas att vara med oavsett extrakort.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Någon BIOS är ingen möjlighet då detta lilla trick ska utföras på en Mac Pro.

4890:an har inget stöd i OSX men funkar ändå med lite knep, dock bara 1 DVI. Därför ska 7300:an endast fungera i OSX och om den inte startas i Vista är det inget problem.

Så du säger att jag helt enkelt kan inaktivera ett av korten i enhetshanteraren?

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk

Bortsett från att du har en helt annan hårdvara än vad jag svarade på, så när det gäller Vista och Sjuan så vägrar dessa att ladda olika grafikkortsdrivrutiner. Det ena blir huvudkort och det andra klagas det på vid första Windows starten varefter det blir inaktiverat.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA