Problem med ati2dvag.dll

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Problem med ati2dvag.dll

Jag har fått problem med DLL-filen "ati2dvag" som orsakar blåskärm varje gång jag startar datorn. Jag har läst en hel del om problemet på internet men jag har inte fått tag i någon vettig lösning.

Problemen startade när jag satt och spelade WarCraft 3 vilket inte är särskilt krävande i jämförelse med vissa av de andra jag spelar såsom Call of Duty 4 och Crysis. Jag satt och spelade som vanligt och plötsligt såg jag lite artefakter så jag stängde ner spelet direkt. Jag stängde av datorn och lät den stå över natten.

När jag satte på datorn på morgonen så såg jag artefakter direkt i den första BIOS-skärmen och sen på Windows-loggan. När Windows hade laddat färdigt och man väntade på inloggningsskärmen så blev skärmen svart och efter ca 20-30 sekunder kom en BSOD där det stod att drivrutinen fastnat i en oändlig loop och problemet berodde på filen ati2dvag.dll.

Jag kom fram till att problemet låg i ATIs drivrutiner och startade därför datorn i felsäkert läge. Det är inga artefakter någonstans i Windows om man kör felsäkert läge. Efter att man avinstallerat drivrutinerna kunde jag starta datorn som vanligt och där fanns inga artefakter i Windows nu heller men grafikkortet är ju inget värt utan drivrutiner.

Så har någon några som helst förslag på vad jag kan göra för att lösa detta oerhört irriterande problem?

Mitt system består av:

ATI 2900xt 512mb
Intel C2D E6750 @3,2GHz (8x400MHz)
Corsair DDR2 XMS2 PC6400

Är det något jag har missat att tala om är det bara att fråga.

MVH Philip