HADOPIs elaka kusin LOPPSI

Permalänk

HADOPIs elaka kusin LOPPSI

Då var det dags för nästa verktyg i jakten på folket. I korthet går det ut på att polisen, helt lagligt, kommer att kunna installera malware utan användares vetskap på deras datorer. Givetvis är det Frankrike som går i spetsen för detta.

"Frankrikes inrikesminister Michèle Alliot-Marie kommer att presentera lagförslaget för inrikes säkerhet; LOPPSI (loi d'orientation et de programmation pour la performance de la sécurité intérieure) vid en ministerkonselj nu på onsdag."

http://www.zeropaid.com/news/86252/new-french-loppsi-2-law-pr...

http://loppsi.numerama.com/

"I Sverige heter förslaget Hemlig dataavläsning. Det presenterades i utredningen SOU 2005:38 och ligger nu på justitiedepartementets bord. När regeringen kommer att presentera det för riksdagen verkar inte vara bestämt ännu."

Tänk, tryck, tala.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Men detta måste ju gå att kringgå? Du har ju alltid en möjlighet att plocka bort saker från din hårddisk, det handlar ju bara om hur svårt det är.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Men detta måste ju gå att kringgå? Du har ju alltid en möjlighet att plocka bort saker från din hårddisk, det handlar ju bara om hur svårt det är.

Självklart. Det är som med precis allt annat som mediaindustrin försöker sig på (märk väl att jag inte säger Frankrikes regering), rent tekniskt kommer dom alltid att ligga steget efter.

Jag tycker dock att den tekniska debatten är rätt ointressant just i detta sammanhang och tänkte snarare att vi kunde diskutera huruvida det är en lämplig lag eller ej att införa ur integritetssynpunkt.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
diskutera huruvida det är en lämplig lag eller ej att införa ur integritetssynpunkt.

Finns inget att diskutera, svaret är "nej".

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Finns inget att diskutera, svaret är "nej".

håller helt med, när man trodde att det inte kunde bli värre i ett demokratiskt land så ser man detta....

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Hur är det tänkt att fungera?
Jag menar, inte ens de värsta ryska hackarna klarar ju av att göra program som inte kan ses utav anti-virus program eller liknande.

De enda som kan bli övervakade är ju de som inte är insatta i hur det funkar och de är ju inte precis några tekniska skurkar.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Släpp lös Belga i riksdagen med några ondsinta rottweilers, högaffel och en burk amfetamin... Modern folktribunal YEAHHH

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Hur är det tänkt att fungera?
Jag menar, inte ens de värsta ryska hackarna klarar ju av att göra program som inte kan ses utav anti-virus program eller liknande.

De enda som kan bli övervakade är ju de som inte är insatta i hur det funkar och de är ju inte precis några tekniska skurkar.

Till en början blir det nog inga problem för polisen. Självklart kommer just deras program (säkert enligt lag) vara vitlistade hos alla antivirusprogram. I väntan på att programmerare får tag i programmet i fråga så finns det nog inte bra sätt att hitta sådant om man inte manuellt kan leta själv (väldigt få).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag kan förstå hur de tänker, de vill ha ett alternativ till telefonbuggning.
Kan fungera mot terrorister, skattefifflare och vissa pedofiler men majoriteten av de lite mer avancerade användarna som de större fildelarna och de mest avancerade pedofiler kommer ju genast att känna igen nya okända processer och filer på datorn.

Fast kan man få folk att själva installera det som t.ex. BankID eller activex-kontroller för nerladdning av något skojigt program så kan det funka.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
majoriteten av de lite mer avancerade användarna som de större fildelarna och de mest avancerade pedofiler kommer ju genast att känna igen nya okända processer och filer på datorn.

Rootkit?

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig tillåtit detta. Hade fan med hellre suttit i finkan än att låta någon installera ett "måste" program på min dator. Fy fan alltså man blir ju arg. Jag fattar inte vart dessa människor får all den här skiten ifrån.

Kommer säkert något as snart och säger jag har inget att dölja låt dem installera det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Jag hade aldrig tillåtit detta. Hade fan med hellre suttit i finkan än att låta någon installera ett "måste" program på min dator. Fy fan alltså man blir ju arg. Jag fattar inte vart dessa människor får all den här skiten ifrån.

Jämför som sagt med telefonavlyssning; skillnaden är väl inte jättestor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jämför som sagt med telefonavlyssning; skillnaden är väl inte jättestor?

Men det måste väl för helvete räcka med FRA i så fall? Ännu en gång konstaterat vilka skithögar till regeringar det finns i världen.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jämför som sagt med telefonavlyssning; skillnaden är väl inte jättestor?

Det är en (ursäkta språket men) jävla skillnad!
Min dator, jag har betalat den, jag har valt delar, jag väljer mjukvara, the end!

Min dator är min privata egendom. Att de lyssnar av trafiken till och från den (d.v.s. samma som telefonavlysning) är en helt annan sak än att tvinga folk att installera mjukvara som tillåter godtycklig övervakning. Motsvarigheten där är inte telefonavslyssning, det är att låta någon placera ut mikrofoner i ditt hem och använda dem som de själva vill.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jämför som sagt med telefonavlyssning; skillnaden är väl inte jättestor?

Jo, det ena kräver ett beslut i domstol.

Permalänk
Medlem

Varför blir jag inte förvånad?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jämför som sagt med telefonavlyssning; skillnaden är väl inte jättestor?

Nej, just det!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jo, det ena kräver ett beslut i domstol.

Det är lite svårt att få fram konkret information eftersom allt står på franska men kontentan verkar vara:

"a government official or police official, can upload a trojan horse or other forms of spyware onto a users computer without their knowledge, consent or a court order for a period of 4 months."

Dom kan alltså helt godtyckligt göra detta i fyra månader innan dom ens behöver fråga en domstol.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Det är lite svårt att få fram konkret information eftersom allt står på franska men kontentan verkar vara:

"a government official or police official, can upload a trojan horse or other forms of spyware onto a users computer without their knowledge, consent or a court order for a period of 4 months."

Dom kan alltså helt godtyckligt göra detta i fyra månader innan dom ens behöver fråga en domstol.

Så jävla sjukt.

Detta är sådant som garanterat skulle missbrukas förr eller senare.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Du bist Terrorist (You are a Terrorist)

Edit: Ja, min edit är bara detta tillägg, att jag måste skriva något för utom att bara lägga in länken här ovan.. Men detta är helt sjukt!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antog automatiskt att det skulle behövas domstolsbeslut men tydligen inte. Ja, detta är väl lite som att stoppa upp kamera och mikrofon i någons hem utan att de känner till det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Släpp lös Belga i riksdagen med några ondsinta rottweilers, högaffel och en burk amfetamin... Modern folktribunal YEAHHH

När du nämner ondsinda rottweilers kommer jag tänka på raubtier av nån anledning :p.

Tja, finns inte mycket att diskutera egentligen då det kanske är svårt å kommentera det skit som vi får stå ut med nu, FRA, IPRED osv.

Ett bra ord är väl tragiskt

// tcntad. Reporting live from taiwan:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Det är lite svårt att få fram konkret information eftersom allt står på franska men kontentan verkar vara:

"a government official or police official, can upload a trojan horse or other forms of spyware onto a users computer without their knowledge, consent or a court order for a period of 4 months."

Dom kan alltså helt godtyckligt göra detta i fyra månader innan dom ens behöver fråga en domstol.

Ja, därav "det ena" kräver beslut från domstol.

Permalänk

Hur lång tid och hur många lagar krävs det innan folk tröttnar?
Eller kommer vi alla att ha likadana uniformer, video och ljudbevakade dygnet runt bara för att skydda vårt liv och "frihet"?

Jag proteströstar på PP i EU-valet.
Blir det ingen diskussion efter det så blir det dax för andra sätt att förändra samhället.

Vi vet vem fienden är. Det är de som fått makten av oss men som tack misstänker oss.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Tar nog inte länge till förrän det blir lag på att alla ska vara chip märkta osv....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Hur lång tid och hur många lagar krävs det innan folk tröttnar?
Eller kommer vi alla att ha likadana uniformer, video och ljudbevakade dygnet runt bara för att skydda vårt liv och "frihet"?

Jag proteströstar på PP i EU-valet.
Blir det ingen diskussion efter det så blir det dax för andra sätt att förändra samhället.

Vi vet vem fienden är. Det är de som fått makten av oss men som tack misstänker oss.

Fast folk tröttnar ju inte på det. För det är alltid inlindat i någon i stort sett genomskinlig lögn om vår egen säkerhet som får folk att naivt tro att det är just därför.

Lägg sedan till alla puckon rent ut sagt som bara tvärvägrar inse vad som händer utan håller fast vid dumheter som "nej det krävs ju domstolsbeslut" eller "kommer bara användas om andra bevis finns" med mera. Eller värst av allt den totala idioti som är "har du inget att dölja så...". Alla som kläcker ur sig den meningen i en debatt om integritet och säkerhet förtjänar banne mig att kölhalas långsamt på längden av demokratins största skepp.

Människor i europa har i sin apati och bekvämlighet upphört med att ta sin del av ansvaret för att upprätthålla de demokratier som det kämpats så länge för att få fram. Det är knappt någon som inser att det är folkets jobb att vara kritiska och granska styret längre. Istället så överlåter man det på de politiker man valt, och vi ser ju vart det är på väg...

Jag blir bara så förbannad när jag tänker på det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kommer det krävas bakdörrar i operativsystemen då eller? För inte är det så lätt att installera spyware på en linuxburk med rimlig brandvägg?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Kommer det krävas bakdörrar i operativsystemen då eller? För inte är det så lätt att installera spyware på en linuxburk med rimlig brandvägg?

Det är inte lätt på en windowsdator heller, det kräver en del social engineering alternativt att datorn har opatchad remote code excecution följt av och en opatchad privilege escalation bug.

Någonting som jag tvivlar på att någon svensk myndighet känner till. Sådan kunskap är nog hemskt sällsynt.

Annars kan man ju alltid lagstifta att operativsystem måste levereras med bakdörrar inte så smart men för tillfället har jag inte mycket hopp för våra politiker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Det är inte lätt på en windowsdator heller, det kräver en del social engineering alternativt att datorn har opatchad remote code excecution följt av och en opatchad privilege escalation bug.

Någonting som jag tvivlar på att någon svensk myndighet känner till. Sådan kunskap är nog hemskt sällsynt.

Annars kan man ju alltid lagstifta att operativsystem måste levereras med bakdörrar inte så smart men för tillfället har jag inte mycket hopp för våra politiker.

om några täpper till hålen då så kommer det nog ge upphov till roliga rubriker "Lyml får 2 års fängelse, vägrade låta polisen spionera på hans dator" eller nått i den stilen:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Det är inte lätt på en windowsdator heller, det kräver en del social engineering alternativt att datorn har opatchad remote code excecution följt av och en opatchad privilege escalation bug.

Någonting som jag tvivlar på att någon svensk myndighet känner till. Sådan kunskap är nog hemskt sällsynt.

Annars kan man ju alltid lagstifta att operativsystem måste levereras med bakdörrar inte så smart men för tillfället har jag inte mycket hopp för våra politiker.

Eller så utnyttjar man bara TCPAs möjligheter.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if