Microsoft stoppar stora netbooks

Permalänk
Melding Plague

Microsoft stoppar stora netbooks

En dator får endast kallas för netbook om den är tillräckligt liten. Det anser Microsoft som skärper kraven för den mest nedbantade versionen av Windows 7.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sötast

"Samsung NC20 är en populär netbook med 12,1-tums skärm."

"Både Microsoft och Intel är överrens om att en netbook ska vara 10,2 tum eller mindre"

*garvar*

Permalänk
Inaktiv

Jo tänkte också på det

Permalänk
Medlem

haha, det lilla jag förstår mig på försäljning är väl att få iväg så mycket av en produkt som möjligt? om dom då sätter sånadära konstiga krav, då blir det ju mindre försäljning, vilket man inte vill?
sälja mycket= bra
sälja lite= dåligt.
"du får endast köpa 22tums skärmar ifall du har en dator med minst 4 kärnor på 2.8Ghz vardera"

Permalänk
Medlem

Fan vad fula de är. Blir less på dem två.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekkan
haha, det lilla jag förstår mig på försäljning är väl att få iväg så mycket av en produkt som möjligt? om dom då sätter sånadära konstiga krav, då blir det ju mindre försäljning, vilket man inte vill?
sälja mycket= bra
sälja lite= dåligt.
"du får endast köpa 22tums skärmar ifall du har en dator med minst 4 kärnor på 2.8Ghz vardera"

Eller så vill dom tjäna så mycket som möjligt? Ifall den billigare licensen bara får användas på netbooks så måste ju folk köpa den dyrare till datorer med stora skärmar och således omsätter microsoft mer.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Eller så vill dom tjäna så mycket som möjligt? Ifall den billigare licensen bara får användas på netbooks så måste ju folk köpa den dyrare till datorer med stora skärmar och således omsätter microsoft mer.

precis, har man monopol kan man styra marknaden.

Permalänk
Medlem

Varför står det i rubriken att det är Microsoft som stoppar stora netbooks när det i själva verket är Microsoft OCH Intel som bestämt detta. Är för övrigt rätt övertygad om att det är Intel som varit den drivande parten i detta.

Dessutom tar ni inte upp i nyheten överhuvudtaget hur detta beslut från Intel och Microsofts påverkar VIA.

Läs originalartikeln på Digitimes och jämför sedan med hur SweClockers presenterar nyheten.

Permalänk
Inaktiv

OJ! Microsoft gör faktiskt en bra grej. Detta tycker jag absolut är ett bra beslut. Vem fan vill ha en liten billig netbook med 12-tumsskärm, 4gb ram, 500 gb hdd och 9600m GT?

I mina ögon kommer alltid en riktig netbook ha följande krav:
*Skärm max 10", knappt ens det
*SSD
*3G
*Linux
*Max 3000 kr

Permalänk
Medlem

Är det här alla kommunister häckar? Trodde med tanke på senaste riksdagsvalet att folkets vilja är att marknadskrafter skall styra ekonomin...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
OJ! Microsoft gör faktiskt en bra grej. Detta tycker jag absolut är ett bra beslut. Vem fan vill ha en liten billig netbook med 12-tumsskärm, 4gb ram, 500 gb hdd och 9600m GT?

Så länge priset är litet har jag inget emot hög prestanda. Förutom ev värmeutveckling/högt ljud från fläktar.

En bra effekt kan bli att tillverkarna (återigen) satsar på de små netbooksen. Finns knappt några vettiga 9 eller 7"are. Synd dock att de lite större kommer bli färre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Varför står det i rubriken att det är Microsoft som stoppar stora netbooks när det i själva verket är Microsoft OCH Intel som bestämt detta. Är för övrigt rätt övertygad om att det är Intel som varit den drivande parten i detta.

Dessutom tar ni inte upp i nyheten överhuvudtaget hur detta beslut från Intel och Microsofts påverkar VIA.

Läs originalartikeln på Digitimes och jämför sedan med hur SweClockers presenterar nyheten.

Antagligen för att det är Microsofts OS.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

jaja hoppas det kommer 12" med ION, atom 330 och linux isf

skitsamma om det kallas netbook eller inte

Permalänk
Medlem

Skummt...

Dom ska väl inte få bestämma vad en netbook är bara för att de är multinationella företag!
Jag tycker att varje företag ska få bestämma själva vad de vill använda för hårdvara/mjukvara. Detta blir ju rena monopolet om de fortsätter så här(Hoppas EU domstolen kommer med böter här där det verkligen behövs).

Visa signatur
Permalänk

Tillverkarna borde fatta att de borde släppa datorerna även utan operativsystem. Sälj dem fria från skiten så att man kan skaffa Windows utan att stödja Microsoft. Jag tar alltid bort den "lagliga" förinstallerade versionen och byter ut mot en som jag inte mår illa av. Mår jävligt dåligt av att ge mina pengar till såna där företag.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smogard49
vore kul om MS gjorde konkurs xP
(im a mac lover)

Och alla kommer byta till mac pga det?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Re: Skummt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xwerty
Dom ska väl inte få bestämma vad en netbook är bara för att de är multinationella företag!
Jag tycker att varje företag ska få bestämma själva vad de vill använda för hårdvara/mjukvara. Detta blir ju rena monopolet om de fortsätter så här(Hoppas EU domstolen kommer med böter här där det verkligen behövs).

Tycker också det låter helt uppåt väggarna ! Varken Intel eller MS tillverkar ju datorer... tror faktiskt att de i slutändan biter sig själva i svansen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

(im a mac lover)

Dream on och som Potatismoset sa så skulle jag aldrig köpt en Mac pga det...då blir det Linux för hela slanten.

Fjantigt att dom ska hålla på, 12" är så pass litet så det bör kallas Netbook också sen förstår jag inte resonemanget riktigt för nu är det väll bara skita i att sälja sina bärbara för företagen så får MS färre licenser sålda.

Permalänk
Citat:

(im a mac lover)

Det vore nog inte så kul för dig. Priserna på mac hade ökat som f*n, för konkurrensen skulle minska extremt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Medlem

Får väll hoppas att de säljer den med Linux installerat och 1000 :- billigare i stället då

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Så roligt att höra hur alla aktörer på marknaden reagerar när de äntligen kommit en produkt som marknaden/vi/folket vill ha - då gör man allt man kan för att den INTE skall säljas! Snacka om att INTE surfa på vågen!

Hade jag varit Big Bill så hade jag

1. Lanserat NetBook optimerat Win 7 med
2. En billig nättjänst för att köra typ office/backup online
3. Tagit fram en Netbook Microsoft Web-portal
etc etc

Men nej nej, fram med bötesblocket och stoppspateln! Suck!

// Lazze

Permalänk
Medlem

En kille sa till mig: "Datorer som inte har Windows är netbook.".

Då är min dator som huserar i ett Antec P182B är en netbook!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft kan göra så här då de insett att folk vill ha Windows och att de väljer bort Linux och att man var lite snabba på att svara med billiga XP licenser helt enkelt. Hade folk tagit till sig Linux så hade inte Microsoft vågat gå ut så här.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Tillverkarna borde fatta att de borde släppa datorerna även utan operativsystem. Sälj dem fria från skiten så att man kan skaffa Windows utan att stödja Microsoft. Jag tar alltid bort den "lagliga" förinstallerade versionen och byter ut mot en som jag inte mår illa av. Mår jävligt dåligt av att ge mina pengar till såna där företag.

+1

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
... Trodde med tanke på senaste riksdagsvalet att folkets vilja är att marknadskrafter skall styra ekonomin...?

Valresultatet var väl mer ett uttryck för att folk var förbannade på Göran P än att de önskade mer marknadsekonomi. Och med Sahlin som S-ledare får vi säkert se en upprepning av historien.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Dom verkar vara lite rädda för linux, låter det som. konstigt då dom har någonstanns runt 90% användare på sina windows maskiner.

Det är bra att dom sänkte priset iaf. billiga bärbara är bara bra. dock så köper jag nog en med linux iaf

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Antagligen för att det är Microsofts OS.

Du har inte orkat läsa originalartikeln på Digitimes märker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
precis, har man monopol kan man styra marknaden.

Klart man kan styra den om man har monopol. Nu har dock inte Microsoft monopol och kan då heller inte styra marknaden på samma sätt.
Att ett företag har stor andel av marknaden är inte lika med monopol.

Gnälls väldigt mycket i detta forum så fort någon ting har med Microsoft att göra bara för att vissa gnäller och andra hänger på.
Microsoft == gnäll

Jag vill spela lite djävulens advokat och påstå att vi har Microsoft att tacka för mycket i form av att fler och fler fick upp ögonen för datorer i slutet på 90-talet.

Appropå nyheten tycker jag det är bra med en standard, sedan kan man kanske tycka att <10.2" är för litet men det är upp till konsumenterna att bestämma i slutändan.

Permalänk
Medlem

Dessutom stoppar inte MS inte netbooks, De ser bara till att skärpa kraven på vilka netbooks som får den billigare licensen.. det är allt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaztermaN
Klart man kan styra den om man har monopol. Nu har dock inte Microsoft monopol och kan då heller inte styra marknaden på samma sätt.
Att ett företag har stor andel av marknaden är inte lika med monopol.

Gnälls väldigt mycket i detta forum så fort någon ting har med Microsoft att göra bara för att vissa gnäller och andra hänger på.
Microsoft == gnäll

Jag vill spela lite djävulens advokat och påstå att vi har Microsoft att tacka för mycket i form av att fler och fler fick upp ögonen för datorer i slutet på 90-talet.

Appropå nyheten tycker jag det är bra med en standard, sedan kan man kanske tycka att <10.2" är för litet men det är upp till konsumenterna att bestämma i slutändan.

När ett företag har över 90% av marknaden kan man likna det vid en monopolistisk situation.

Netbooks med specialanpassade linuxversioner som bootar snabbare, körs snabbare, fungerar out of the box kommer bli svårt att slå för microsoft eftersom MS tar betalt.

Jag kör eeebuntu och det fungerar otroligt bra och mycket bättre på en asus 900 än t.ex XP

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1