Microsoft stoppar stora netbooks

Permalänk
Avstängd

Jag ser inget fel med att definera vad en netbook är. Netbooks ska vara små och billiga som komplement till ett annat datorsystem (en verkligt mobil lösning). I min mening ska inte en netbook vara en direkt konkurrent till en "vanlig" bärbar, och kan Microsoft göra ett billigt operativ för netbooks så är det bara bra. Låt riktiga bärbara ha fulla operativ till ett högre pris och låt netbooks vara billiga men med fler restriktioner.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är bra ett det införs lite 'tumregler' för vad som egentligen är, och kan kallas, en netbook. Den biten är jag positiv till.

Vad som känns mindre realistiskt är ju pratet om olika typer av licenser som en bi-produkt av det.

Permalänk
Avstängd

Släpp en version av W7 och ge det ett normalt pris...

Hur många dator intresserade _ungdomar_ på studiebidrag har råd med Windows?

Mitt nästa os efter XP blir linux.

En netbook ska enligt mig vara en LÄTT och strömsnål dator. min laptop har en 14.x tum och den känns minimal så..

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej

Får hoppas att pappa kan betala tills man börjar på högskolan och får det gratis via msdnaa

Permalänk
Medlem

Håller med lite, netbooks handlar mycket om storleken med. Annars blir den bara en riktigt dyr bärbar i mängden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Tillverkarna borde fatta att de borde släppa datorerna även utan operativsystem. Sälj dem fria från skiten så att man kan skaffa Windows utan att stödja Microsoft. Jag tar alltid bort den "lagliga" förinstallerade versionen och byter ut mot en som jag inte mår illa av. Mår jävligt dåligt av att ge mina pengar till såna där företag.

Ja eller hur, ruskigt illa att detta företag......till skillnad från många andra storföretag...........har högt uppsatta män som använder sina intjänade pengar till god ändamål. Fy fan va man mår illa av chefer som inte bara samlar pengarna på hög.

Skämt o sido, MS skiljer sig inte från något annat storföretag som är marknadsledande. Alla ledare är aktiva att definiera branschen, inget unikt. Intel och MS är de största, så enkelt är det.

Själv är jag glad då jag vet att varje krona Bill Gates har dragit in så flyr en del till enormt viktiga projekt i många delar av världen. Finns tyvärr allt för få toppar som han, män men enorma mängder kapital som faktiskt aldrig kommer använda ens några procent av dem.

Och nej Steve Jobs flyr allt sånt.......en man som samlar pengarna på hög......visst ett bar företag men knappast något som tar socialt ansvar.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Hjälpsam

Bra! detta kommer att gynna Linux.
Själv har jag en Asus 900 eee, som får kallas Netbook, men jag ser ingen anledning att inte köra Linux på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 128GB ECC | https://valid.x86.fr/dfisjt
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Mitt nästa os efter XP blir linux.

En netbook ska enligt mig vara en LÄTT och strömsnål dator. min laptop har en 14.x tum och den känns minimal så..

och du har då forskat vad som är ett normalt pris? vad var svaret? ska bli intressant.

Du kommer nog kunna få en Windows 7 licens med studentrabbat för under 2000kr. Detta på ett operativsystem som ska hålla minst 3 år, alltså strax under 60kr per månad.

Lätt att gnälla på priser och vara fattig student. Har du problem med det så välj annat.......för det blir ju en billigare nota med Apple?

Det är ingen samhällstjänst de ger oss, dock billigare per månad än all kollektivtrafik som erbjuds i Sverige, så varför orka gnälla?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PalmiNio
och du har då forskat vad som är ett normalt pris? vad var svaret? ska bli intressant.

Du kommer nog kunna få en Windows 7 licens med studentrabbat för under 2000kr. Detta på ett operativsystem som ska hålla minst 3 år, alltså strax under 60kr per månad.

Lätt att gnälla på priser och vara fattig student. Har du problem med det så välj annat.......för det blir ju en billigare nota med Apple?

Det är ingen samhällstjänst de ger oss, dock billigare per månad än all kollektivtrafik som erbjuds i Sverige, så varför orka gnälla?

2000kr skulle jag kunna lägga med rabatt på ett os som inte har några begränsningar, men visst fan kostade iallafall vista ultimate en 6 tusen nytt?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Varför står det i rubriken att det är Microsoft som stoppar stora netbooks när det i själva verket är Microsoft OCH Intel som bestämt detta. Är för övrigt rätt övertygad om att det är Intel som varit den drivande parten i detta.

Dessutom tar ni inte upp i nyheten överhuvudtaget hur detta beslut från Intel och Microsofts påverkar VIA.

Läs originalartikeln på Digitimes och jämför sedan med hur SweClockers presenterar nyheten.

JAPP där sa du det!!! det är microsoft OCH inte som bestämt det... INTE BARA MICRSOSOFT!! fy sweclockers! tycker ni ska ändra det där ganska hastigt innan allt för månge börjar elda mot microsoft!!

Permalänk
Medlem
Citat:

2000kr skulle jag kunna lägga med rabatt på ett os som inte har några begränsningar, men visst fan kostade iallafall vista ultimate en 6 tusen nytt?

Och du måste ha ultimate för exakt vad?

Vad är det som är så vitalt viktigare i Home premium än ultimate?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra gräns. Större så blir det för mycket som en vanlig laptop.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Så man får välja på en liten seg rackare med Windows för samma pris som en mer utbyggd, snabb med Linux?
Är det inte det scenariot de vill undvika när de dumpade priserna för att manuvrera ut Linux på den nya netbook-marknaden?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Så man får välja på en liten seg rackare med Windows för samma pris som en mer utbyggd, snabb med Linux?
Är det inte det scenariot de vill undvika när de dumpade priserna för att manuvrera ut Linux på den nya netbook-marknaden?

Läst nyheten?

Man sätter en gräns på skärmen baserat på vad bolaget ska få betala för en W7 licens. INGET ANNAT.

Vad sen producenten sätter undre huven står där inget om och MS tvingar ingen att kör W7, de sätter bara en gräns för vad de vill kalla netbook.

Man sätter bara en bransch standard för vad de vill kalla en sak, man dödar inte några möjligheter eller något som kan tänkas vara större.

Folk tycker det är uppebnbarligen fel att MS kontrollerar Windows då allt de vill göra med deras egen produkt är fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
+1

10p på den.
Känns som Microsoft har fått storhetsvansinne, de kan inte alltid vara herre på täppan!

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaztermaN
Klart man kan styra den om man har monopol. Nu har dock inte Microsoft monopol och kan då heller inte styra marknaden på samma sätt.
Att ett företag har stor andel av marknaden är inte lika med monopol.

Gnälls väldigt mycket i detta forum så fort någon ting har med Microsoft att göra bara för att vissa gnäller och andra hänger på.
Microsoft == gnäll

Jag vill spela lite djävulens advokat och påstå att vi har Microsoft att tacka för mycket i form av att fler och fler fick upp ögonen för datorer i slutet på 90-talet.

Appropå nyheten tycker jag det är bra med en standard, sedan kan man kanske tycka att <10.2" är för litet men det är upp till konsumenterna att bestämma i slutändan.

Dom har näst intill monopol. Specielt i detta segmentet där mac inte finns.
Netbooks skulle kanske kunna vara där linux e starkast men som någon skrev innan ser microsoft tydligen inte linux som ett så stort hot. Jag tror dom har rätt i det.

sen om mycket idag inte skulle sätt ut på samma sätt tycker jag inte spelar någon roll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
JAPP där sa du det!!! det är microsoft OCH inte som bestämt det... INTE BARA MICRSOSOFT!! fy sweclockers! tycker ni ska ändra det där ganska hastigt innan allt för månge börjar elda mot microsoft!!

Tror att folk är minst lika glada för att elda på mot Intel. Ja vet att jag e det

Permalänk
Medlem

Dumt!
Spelar det egentligen någon roll om skärmen är 10" eller 12" när både pris och prestanda nästan är samma? Tycker de borde köra på att alla bärbara med Atom/Nano/etc får tillgång till den billiga versionen av Windows.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bgix
Valresultatet var väl mer ett uttryck för att folk var förbannade på Göran P än att de önskade mer marknadsekonomi. Och med Sahlin som S-ledare får vi säkert se en upprepning av historien.

GP är väl inte kommunist? Nåja, om svenskarna är så korkade att de låter ideologi stå tillbaka för irrationell indignation så kanske vi även få se Piratpartiet ta en plats i EU?

Piratpartiet kanske kan blidka sina emotionella och impulsiva väljarkår genom att verka för något EU-direktiv som straffar BG och MS om dom gör verklighet av ett operativ som ingen ändå är intresserrad av? Men det är ju klart... vad ska alla griniga gammla gubbar då göra?

Hepp!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bra! Det ska finnas en gräns mellan bärbar och netbok. Men vad spelar det för roll, man kommer ändå att köra windows ultimate "köpt" på en yarrrr bay nära dig=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk

"Både Microsoft och Intel är överrens"

Ja det är känns ju bra att veta att dom iaf erkänner sina uppenbara strategier.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jag ser inget fel med att definera vad en netbook är. Netbooks ska vara små och billiga som komplement till ett annat datorsystem (en verkligt mobil lösning). I min mening ska inte en netbook vara en direkt konkurrent till en "vanlig" bärbar, och kan Microsoft göra ett billigt operativ för netbooks så är det bara bra. Låt riktiga bärbara ha fulla operativ till ett högre pris och låt netbooks vara billiga men med fler restriktioner.

Håller med samt så tycker jag att Intel och Microsoft gör rätt. Även om jag tycker att allt under 14" borde defineras som netbook.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Att köra en netbook med Windows förstår jag inte meningen med.
Enda anledningen att köra Winslow är specialprogram och spel...vilket man knappast gör på en netbook.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Bra! Det ska finnas en gräns mellan bärbar och netbok.

10.2" är en löjligt liten skärm. Ingen skulle få för sig att göra en laptop med en ens i närheten så liten skärm, så det blir isåfall ett bamseglapp mellan netbook och vanlig laptop.

Detta är ju såklart bara ett sätt för MS att pungslå marknaden på pengar, samt att försöka hålla tillbaks utvecklingen - i slutändan också för att tjäna mer pengar. Folk vare sig vill eller kan arbeta längre stunder på en skärm som är mycket liten, därför har netbooken tenderat att växa mer och mer (och detta är en av anledningarna till att firmor som Palm, OQO mm går dåligt eller kursar, och produkter som Apple Newton dött ut). Emellertid, det är inte i MSs intresse att sälja stora mängder billiga W7-licenser till netbookar som är stora nog att slå ut mycket av den traditionella laptopmarknaden, därför vill MS hålla tillbaks utvecklingen av netbooken.

Dock brukar inte ens MS kunna stoppa marknaden, vi får väl se hur detta försöket går. Förmodligen inte särskilt. MS har ju försökt "strunta ihjäl" marknadssegment de inte tycker om även förut och tvingats ge upp; det blir nog samma visa ännu en gång nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Jävla idioter som försöker stoppa utvecklingen.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Förstår inte denna kritik, MS ser att det finns ett kryphål för företag att nyttja, därför täppar de till det. Allt de säger är ju att datorer med skärmar större än 10.2 tum inte får säljas med den billigaste Win7 licensen. Denna Win7 version erbjuder egentligen alla funktioner som en använder kan tänkas behöva därför är de rädda att tillverkare bara kommer att köpa in dessa versioner och sälja på andra billiga datorer, ett scenario som MS tydligen inte vill ha.

Sen är det väl intel som har myntat begreppet "netbook", det är dersa namn på en dator och de får väl bestämma vad som ska kunna gå under detta namn? Inte så att jag som privatperson ska kunna säga att min stadsjepp är en miljöbil bara för att jag känner för det?

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Förstår inte denna kritik, MS ser att det finns ett kryphål för företag att nyttja, därför täppar de till det. Allt de säger är ju att datorer med skärmar större än 10.2 tum inte får säljas med den billigaste Win7 licensen. Denna Win7 version erbjuder egentligen alla funktioner som en använder kan tänkas behöva därför är de rädda att tillverkare bara kommer att köpa in dessa versioner och sälja på andra billiga datorer, ett scenario som MS tydligen inte vill ha.

Sen är det väl intel som har myntat begreppet "netbook", det är dersa namn på en dator och de får väl bestämma vad som ska kunna gå under detta namn? Inte så att jag som privatperson ska kunna säga att min stadsjepp är en miljöbil bara för att jag känner för det?

Bra sagt där.

Permalänk
Citat:

Hur då? De har bestämt vad en dator ska uppfylla för att få säljas med en billigare windowslicens, på vilket sätt hindrar det företag att sälja netbooks med linux eller utan operativsystem, eller utvecklingen av hårdvara överhuvudtaget?

Citat:

Tänk er om AMD och Nvidia kom överens om att folk inte får stoppa in deras värstinggrafikkort i mindre chassin som t.ex. barebones. Det är ju helt löjligt.

Ja, det vore helt löjligt, men jag ser ingen koppling till nyheten

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt med folk i den här tråden som uppenbarligen inte ser längre än ordet Microsoft och vill skriva saker i stil med

Citat:

Har ni ens läst nyheten? De vill inte på något vis stoppa utvecklingen av netbooks, enbart bestämma till vilka de vill sälja sina "Windows7-lite-licenser" till. Skärp er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
10.2" är en löjligt liten skärm. Ingen skulle få för sig att göra en laptop med en ens i närheten så liten skärm, så det blir isåfall ett bamseglapp mellan netbook och vanlig laptop.

Du är medveten om att det finns ett segment mellan netbooks och "vanliga" bärbara (om vi går efter skärmstorlek och och sätter en övre gräns på 10.2" för netbooks och en undre på säg 14.1" för vanliga)? Det finns något som kallas ultraportabla laptops vilka är bärbara med (ca) 11"-13" skärmar men med prestanda som liknar "vanliga" alltså blir det inget "bamesglapp".

Och som många andra redan påpekat så stoppar inte Microsoft netbooks utan ändrar bara begränsningarna på vad en dator får ha för att kunna säljas med den billigaste Win 7 licensen. Du kan fortfarande göra en netbook på 12" med atom och köra Win Xp netbook versionen, fullversion av Win 7, linux osv.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att alla ni gnällspikar blir egna företagare. Eftersom det skulle gynna alla oss konsumenter och konkurenter. Ni skulle ge bort alla era färdiga produkter eller sälja dom till minipris, och ni skulle låna ut era nya produkter/uppfinningar till era konkurenter, ni skulle inte bry er om hur era produkter används. Det verkar som om ni totalt missat att ett företag bör gå med vinst.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w