Permalänk

Hjälp med java

tja

Permalänk
Medlem

Flytta ner "public static void main() {}" så att den ligger sist i filen, innan sista "}".

Sen så vill du inte använda "åäö" i din kod då detta enbart kommer leda till problem när du ska kompilera (vilket antagligen inte kommer gå som det är nu). Så byta antingen ut alla åäö till aao eller, som jag skulle rekomendera, använd engelska termer.

EDIT: Ber om ursäkt att jag jag inte förklarade varför du ska flytta ner funktion. Det jag tror är ditt problem är att kompilatorn inte vet vad "... = new Kortlek()" är eftersom den inte har "hittat" kortleks-klassen än. Så det enklaste att göra är att flytta ned hela "main()"-funktionen till sist i filen så att kompilatorn vet vad du refererar till.

Permalänk
Medlem

Metoden hämta tar inga parametrar, anropa den bara med kortlek.hämta();

Du behöver inte någon switch-case på valör i Kort:: public String toString() om du använder String[] FÄRGER som du definierat just innan. Returnera bara FÄRGER[färg] + " " + valör;
Men när jag tänker efter vill du antagligen ha ut 13 som Kung, 1 som Ess etc. Detta kan du lösa på samma sätt som du gjort med String[] FÄRGER, exempelvis private static String[] VALÖRER = {"Ess", "Två, "Tre", "Fyra" ... osv

edit: om main() kommer först eller sist spelar ingen roll i Java

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Jag får inte ändra på Kortspel. Kan nån visa med färdig kod?