AMD planerar fler grafikkort med DirectX 11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkjn2
Vad har dx11 med grafik korten att göra? Trodde det bara hade med mjukvara och att spel var kompatibla... Skulle nån snäll kunna berätta för mig

dx11 har med hårdvaran att göra eftersom att dx11 använder instruktioner i hårdvaran som inte finns i tidigare versioner...

och dessutom påverkas grafiken indirekt då de nya instruktionerna endast medför ökad prestanda ,vilket medför att du kan öka inställningarna ett snäpp eller att de kodar in mer grafik från början...

Permalänk
Medlem

5870 låter verkligen som ett lovande grafikkort, rent sagt dubbel prestanda mellan två generationer enligt infon som finns, de tlåter på tok för bra för att vara sant =/. Kan bara hoppas att dem håller lite av vad dem lovar!

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
5870 låter verkligen som ett lovande grafikkort, rent sagt dubbel prestanda mellan två generationer enligt infon som finns, de tlåter på tok för bra för att vara sant =/. Kan bara hoppas att dem håller lite av vad dem lovar!

Dubbla prestandan!
Menar du typ HD4870 vs HD3870?
Det låter som sagt nästan för bra för att vara sant, men en rejäl skjuts verkar det bli i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

De finns inget du inte kan spela med dagens grafikkort. Jag kan hålla med om punkten på Mafia II, men det är inte snyggare så du kommer inte behöva den råa kraften tyvärr men jag kan hålla med om DX11 stödet..

Permalänk
Medlem

5870x2 i Crossfire x... *Drewl*

Beroende på hur varma dom är... kommer vattenkylas hur som hellst...

(men segt om dom kommer behöva en egen loop på en kylare som är 42x38cm full smockad med Über fläktar på BÅDA sidorna. )

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
Läs Om, Läs Rätt.

"...kunde inte köra allt på very high"

precis..

Såklart kan han ha högre inställningar än mig. Men fortfarande inte maxat.

Permalänk

GT300 och RV870 kommer förmodligen bjuda på ungefär samma sak som RV770 och GT200 gjorde. Nvidia kommer vara bäst när det gäller enkelkort men AMD/ATI tar igen det och går förbi med sin X2a. 5870X2 kommer förmodligen vara det dyraste och bästa kortet man kan köpa men 5870 kommer förmodligen vara det mest ekonomiska av highend-korten. Nvidia kommer flåsa AMD i nacken när det gäller pris/prestanda men förmodligen kommer 5870 och GTX360 (?) inte ligga lika nära varandra när det gäller prestanda som mellan GTX260/4870.

Det är åtminstone vad jag tror baserat på dessa rykten (som säkert inte stämmer).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Avstängd

Blir rv800 hos mig iaf

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar. Brukar alltid bli en flopp att köpa sista serien innan nästa DX-version.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Tycker det ser mycket lovande ut

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Hoppas för f--n att det är värt att sitta med ett 3450 fram tills de här släpps...

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Förhållandet mellan streamprocessorerna, TMU'erna och ROP'sen verkar stämma, och enheterna är säkerligen optimerade. Detta innebär vansinnig prestanda och hög effektivitet.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

2x2.28tflop o.O speedy

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
om jag köper den första versionen av dx11 blir det iaf detta kort istället för nvidia.

dx11 ingår väl i win7?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
dx11 ingår väl i win7?

Nä men du måste ha Win 7 för att använda DX11 precis som med vista och DX10/10.1

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Den viktigaste grafiska finessen är nog tessellation.

Jag skulle vilja säga att tesselleringen är en av de minst intressanta förändringarna, och den kommer förmodligen inte att dyka upp i så värst många spel eftersom den kräver så stor omställning av hela arbetsflödet för att kunna dra full nytta av. Förmodligen kommer den i första hand användas till isolerade kod-drivna system, typ terräng där man inte måste skola om alla artists i ett nytt sätt att arbeta.
De mest intressanta nya funktionerna är multi-trådningen och compute shaders. Dom kommer nog att vara de första funktionerna som spel börjar utnyttja på allvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Nä men du måste ha Win 7 för att använda DX11 precis som med vista och DX10/10.1

Är det säkert att dx11 inte kommer till vista?
Vad jag har läst så kommer det till vista också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Är det säkert att dx11 inte kommer till vista?
Vad jag har läst så kommer det till vista också...

Kommer i och med windows 7, kommer att fungera på vista också.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmork
Hoppas för f--n att det är värt att sitta med ett 3450 fram tills de här släpps...

Haha det blir samma här! Man kommer få lida av ruskigt kass prestanda i ett halvår så nu måste verkligen alla denna ny teknik hålla vad den lovar..

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Jag skulle vilja säga att tesselleringen är en av de minst intressanta förändringarna, och den kommer förmodligen inte att dyka upp i så värst många spel eftersom den kräver så stor omställning av hela arbetsflödet för att kunna dra full nytta av. Förmodligen kommer den i första hand användas till isolerade kod-drivna system, typ terräng där man inte måste skola om alla artists i ett nytt sätt att arbeta.
De mest intressanta nya funktionerna är multi-trådningen och compute shaders. Dom kommer nog att vara de första funktionerna som spel börjar utnyttja på allvar.

Jag får ge mig för expertisen, men den dag Tessalering börjar användas tror jag att vi kommer att se en avsevärd skillnad.
Om jag förstått det rätt, stödjer även nuvarande kort multitrådning och compute shaders, allt som krävs är nya drivrutiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Lite snålt med minnesbandbredden bara, men det är bara ryktade specs, så kanske blir bättre när vi får se de riktiga korten.

Det är samma minnen som på nuvarande generation, bara högre klockade. Till och med jag kan klocka upp mitt gamla HD 4870 till över 1100 MHz. Frågan är om det går att klocka minnena mycket högre på dessa nya kort, vilket inte är helt säkert om de använder liknande minnestyper. Med de specs som de visar i nyheten är det bara nuvarande generation minnen i maximal clock hastighet.

Jag skulle mycket hellre se att ATI använder de nya 7GHz GDDR5 minnena, och hoppas att dessa ryktade specs bara är rykten. Med dem skulle bandbredden på singelkortet ligga på 224GB/s istället vilket är mycket trevligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Absolut inte. Korten som finns nu har varit på marknaden länge, och sett många prissänkningar. De nya korten kommer att lanseras till höga, höga priser, som vanligt. Knappast prisvärt. Datordelar är ALDRIG prisvärda direkt efter lansering. Att köpa nu är motsatsen till idioti.

DirectX 11? Ett marknadsföringsknep. Funkar mest på oinsatta och naiva småttingar som inte fattar bättre.

håller fullständigt med, beställt en Sapphire 4890 toxic 1GC kärnan är klockad till 960 och minnerns går i 4200mhz för 2545:-

det kallar jag absolut INTE för idioti

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Lite snålt med minnesbandbredden bara, men det är bara ryktade specs, så kanske blir bättre när vi får se de riktiga korten.

Det är samma minnen som på nuvarande generation, bara högre klockade. Till och med jag kan klocka upp mitt gamla HD 4870 till över 1100 MHz. Frågan är om det går att klocka minnena mycket högre på dessa nya kort, vilket inte är helt säkert om de använder liknande minnestyper. Med de specs som de visar i nyheten är det bara nuvarande generation minnen i maximal clock hastighet.

Jag skulle mycket hellre se att ATI använder de nya 7GHz GDDR5 minnena, och hoppas att dessa ryktade specs bara är rykten. Med dem skulle bandbredden på singelkortet ligga på 224GB/s istället vilket är mycket trevligare.

Ja de där 7GHz minnena är verkligen intressanta. Är det någon som vet hur det går för Samsung? Om de fått igång tillverkningen, eller om det bara var en papperslansering som skedde i februari?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Ja de där 7GHz minnena är verkligen intressanta. Är det någon som vet hur det går för Samsung? Om de fått igång tillverkningen, eller om det bara var en papperslansering som skedde i februari?

Jag tänkte mest på att om korten inte kommer förrän i slutet av året ökar ju chansen att minnena finns i tillräcklig mängd och billig tillverkning. Men det kan förstås vara så att Samsung har haft problem få igång tillräckligt stabil tillverkning och att de tar längre tid än när de introducerade första generationen GDDR5 minnen. Då får vi vänta längre medans de pressar max ur nuvarande minnen.

Har inte sett mer information om minnestillverkningen än de tidigare pressmeddelandena i början av året.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Absolut inte. Korten som finns nu har varit på marknaden länge, och sett många prissänkningar. De nya korten kommer att lanseras till höga, höga priser, som vanligt. Knappast prisvärt. Datordelar är ALDRIG prisvärda direkt efter lansering. Att köpa nu är motsatsen till idioti.

DirectX 11? Ett marknadsföringsknep. Funkar mest på oinsatta och naiva småttingar som inte fattar bättre.

I vilket fall om man köper de nya korten som kommer eller inte så är de bättre att vänta då det för med sig att priserna sjunker på de "gamla" korten. Men i teknikens värld så kan man inte vänta hela tiden då de kommer nytt ständigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
HD5870 x2 ser ju nice ut men ett ensamt HD5870 kommer antagligen inte så nVIDIA:s bästa single kort.

Synd att det inte har kommit någon info om nVIDIA har planer på att göra ett dual kort.

Det är för att ett dubbelkort på GT 300 skulle bli en mardröm att få ihop. Det är en enorm kärna som kommer slå rekord i strömförbrukning om frekvensryktena stämmer. Och räddningen, 28nm, kommer inte förrän hösten 2010 som tidigast, och då är det snarare dags för GT400.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Om nvidias 300 kort stämmer.
http://sweclockers.com/nyhet/9401-skvaller_om_nasta_geforce

Så lär ju ati bli krossade.

Se det så här, ett HD4890 är inte långt från GTX 285 idag. Ett HD5870 kommer utprestera GTX 285 ganska ordentligt. GT300 kommer vara som drygt två GTX285. HD5870 X2 kommer med andra ord antagligen utprestera GT300 en del.

GT300 är inte så mycket kraftfullare ensamt än ett GTX295 med två GTX285 kärnor. Samma scenario som förra sommaren då HD 4870 X2 tog kronan. Då hade nVidia esset i rockärmen med 55nm. Nu har de inte det.

Sedan får du inte glömma att ATi om man ska tro ryktet i nyheten ökar mängden ROPs för första gången sedan X800. Fem generationer tidigare, det kan ge en prestandaskjuts när man betar av en flaskhals. Det minskar utrymmet för att öka mängden shaders dock. Det är genom att behålla ett lågt ROP-tal bland annats om de lyckats öka mängden shaders så mycket mellan varje generation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är för att ett dubbelkort på GT 300 skulle bli en mardröm att få ihop. Det är en enorm kärna som kommer slå rekord i strömförbrukning om frekvensryktena stämmer. Och räddningen, 28nm, kommer inte förrän hösten 2010 som tidigast, och då är det snarare dags för GT400.

Se det så här, ett HD4890 är inte långt från GTX 285 idag. Ett HD5870 kommer utprestera GTX 285 ganska ordentligt. GT300 kommer vara som drygt två GTX285. HD5870 X2 kommer med andra ord antagligen utprestera GT300 en del.

GT300 är inte så mycket kraftfullare ensamt än ett GTX295 med två GTX285 kärnor. Samma scenario som förra sommaren då HD 4870 X2 tog kronan. Då hade nVidia esset i rockärmen med 55nm. Nu har de inte det.

Sedan får du inte glömma att ATi om man ska tro ryktet i nyheten ökar mängden ROPs för första gången sedan X800. Fem generationer tidigare, det kan ge en prestandaskjuts när man betar av en flaskhals. Det minskar utrymmet för att öka mängden shaders dock. Det är genom att behålla ett lågt ROP-tal bland annats om de lyckats öka mängden shaders så mycket mellan varje generation.

I dom källor jag har kollat så kommer G300 inte vara speciellt mycket större än GT200b och GTX 295 är gjort med GT200b så jag skulle inte säja att det är en omöjlighet att göra en G300 x2.

GTX 380 kommer att vara ~65 % bättre än GTX 280 om detta stämmer. Men den siffra kommer nog att öka.

http://brightsideofnews.com/news/2009/5/12/nvidias-gt300-is-s...
http://www.hexus.net/content/item.php?item=18488
nVidia GeForce "GTX380" clocks leak out?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Om 5870 är minst 35% snabbare än 4870 på höga upplösningar så blir det ett givet köp för mig garanterat.

Kan knappt vänta tills tester kommer upp på detta kortet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3

Vaddå "nä"?! Är du en sådan där pellejöns som sitter och GISSAR som vanligt? Skriv "dxdiag" i run på W7 RC1 och se! DirectX Version 11.0.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Avstängd

"AMD planerar fler grafikkort med DirectX 11"

Jag trodde de bara skulle göra ett...