AMD mot Intel – i samma prisklass

Permalänk
Melding Plague

AMD mot Intel – i samma prisklass

Högpresterande processorer i alla ära, det är mellanklassarna som är de riktiga storsäljarna. SweClockers ställer två datorpaket mot varandra i årets kanske mest kontroversiella duell – AMD Phenom II mot Intel Core 2 Quad i samma prisklass.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Mycket fint test!

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Mycket fint test!

+1

kul också att den skrevs 13:37

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem

Härligt test såg ungefär ut som väntat

EDIT: och lustigt att norrbotten är snabba att kommentera idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Härligt test såg ungefär ut som väntat

EDIT: och lustigt att norrbotten är snabba att kommentera idag

Stockholms län är också här. Man måste ju läsa igenom

Var inga oväntade resultat som sagt förutom vid komprimering av filer med Winrar, vad beror detta på månntro?

Men man hoppas ju alltid att AMD ska få lite bättre än intel det kommer man ju inte ifrån!

Proffsigt genomfört dessutom

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Stockholms län är också här. Man måste ju läsa igenom

Var inga oväntade resultat som sagt förutom vid komprimering av filer med Winrar, vad beror detta på månntro?

Men man hoppas ju alltid att AMD ska få lite bättre än intel det kommer man ju inte ifrån!

Proffsigt genomfört dessutom

Det beror på att amd har integrerad minneskontroller

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Det beror på att amd har integrerad minneskontroller

Vilket dessutom påpekas i artikeln.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Det beror på att amd har integrerad minneskontroller

Och DDR3 istället för DDR2 som på Core 2-systemet.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Som väntat, Intel vinner denna gången också, om än något knappt...
Fan att AMD inte kan presentera något vettigt ens i pris/prestanda synpunkt

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Bara Q9xx0 sjunker i pris så att man kan få sig en 4 GHz'are. Trist med duo som jag sitter på nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Vilket dessutom påpekas i artikeln.

Heh, så noga läste man alltså inte...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Bra test, nu slipper vi dom som säger att AMD är ett mer prisvärt val

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flukke
Som väntat, Intel vinner denna gången också, om än något knappt...
Fan att AMD inte kan presentera något vettigt ens i pris/prestanda synpunkt

Amd vinner ju också många av testerna speciellt de som körs i orginalhastihet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flukke
Som väntat, Intel vinner denna gången också, om än något knappt...
Fan att AMD inte kan presentera något vettigt ens i pris/prestanda synpunkt

AMD vann ju faktiskt majoriteten av testerna vid default clocks...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Amd vinner ju också många av testerna speciellt de som körs i orginalhastihet.

Jo fast, det här är en entusiast-site... det är inte så många som bryr sig om orginalhastigheterna.

Det enda som tar emot med att köpa en core 2 quad är att de håller på och fasas ut. men å andra sidan så är ju core i5 iaf 3 månader bort.. så vad ska man göra..

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Bra test, nu slipper vi dom som säger att AMD är ett mer prisvärt val

AMD's alternativ är mer prisvärt om man ser till plattformen. 775 är ju döende.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
AMD's alternativ är mer prisvärt om man ser till plattformen. 775 är ju döende.

Håller med. Hade aldrig köpt ett 775 system nu/kommande månaderna. Känns som att am3/1366 är ett solklart val.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk

Hmm, nu fick man ju nästan lust att köpa sig en q9550 och uppgradera från q66'an

Om jag skulle köpt nytt nu i den där prisklassen hade jag nog iallafall valt AMD då, som några andra också påpekat, den plattformen är mer framtidssäker (om man nu kan kalla nåt framtidssäkert inom hårdvaruvärlden )

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Bra recension! Men det blir nog till att vänta till i5.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
AMD vann ju faktiskt majoriteten av testerna vid default clocks...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Amd vinner ju också många av testerna speciellt de som körs i orginalhastihet.

Sweclockers.com inte swestock.com

Vem fan bryr sig om orginalklock på denna sidan?
Jag tror att ni har kommit fel ^^

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant och även se ett test på GTA samt hur skalningen varit där när man klockar processorerna.

Permalänk
Medlem

Mycket bra test, oväntat att core 2 fortfarande har ett sånt övertag.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flukke
Sweclockers.com inte swestock.com

Vem fan bryr sig om orginalklock på denna sidan?
Jag tror att ni har kommit fel ^^

Word
Synd att det inte görs något test vid samma samma klockfrekvens på dem så man får se arkitekturernas skillnad, nånting säger mig att även det skulle vara tråkig läsning för AMD, men belägg saknas ju än så länge iaf..
Sen tycker jag personligen att det är fel att säga att AMD vinner testet när man jämfört två olika kategorier (stock mot överklockat) och testerna slutar typ 60/40 till AMD i stock men 90/10 eller 80/20 till Intel i överklockat.. Men det är min uppfattning de

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flukke
Sweclockers.com inte swestock.com

Vem fan bryr sig om orginalklock på denna sidan?
Jag tror att ni har kommit fel ^^

Det finns många medlemar på sweclockers som inte klockar sina datorer. Kolla bara på köpråds sidan, där många bara letar efter ett bra gaming system och inte alls frågar efter nått som ska överklocka bra. Och sen så är ju AMD en riktig baddare på att klocka, dom har världsrekord i quad core klockning.

Läs här

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flukke
Sweclockers.com inte swestock.com

Vem fan bryr sig om orginalklock på denna sidan?
Jag tror att ni har kommit fel ^^

Ända processorn jag inte kört i default är min pentium mmx av några anledningar. Jag klarar mig på stock behöver inte köpa så dyra minnen moderkort och kylare :). Men Jag klockar gärna grafikkortet.

Sen heter inte sidan sweoverclockers.com vilket gör att de kanske menar till swenonclockers.com min lilla teori bara

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flukke
Sweclockers.com inte swestock.com

Vem fan bryr sig om orginalklock på denna sidan?
Jag tror att ni har kommit fel ^^

Haha, TRU DAT! Bästa jag läst på länge ; ) Klockar man inte så kan man lika gärna sitta på i Lunarstorms datorforum elle någe....

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

amd är bättre i fler tester i standardklock än intel, men inte är bättre i överklock. men om man ska ha prestanda för pengarna vid oc så ska man ju köpa en 810, väldigt många hundra billigare, och man kommer inte så långt ifrån en 955 vid oc endå, 3.4-3.5 ghz

Permalänk

fin fint test

Dock så tycker jag ni sak ta hänsyn till att men klockar upp minneskontrollen på Phenom II så får man MYCKET bättre prestanda med ddr3.

Minneskontrollen kan ju knappt hantera ddr2 1066mhz minnen för att den är för slö.

Permalänk

Ni borde kört på ett AMD Phenom2 940 paket i stället. Bra mycket bättre prestanda för pengarna. Så hade ni kunna lagt mer pengar på resterande produkter i paketet. (EDIT: fast det spelar kanske ingen roll när det inte ingår ett grafikkort i paketet... men men)

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt kul att se att det går bra för AMD, det går definitivt framåt!

AMD systemet är väl det mest prisvärda av paketet av dom, men som en liten notis kan sägas att man nu på Komplett kan handla: i7 920 + Asus P6T SE + 3GB Crucial DDR3 1333MHz, för 5193:- + frakt (= 29:- om man bor i S-holm, Göteborg el. Malmö)