Grafikkort för fler skärmar/crossfire ?

Permalänk
Medlem

Grafikkort för fler skärmar/crossfire ?

Sitter just nu på två skärmar till ett hd4870.
Fick tidigare idag en till skärm och jag tänkte även koppla in tvn för att slippa streama via ps3an.

Alltså vill jag totalt ha 4 skärmar anslutna. Just nu sitter jag på, som jag nämnde, ett hd4870 kort. Vad behöver jag tänka på om jag skaffar ett till kort för att kunna ansluta fler skärmar?
Om moderkortet (Gigabyte GA-X48-DS5) hittar jag "x16/x16 in Crossfire mode", om det spelar någon roll.

Jag vill helst komma undan så billigt som möjligt med ett nytt grafikkort. Så alla tips mottages!

Permalänk
Antielefant

Du kan inte köra fler skärmar om du ska köra Crossfire, men kör du grafikkorten separat funkar det.

Det betyder alltså att det är skit samma vad det andra kortet är för modell, bara det är ATI.
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jasså, det är så det ligger till. Ja då får jag tacka så mycket för svaret och investera i något billigt! Tack för länken. Är det vanligt med massa strul om man kör två grafikkort? Hur fungerar det egentligen när datorn skiljer på vad som ska till vilket grafikkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobban2
Jasså, det är så det ligger till. Ja då får jag tacka så mycket för svaret och investera i något billigt! Tack för länken. Är det vanligt med massa strul om man kör två grafikkort? Hur fungerar det egentligen när datorn skiljer på vad som ska till vilket grafikkort?

nu är inte jag så insatt i detta, men det har väll beroende på vilken av dina PCI-e portar som är den primära, där ska du alltså ha det bättre kortet.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQuille
nu är inte jag så insatt i detta, men det har väll beroende på vilken av dina PCI-e portar som är den primära, där ska du alltså ha det bättre kortet.

Ah det ska jag tänka på!

Fast nu kom jag på, om grafikkorten är separata - kan jag fortfarande flytta fönster mellan skärmarna som jag kan nu när dom sitter på samma grafikkort?

Kommer jag få två sycken huvudskärmar?

Permalänk
Antielefant

Du kommer bara att ha en huvudskärm och tre slavskärmar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync