XFX ATI HD 4770 Krånglar !? :(

Permalänk

XFX ATI HD 4770 Krånglar !? :(

Hej!
Har nyss köpt ett nytt XFX hd 4770. En uppgradering från mitt gamla geforce 7800gtx.
Glad i hågen om att få mina favoritspel att flyta. Samt funka lite bättre som htpc.

Allt börjar bra! Kör igång 3dmark och får 8275 poäng på mitt gamla system. Ett 939 x2 4600+, vilket är en fördubbling mot innan!
Änsålänge inget problem.

Startar sedan favoritspelet battlestations pacific och menyerna funkar bra. Men när jag startar spelet så flimmrar skärmen och grafiken är helt knäpp.
screenshot:
http://img40.imageshack.us/img40/7199/felb.jpg
Testar lite andra spel. Fallout 3 funkar felfritt och i 1920x1200 som jag inte kunde spela i förrut. Heroes 5 fungerar felfritt.
Däremot Gothic 3 exakt samma fel! grafiken blir helknäpp och skärmen blinkar.

Jag har avinstallerat gamla nvidia drivrutinerna innan. Har tom kört med driver sweeper och tagit bort gamla filer i felsäkert läge. Sedan installerat om catalyst 9.5
Ingen skillnad

Någon som har en aning om vad som är fel ? Jag har inte klockat kortet heller kan jag tillägga. Nätagget är ett corsair hx520. Innan hade jag ett 450w. Båda klarade av att driva 7800gtx. Så det kan väl inte vara problemet??
Blir så less!
Hoppas nån duktig swe kan hjälpa innan jag reklamerar skiten och slänger in mitt gamla Nvidia igen!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ominstallerat spelen så att de ev känner av din nya hårdvara?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du ominstallerat spelen så att de ev känner av din nya hårdvara?

Ominstallerat spelet battlestations pacific 3 ggr. Testade att ominstallera på en annan hårddisk även.

Permalänk
Hedersmedlem

Provat med en tidigare drivis? Kanske 9.4? Eller de som kom med kortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ja har problem med mitt 4770 att spel bara stängas ner, dom crashar redan efter några sekunder, inte alla men många. Det verkar som att just 4770 har ostabila drivrutiner just nu.

Ett spel som Heroes 5 funkar ibland, och ibland krashar det efter några sekunder. Såg att det funkade för dig iaf.

Men ja tror och hoppas att nästa drivrutin ska fixa våra problem med detta kort.

Visa signatur

Philips 273E | Gigabyte MA770-UD3 | Phenom II 940BE@3.4Ghz | OCZ Vendetta 2 | 2x2048MB Corsair XMS2 | Radeon HD4770 512MB | Antec P180B | Corsair Powersupply 520W | Logitech MX1100 | Logitech Illuminated | Logitech Z-2300

Permalänk

Jag har inte prövat drivrutinerna som följde med kortet. Kollade XFX`hemsida och dom länkar även till catalyst 9.5.

Heroes 5 testade jag bara i ett par minuter. Så om spelet crashar vet jag inte.

Av de spel jag testat nu är det battlestations pacific och ghotic 3 som inte funkar. Spelet crashar inte. Utan skärmen blinkar och texturerna är helt åt skogen som ni kan se på bilden.

Permalänk

Jag hade oxå problem innan jag tog ner 9.5 från amds sida. hur stabilt som helst.:)

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Jag hade oxå problem innan jag tog ner 9.5 från amds sida. hur stabilt som helst.:)

Jag kör 9.5 catalyst. Trots det så blinkar skärmen som tusan och texturerna är helt åt skogen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scottspeedster
Jag kör 9.5 catalyst. Trots det så blinkar skärmen som tusan och texturerna är helt åt skogen.

Hmm har du laddat ner dem från amd eller xfx? Hur starkt nätagg har du? Kan ju vara det som krånglar speciellt om du klockat graffet... Mitt 400w FSP klarar inte av klock på både grafik och processor:/

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Hmm har du laddat ner dem från amd eller xfx? Hur starkt nätagg har du? Kan ju vara det som krånglar speciellt om du klockat graffet... Mitt 400w FSP klarar inte av klock på både grafik och processor:/

Från AMD. De XFX har på sin hemsida är även catalyst 9.5.

Mitt nätagg är ett corsair hx520w. Jag tog ju 4770 för att det inte drog något mer ström än mitt gamla grafikkort som fungerade utam problem på ett 450w noname från hp ? . Dvs, bara en extra strömkontakt. Det borde väl hx 520w klara med lätthet ?

Jag har inte klockat något. varken processor eller grafikkort.

Permalänk
Medlem

formatera, lösning på alla dina problem sålänge inte hårdvara är trasig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scottspeedster
Från AMD. De XFX har på sin hemsida är även catalyst 9.5.

Mitt nätagg är ett corsair hx520w. Jag tog ju 4770 för att det inte drog något mer ström än mitt gamla grafikkort som fungerade utam problem på ett 450w noname från hp ? . Dvs, bara en extra strömkontakt. Det borde väl hx 520w klara med lätthet ?

Jag har inte klockat något. varken processor eller grafikkort.

Ett hx520 är mer än tillräckligt. Men som han ovan mig skrev prova att formater om och installera om allt, annars tar du ner något program som tar bort alla drivrutiner typ drivercleaner eller vad det heter.
/A.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Ett hx520 är mer än tillräckligt. Men som han ovan mig skrev prova att formater om och installera om allt, annars tar du ner något program som tar bort alla drivrutiner typ drivercleaner eller vad det heter.
/A.

Faktum är att formatering var lösningen på alla mina problem.
Testade driver sweeper. Men det ända som hjälpte var en formatering.
Nu funkar spelen som dom ska. Plus att jag ökade från 8275 till 8925 poäng i 3dmark06.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scottspeedster
Faktum är att formatering var lösningen på alla mina problem.
Testade driver sweeper. Men det ända som hjälpte var en formatering.
Nu funkar spelen som dom ska. Plus att jag ökade från 8275 till 8925 poäng i 3dmark06.

Kul att det löste sig

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed