Grafikkort till både spel och AutoCAD till en rimlig peng

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2001

Grafikkort till både spel och AutoCAD till en rimlig peng

Tänkte om att efter nästa löning köpa mig en ny stationär dator ~10 000 kr
Funderar då på att köpa mig ett grafikkort som ger bra prestanda i spel och även AutoCAD som jag jobbar lite med.
Någon som kan ge tips efter vad jag ska kolla efter?
Jag vet att nVidias quattro-kort ska fungera för AutoCAD men finns det andra?

Skulle kanske säga ungefär 2000 kr för grafikkortet...

Tacksam för tips!

Numera bara en HP DV2580eo men satsar på en ny stationär i mitten av sommaren!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Nvidias Quadro har bättre drivrutiner för CAD än korten för spel. Men om du vill ha ett kombinerat kort för spel och appkliationer som använder sig av Open GL så skulle jag säga att ett AMD Radeon ur 4000 serien. Dom har bäst drivrutiner för Open GL och har lite mer videominne än motsvarande Nvidiakort (om du jobbar med 3D i CAD) och det gör enorm skillnad.
Om du ska ha ett kort för Autocad och för spel skulle jag säga ett Radeon 4870 1gb. Men om du håller på med 3D och lite större scener så skulle ett Radeon 4870 2gb vara ett bättre val.
Sitter själv på ett 4870x2 och den funkar prima med att rita streck och cirklar i Autocad 2010, perfekt att slå på shaders i 3Ds Max 2010, Poser och Vue. Men den har för lite minne för texturer och det är egentligen enda nackdelen.

Så jobbar du med 3D och större scener så ett 4870 2gb (inte prisvärd för spel).
Jobbar du med rita streck och cirklar i CAD och spelar lite spel då och då ett 4870 1gb.
Jobbar du bara med CAD och ger fan i spel så ett Nvidia Quadro.
Men är CAD lite av en hobby och spel inte heller så viktigt så spelar det egentligen ingen roll, för det är först när du börjar med lite mer avancerade saker som du behöver ett bättre kort.

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2001

Tackar för tipsen! Nu fick jag lite hjälp på vägen och vet var jag ska börja leta!

Numera bara en HP DV2580eo men satsar på en ny stationär i mitten av sommaren!