HDMI till TV:n med ett ATI kort el. Nvidia?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2006

HDMI till TV:n med ett ATI kort el. Nvidia?

Jag har en liten fundering som förhoppningsvis någon kan hjälpa mig med.

Om jag har ett ATI grafikkort med HDMI på kommer jag då att få ljud på TV:n med endast en HDMI kabel eller kommer jag att behöva en ljudkabel oxå?

Och samma fråga med ett Nvidia kort.

Vad jag har för mig är att DirextX 10.1 skulle klara av ljud vilket ATI kör med på sina kort. Är det kanske till och med så att men måste dra någon kabel internt från ljudkortet till grafikkortet för att få ut ljud eller är det bara om man tar ut bilden till TV:n via DVI porten med en DVI-HDMI adapter?

Nvidia har ju bara DirectX 10 på sina kort och borde således inte leverera ljud via en HDMI kabel från en DVI port.

Tacksam för hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Jag har ATI HD4670 och för mig fungerar ljudet med en DVI > HDMI adapter och en HDMI kabel till TVn.

ATI har byggt in extra funktion på grafikkortet som gör att ljudet kan gå via DVI kontakten utan någon extra kabel från moderkortet.

Ljudet fungerar på ATI grafikkort från HD2000 serien och nyare som har DVI eller HDMI kontakt

Jag äger inte något nVidia kort men som jag förstår måste man koppla en kabel mellan moderkort och grafikkort för att ljudet skall fungera via DVI kotakten.

Jag tror att det är bättre om någon annan kan förklara hur ljudet på nVidia grafikkort fungerar.

Så det spelar nog ingen roll om man använder DirectX 10 eller 10.1.

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Jag har ATI HD4670 och för mig fungerar ljudet med en DVI > HDMI adapter och en HDMI kabel till TVn.

ATI har byggt in extra funktion på grafikkortet som gör att ljudet kan gå via DVI kontakten utan någon extra kabel från moderkortet.

Ljudet fungerar på ATI grafikkort från HD2000 serien och nyare som har DVI eller HDMI kontakt

Jag äger inte något nVidia kort men som jag förstår måste man koppla en kabel mellan moderkort och grafikkort för att ljudet skall fungera via DVI kotakten

Så det spelar nog ingen roll om man använder DirectX 10 eller 10.1

Precis som du säger!

Ati=ljud utan extra kabel (dock tror jag att du måste använda adaptern som följer med grafikkortet!)
Nvidia=koppla en kabel mellan moderkortet och grafikkortet och används sedan adaptern som följer med grafikkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2002

Det har ingen koppling till DirectX utan grafikkortet måste innehålla en ljudkrets. Se specifikationerna för olika grafikkort för att se om de kan leverera ljud över HDMI eller ej.

Jag har ett moderkort baserat på nVidia 8200-kretsen och det kan leverera multikanals-PCM (ati:s moderkortskretsar är begränsade till Dolby Digital/DTS).
Har även ett ATi HD4670 som även det klarar av multikanals-PCM, så det finns på separata kort också.

Jag har för mig att Intels senaste kretsar med HDMI-interface ska klara ljud via HDMI också.

Om du ska använda högtalarna i TV:n så spelar det ingen roll om du kan få ut multikanalsljud eller ej då det endast brukar vara stereo.

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

DVI > HDMI adatern till HD2000 fungerar inte till 3000 och 4000 serien, då skall ha man en adapter som heter 3k eller 4k.

Den här DVI > HDMI adaptern passar till ATI HD3000 och ATI HD4000 serien http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344881

janee