Antagning till Ky, hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Antagning till Ky, hur fungerar det?

Jag har sökt till ett flera kvalificerade yrkesutbildningar till hösten och fick i dagarna antagningsbesked från den första, samtidigt flera andra inte definitivt kan meddela om jag kommit in förrän i juli.

Den jag hittils fått besked från är inte den jag i första hand vill gå, men om jag inte kommer in någon annanstans är den helt klart intressant. Om jag tackar ja och sedan får reda på att jag kommit in på någon annan, kan jag då avsäga mig min plats? Eller är jag på något sätt bunden att gå den första utbildningen då? Utbildningarna drivs av olika arrangörer och på olika skolor, men jag tänkte att de kanske är samordnade på något sätt?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Måste du lämna besked för den innan du får svar från de övriga alltså?

Vet ej exakt hur det fungerar, men har svårt att tro att du blir bunden på något vis bara för att du tackar ja såvida inte skolan är speciell och har nåt kontrakt man måste signera. På högskolan är det ju alltid en del som inte dyker upp till första dagens upprop.

Eller ännu bättre - ring och fråga vad som sker om man tackar ja men av nån anledning inte kan börja ändå.

Av ren nyfikenhet(då jag själv studerar vid en KY för tillfället): vad är det du ska läsa?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Om det är samma sak som vid högskola/universitet så tackar du automatiskt nej till alla andra val när du tackar ja till en utbildning. Men enklast är givetvis att ringa och kolla.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

De går normalt inte via VHS, så man får söka direkt till dom(ruska fram kopior av gymnasiebetyg etc) och svara till samma ställe. Så har man sökt till den ena vet inte den andra handen om det, etc.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)