Datorentusiast bygger egen processor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Min senaste simplifierade CPU-design landar på strax under 400 transistorer och har en 4-bitars ALU. Vet inte om jag någonsin kommer bygga den, TTL-datorer är betydligt enklare.

We want pictures !!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
We want pictures !!

Finns inga, bara scheman. Schemat på ackumulatorn och ALUn är mest detaljerade men de är 4096*4096 och man ser/förstår inte ett smack om man skalar ner...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Coolt förvisso men inte sådär jätteorginellt. Han verkar använt vanliga TTL- och CMOS-kretsar och därtill förlagt logik i en front-end-maskin. Många entusiaster har gjort liknande saker, däribland jag själv. Mitt nästa (vilande) projekt är en dator som _bara_ använder _diskreta_ komponenter, alltså transistorer, dioder, kondensatorer och motstånd. Min senaste simplifierade CPU-design landar på strax under 400 transistorer och har en 4-bitars ALU. Vet inte om jag någonsin kommer bygga den, TTL-datorer är betydligt enklare.

Nej, det är inte en skröna men denna dator är knappast sårbar för denna typ av bugg då den använder integrerade kretsar som vilken dator som helst. Den första verklige buggen var en nattfjäril som fastnat i en reläkontakt. Senare har elektronrör attraherat småkryp med sin glöd och värme.

Edit: http://www.waterholes.com/~dennette/1996/hopper/bug.htm

Kan du inte lägga ut bilder på din kreation då?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Kan du inte lägga ut bilder på din kreation då?

Jag kan lägga upp ett schema, men det bör antagligen ligga i en egen tråd, bilderna skalar inte bra nedåt så det behövs väl 3000 pixlar i sidled eller något sådant. Fixar senare om intresse finns.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv

Är ändå ganska imponerande att bygga en processor som klarar av att räkna 2 miljoner tal i sekunden (så är det, right? :S )

Permalänk

Helt otroligt.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Det häftigaste är ju nästan att han har virat alla kablar. Jag kommer ihåg från när vi byggde robotar i skolan och satt och virade kretskort att det inte är helt lätt att hålla reda på alla kablar, så att lyckas vira så där många kablar utan att det blir fel är väldigt imponerande.

Jag utgår ju iallafall från att han haft tillgång till en vir-pistol, det blir lite lättare då

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jisses, vilket vansinnigt tålamod det måste krävas för att klara av att löda 1200+ kablar.. Creds till grabben helt klart ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jisses, vilket vansinnigt tålamod det måste krävas för att klara av att löda 1200+ kablar.. Creds till grabben helt klart ^^

Han har ju dock handvirat alla kablar på plats vilket borde ta ännu längre tid, sinnessjukt...

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
..så att lyckas vira så där många kablar utan att det blir fel är väldigt imponerande.

Tror han har gjort fel nångång, annars är det riktigt imponerande

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
ökningen är 50% men av det totala är oc:n 1/3

edit: är tämligen säker på att man brukar referera klockningen till utgångspunkten dvs ökningen och inte det totala

ja, korrekt

om jag får hundra kronor i lön, men sedanhöjer min arbetsgivare lönen med 50%, då får jag 150 kr i lön, inte 200

OT: coolt bygge

Permalänk

Vad är det med folks mattekunskaper egentligen? Har ni ens läst Matte A?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
eller IG i matte

en av 3 är 33% men en av 2 är 50%. skulle han kocka ner den från 3 3till 2 skulle det varit en nerklockning med 33%.

Vet inte varför jag skrev det, vet du ju redan såklart. Flåt:D

Man räknar ju från 2MHz till 3MHz. Ökningen är 1MHz, alltså 50% av utgångspunkten (2MHz)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
ja, korrekt

om jag får hundra kronor i lön, men sedanhöjer min arbetsgivare lönen med 50%, då får jag 150 kr i lön, inte 200

OT: coolt bygge

Ja, det stämmer. Men om du får 200kr i lön, och din arbetsgivare ökar den med 50%? Precis, då blir det 300kr.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Trevligt att tråden går igenom mellanstadiematematik. Vad är snittåldern på forumet?

On t. Seriöst bygge. Han kanske kan ge TSMC lite hjälp med 40nm

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3

Frågan är om individerna du syftar på ens har gått ut grundskolan. 1/2 blir helt klart 33%.

OT: Kul initiativtagande!

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem

1/2 blir 27.27365859373895%

Ont: Fattar inte hur han orkade med alla kablarna.

Permalänk
Medlem

Jesus.. Snacka om en kille med tålamod!

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk

Ta bara 1,5 gånger 2 alltså 50%s ökning och det blir 3!

Är bara tvungen !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
1/2 blir 27.27365859373895%

http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mo...

OMG!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Matteproblemet löstes i typ 4 posten eller nat.

Hur kommer det sig da att det ända finns 15 andra som genast vill papeka att JO det VAR fel...

Har nu läst alldeles för manga inlägg som repeterar samma sak.

Ar vi klara med de 50% nu eller?

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Trevligt att tråden går igenom mellanstadiematematik. Vad är snittåldern på forumet?

On t. Seriöst bygge. Han kanske kan ge TSMC lite hjälp med 40nm

Hehe blev lite bashande på killen som skulle "rätta" ett annat inlägg och sedan visade upp mindre smickrande skills. Därav alla inlägg om denna oerhört komplexa matematik

Iaf min poäng var att han inte var helt fel ute ifall man definerar begreppet annorlunda än de flesta gör.
edit: tyckte synd om killen

Permalänk
Medlem
Citat:

Processorn körs i 2 MHz, men ska klara av hela 3 MHz i teorin.

Är de inte mer så att han kör den i 66% av den teoretiska, alltså 33% underklockning?

Skulle va nice om pong gick att lira på dendär babyn

Permalänk
Medlem

Haha, det här hörde man ju talas om på D-linjen för nästan ett år sen. Nice att det uppmärksammats

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Avstängd

Mut avdelningen hos Intel lär bli upptagna ett bra tag nu för att säkra marknaden

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Man räknar ju från 2MHz till 3MHz. Ökningen är 1MHz, alltså 50% av utgångspunkten (2MHz)

Ja, precis som jag skrev

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey

http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mo...

OMG!

Mest uppenbara ironi någonsin

Citat:

Syftar du på han som skrev att om man klockar en prolle från 2 till 3 mhz är det en enöveklockning på 33% så svarar jag

Han vet säkert hur man räknar procent men tänkte fel vid tillfället.

Syftar du på alla som svarat( som jag har sett i alla fall) så svarar jag.

_________

tycker att alla kan ta och släppa mattelektionen nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är Matte A?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Ser ut som en spikmatta samt såndär tillverka-mattor-maskin.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Jag kan lägga upp ett schema, men det bör antagligen ligga i en egen tråd, bilderna skalar inte bra nedåt så det behövs väl 3000 pixlar i sidled eller något sådant. Fixar senare om intresse finns.

Vilket dåligt argument, det är ju bara att posta bildlänkar. Givetvis finns ett intresse!

Förövrigt är matteproblemet (tragiskt nog) på högstadienivå.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Ambitiöst sätt o lära sig hur en enklare mikrodator fungerar!
2 tummar upp!
Men killen måste ju wirat med verktyg, annars är han lite galen också, hehe.

( Grattis till alla på Swec som fixar grundskoletreans procenttal också! )

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Vilket dåligt argument, det är ju bara att posta bildlänkar. Givetvis finns ett intresse!

Förövrigt är matteproblemet (tragiskt nog) på högstadienivå.

varför är det tragiskt
Många går nog på högstadiet, och eftersom matte a inte är så mycket mer av en förlängning av nians matte så är det även på gymnasienivå.
En enpoängsfråga i början i alla fall

edit: nästan i alla fall

Permalänk
Medlem

Vad kommer denna skönhet kosta Coolt att ha en handgjord cpu i sin dator

Visa signatur