Ta bort värmeledande lim, putsa och göra rent?

Permalänk
Medlem

Ta bort värmeledande lim, putsa och göra rent?

1) Vad är bästa sättet att ta bort gammalt Zalman värmeledande lim med?
2) Vad är säkrast och bäst och med vad kan man göra rent med? När det gäller att göra rent på ett grafikkort, på de ställen där man ska sätta dit RAM-kylflänsar.

Anledningen till att jag frågar igen är att man kan typ se minst 3 olika svar på samma fråga.

1) Aceton.
2) T-röd.
3) Använd inte det ena eller andra av ovanstående pga olika saker.

så man blir lätt förvirrad.

Vad gäller igentligen här, vad är farligt och vad kan jag använda mig av?

Permalänk
Medlem

Aceton utan olja, T-röd, Kemisk ren bensin. Alla tre går nog lika bra. Alla har sina olika favoriter, därav de spridda svaren. Se bara till att Acetonen är oljefri om du väljer att använda det.

Inget av dessa är väl särskillt farligt, om du inte stoppar det i munnen eller inhalerar större mängder.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Vill du ha en väloptimerad produkt så finns ju annars alltid Arctic Silvers Arcticlean:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312193
Knappast billigaste lösningen, men fungerar mycket bra, och är du definitivt gjord för jobbet

*edit*
Bra skrivet Boris_vodka, håller med

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Vad som helst som är ett starkt lösningsmedel.
Jag skulle gå på Aceton eftersom det är så billigt.

Permalänk
Medlem

Pratar vi om tvåkomponentslimmet, eller kylpastan? För limmet lär inte lossna med aceton.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Jag vet att det här kommer låta helt sjukt men det funkar.

Ta en av dom där vita mjuka suddigummen och "sudda" bort limmet. Det funkar hur bra som helst.