Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009

Nya grafikkort.. ?

Tjena.
Jag har för närvarande ett XFX HD 4770 grafikkort.
Jag spelade aldrig spel tidigare, men när jag väl byggde min nya dator så kändes det som ett måste (skulle fått skuldkänslor annars... )

Jag har tänkt att köpa lite spel, har tänkt mig cod4(gamestop personalen sa att det var bättre än cod5-true/false?.. och starcraftII(har bokat spelet :D!!! )

Jag kommer även att köra CS Source och Quantom of solace ibland..
Inga jättekrävande spel, jag vet, men jag vill fortfarande ha högre fps och bättre spelprestanda.

Jag står nu inför någonting knepigt.
Antingen köper jag ett till HD4770 kort och kör dem i cfx(skall jag då klocka dem tycker ni?) eller så säljer jag mitt knappt använda hd4770 kort, och köper HD 4850x2 kort..?

Jag har ett 520 Cooler master nätagg och en intel q9650 3,0ghz oklockad cpu.

Vad hade ni gjort om ni var i min situation?
Jag vill kunna ha BRA flyt i de flesta "normala" spelen(Crysis är inte normalt enligt mig eftersom det suger förmycketström)..

Är ganska förvirrad, help..

#Edit, jag försökte clocka min gpu med ATI overdrive, jag höjde
gpu clocken till 800MHz och memory clocken till 850MHz, jag höjde fläkthastigheten till 40%(30% var normal), och tog test custom clocks, det stog "PASSED", så klockningen var godkänd. Men väl inne i spel så många av texturerna rosafärgade. Datorn hängde sig också för en stund, och datorn gav ifrån sig ett ljud, pip,pip,pip,pip.. jag stängde omedelbart av datorn, och satte på den igen, allt var då som vanligt.. det dök upp ett felmeddelande men jag var för upptagen med att stänga av datorn så jag inte hann läsa det.. Grafikkortet fungerar bra nu, och är i originalklock... vad kan ha hänt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Jag skulle istället ha valt HD4770 i Crossfire. Då om moderkortet stödjer Crossfire...

Angående om överklockning. Det låter som att överklockningen gick för långt. Testa att prova med lägre klock. Sweclockers har gjort en guide om att överklocka grafikkort. http://www.sweclockers.com/artikel/6174-verklockning_av_grafi...

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009

Tror du grafikkortet har tagit skada av det?

HD4770 i crossfire, skall jag då överklocka korten tycker ni?
Jag ökade ju gpu clocken o memory clocken med bara 50MHz, och det klarade knappast kortet av, är det fel på kortet eller vad är det frågan om

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Arma 2 är påväg det kanske är ett trevligt alternativ till CoD.

CoD 5 var roligt att köra co-op i. Vet inte hur det är online och hur det är i jämförelse med CoD 4

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Tror du grafikkortet har tagit skada av det?

HD4770 i crossfire, skall jag då överklocka korten tycker ni?
Jag ökade ju gpu clocken o memory clocken med bara 50MHz, och det klarade knappast kortet av, är det fel på kortet eller vad är det frågan om

Det tar ingen skada sålänge inte temperaturen är jättehög en lång tid eller om du har ändrat volten Men oroa dig inte för att försöka klocka!