Varför visas inte min bakgrund? (css)

Permalänk
Medlem

Varför visas inte min bakgrund? (css)

Hej jag får inte min bakgrund att visa sig i en av mina boxar.
Detta är koden:

#top { background-image : url(bilder/logo.jpg); border : 1px; border-style : solid; border-color : #000; position : absolute; left : 50%; margin-left : -378px; margin-top : 0px; width : 757px; height : 161px; }

Jag har även testat att lägga bilden i samma mapp som huvudsidan?

Visa signatur

i 300 kan ingen höra dig skrika..

Permalänk
Medlem

Kan vara margin-left.. MEN! Det kan även vara det faktum att URL:er definieras med CSS-filen som bas-path (usch vad ful beskrivning...)

Med andra ord, säg att du har denna struktur:

{hemsida} | +--- {bilder} | | | +--- {logo.jpg} | +--- {css} | +--- {min_css-mall.css}

om du då vill göra en referens från CSS-mallen till bilden använder du url(../bilder/logo.jpg)

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Tack det var sökvägen det var strul med!

Visa signatur

i 300 kan ingen höra dig skrika..

Permalänk

använd helst inte jpg heller med tanke på sizen!

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
använd helst inte jpg heller med tanke på sizen!

Beror på. Är det en bild med många olika färger (dvs. ett foto) så ska han använda JPEG.

Permalänk

Mjo, men helst sa jag. Finns ju alltid olika tillfällen då olika saker passar bättre. Oftast fungerar gif bättre än jpg, med undantag om man har ett foto som sagt. Men hade har ju en logga som oftast inte är alltför bild-liknande

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Mjo, men helst sa jag. Finns ju alltid olika tillfällen då olika saker passar bättre. Oftast fungerar gif bättre än jpg, med undantag om man har ett foto som sagt. Men hade har ju en logga som oftast inte är alltför bild-liknande

Oftast fungerar PNG bättre än GIF, förutsatt att bilden är större än typ 32*32. Se t.ex. här och här.

Permalänk

Inte så insatt i det där i grund och botten... Programmerar egentligen mest. Kör dock png på min sida:) De blev snyggare så

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase