Permalänk
Medlem

Flac

Hej,
Har upptäckt FLAC precis och det verkar hur bra som helst. Tänkte göra om mina wav till FLAC men nu undrar jag vilken compression rate man ska ha. FLAC är ju lossless - vad är haken med att köra Compression Level 7 istf 5 som är default?
Tack,

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Inaktiv

Googlade lite...någon på ett forum formulerar det såhär:

Citat:

in terms of encoding and decoding speed, the default level 5 is the best at getting small file sizes. Increasing compression levels yields virtually no reduction in file sizes, but significantly increases CPU load by the encoder. And decreasing compression saves nothing in CPU load, but produces larger files

Permalänk
Medlem

Tack - då ska jag köra 5 då

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk

En modern CPU (flera GHz et.c.) klarar utan problem att komprimera FLAC på nivå åtta långt snabbare än du kan rippa en CD, nu har du befintliga wav-filer, men det handlar om sekunder per spår du sparar in. Hårddisk utrymme är ju dock inte gratis än, men att spara någon MB på sin höjd per låt känns väl inte befogat riktigt.
De som delar ut sin ehh hemmagjorda musik på nätet i FLAC kör allt som oftast på nivå 8, max, för att vara snälla mot dem som laddar hem. Finns inte så hemskt många apparater som spelar upp FLAC, men de som finns ska klara maxnivån utan problem.

Kontentan är att det spelar ingen stor roll alls. Fem, åtta, what's the difference som Duke skulle ha sagt.

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk
Medlem

Finns det några schyssta sidor med flac?

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk

En 30MHz ARM-processor kan utan problem avkoda de tyngsta FLAC-filerna. Komprimera på du bara!

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Fast ape är tydligen bättre än flac
http://www.monkeysaudio.com/comparison.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex

Bättre är väl luddigt då det dessutom är ett propertiärt format, däremot blir ju filerna lite mindre oftast. Föredrar FLAC då dess stöd är mer utbrett och dessutom öppet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Men FLAC utvecklas tydligen inte längre... :/

Visa signatur

Permalänk
Citat:

APE ger minimala förminskningar i filstorleken och är tungt så satan att avkoda. Min Cowon D2 har problem med att avkoda APE, och det är ändå en resonabelt snabb spelare.

Citat:

Men FLAC utvecklas tydligen inte längre... :/

FLAC behöver inte utvecklas längre, eftersom det inte kan göras bättre. FLAC är i princip bara en wav-fil i en zip-fil med några förbättringar. FLAC använder redan den högsta komprimeringsgrad som man kan få ur zip.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
FLAC behöver inte utvecklas längre, eftersom det inte kan göras bättre. FLAC är i princip bara en wav-fil i en zip-fil med några förbättringar. FLAC använder redan den högsta komprimeringsgrad som man kan få ur zip.

FLACs Golomb-komprimering är väl bra mycket effektivare än Zip vad jag vet? Oavsett, FLAC är rätt final nu känns det som, kanske kommer en ny version med tiden om nya funktioner behövs?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
FLACs Golomb-komprimering är väl bra mycket effektivare än Zip vad jag vet? Oavsett, FLAC är rätt final nu känns det som, kanske kommer en ny version med tiden om nya funktioner behövs?

Vad jag har förstått så är det en variant av zip-formatet anpassat för ljudkomprimering.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem

flac är ett icke förstörande format, mp3 osånt är förstörande..så att tjafsa om att ett program är bättre än flac är ju bara knäppt igentligen..om nått är orört så hur kan nått vara bättre än det? om filerna blir mindre av nått program måste det ju alltså ta bort viss information i musiken..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Sluta prata i nattmössan, är väl ingen som tjaffsar förrutom du. Det kan vara bättre på flera olika sätt, bl.a. de som nämnts här i tråden:
* Ett format kan vara bättre genom att kunna komprimera filen ännu mer (utan att ta bort information). APE vs. FLAC
* Ett format kan vara bättre genom att kunna ta mindre processorkraft att avkoda FLAC vs. APE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyah
om filerna blir mindre av nått program måste det ju alltså ta bort viss information i musiken..

Det finns ju icke förstörande kompression, flac som exempel, eller förstörs dina filer t ex när du Zip'ar dem eller 7zip'ar dem? Den ena tar ofta mindre plats men ingen information går förlorad i någon av fallen.

Och som han ovan sa såklart..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det även är intressant att veta om framtiden kommer stödja det format jag väljer att komprimera min musik till. Mp3 är förvisso smörja men man kan ju spela det på vad som helst. Kommer FLAC och APE stödjas av framtida mediespelare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om du har någon av dessa http://www.rockbox.org/twiki/bin/view/Main/TargetStatus och vågar kan du ju slänga in det, det har stöd för flac bland annat.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Citat:

Personligen tycker jag det även är intressant att veta om framtiden kommer stödja det format jag väljer att komprimera min musik till. Mp3 är förvisso smörja men man kan ju spela det på vad som helst. Kommer FLAC och APE stödjas av framtida mediespelare?

De flesta mediaspelare klarar av FLAC. Det är bara Itunes/Ipodar/Windows Media Player/etc som inte klarar det.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem

Ett sätt att köra FLAC i iTunes på OSX är att ta hjälp av Fluke. Jag har provat det lite och har inget att klaga på. http://blowintopieces.com/fluke/

Permalänk
Medlem

Aktar mig för iTunes - det gjorde massa stygga saker med min jobbdator...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
De flesta mediaspelare klarar av FLAC. Det är bara Itunes/Ipodar/Windows Media Player/etc som inte klarar det.

Sitter och lyssnar på en FLAC fil nu i Windows media player. så var har du fått det ifrån att Wmp inte stödjer FLAC

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
Sitter och lyssnar på en FLAC fil nu i Windows media player. så var har du fått det ifrån att Wmp inte stödjer FLAC

Visst går det, men går det nativt?

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "nativt"? Drog in från en CD med CDex 170 till mediabiblioteket och spelade sedan upp FLAC filerna med WMP

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
Vad menar du med "nativt"? Drog in från en CD med CDex 170 till mediabiblioteket och spelade sedan upp FLAC filerna med WMP

De versioner av WMP som jag har vågat prova har inte klarat av FLAC utan någon slags plugin eller extra codec.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem

Ja det kanske beror på nått CodecPack man har laddat ner. Vet att jag har nått som heter Vista CodecPack. Annars så vet jag inte. Kollade bara när jag läste den här tråden att starta upp WMP med ett par flackfiler. Kör annars Winamp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

foobar2000 bara o klicka på flac o lyssna
varför hålla på med codecs hit o dit ?

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
foobar2000 bara o klicka på flac o lyssna
varför hålla på med codecs hit o dit ?

Vi har alla våra favoritspelare. Smaken är ju som sagt ......

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man ska ha ett directshow flac filter för att kunna spela i WMP.

Permalänk
Medlem

VLC ska man ha!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Japp - ge mig ett enda skäl till att inte använda VLC.

Visa signatur