Permalänk
Medlem

E8400 svår överklockad...

Ja har en E8400 prolle som jag hade tänkt överklocka åt en kompis.

Men problemet är att när jag stresstestar prollen blir den sjukt varm och jag stänger av testet när den är runt 100 C och jag har bara överklockat en liten bit, från 333x9(3000) till 400x9(3600). Det är inte så mycket men så fort jag ändrar lite så blir tempsen skyhöga och jag har en bra fungerande CPU fläkt.

Jag vet inte vad jag gör för fel. Ska jag ändra någonting annat än 333? För nästan allting står bara på Auto just nu.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Hedersmedlem

en liten bit ja...... 600MHz är en ganska stor bit. Byt kylare och sen kan du testa.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
en liten bit ja...... 600MHz är en ganska stor bit. Byt kylare och sen kan du testa.

Men jag har ju en bra CPU fläkt

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

kolla så kylarn sitter på plats... sen läser du på om överklockning så kan du försöka klocka andras datorer..

Permalänk
Medlem

vet inte så mycket om just den prollen, men kan du inte öka multipeln, och du måste nog ändra voltagen på cpu annars så ökar den för mycket på auto?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
kolla så kylarn sitter på plats... sen läser du på om överklockning så kan du försöka klocka andras datorer..

Jag har kollat. den sitter som ett berg på plats, Kladdade även på såklart kylpasta innan ja satte dit den

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Nej du överklockar inte rätt. INGET ska stå på auto, den viktagaste är vcore(har man för hög vilket det blir på auto blir den ruskigt varm), men verkligen läs den klistrade tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grusburk
vet inte så mycket om just den prollen, men kan du inte öka multipeln, och du måste nog ändra voltagen på cpu annars så ökar den för mycket på auto?

Okej, Hur mycket ska jag öka voltagen på cpun då? (Vet inte så mycket om sånt) Jag skulle gissa på 1.50 elr?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
Nej du överklockar inte rätt. INGET ska stå på auto, den viktagaste är vcore(har man för hög vilket det blir på auto blir den ruskigt varm), men verkligen läs den klistrade tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Varför ska inget stå på auto? Det är väll standarden? Och ja ska börja läsa den nu

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

lilla vän, läs om överklockning i forumet!, alla dessa frågor har blivit besvarade ett flertal gånger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
lilla vän, läs om överklockning i forumet!, alla dessa frågor har blivit besvarade ett flertal gånger

Ja försökte hitta om just den här prossessorn, men hittade typ inte.
Kan inte någon säga vad jag ska sätta allting på bara?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Auto är väll standrad? Varför är det fel då?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Det är fel för att auto generar mer spänning än vad som egentligen behövs. Testa lite olika värden på Vcore, väldigt lite i taget och kolla vilken som blir stabilast!

Jag har lyckas dra upp min processor till 3,7 GHz med stockkylaren (dock går den runt 80 grader load) och därför är det viktigt med rätt Vcore!

/oscar

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vikham

Kan inte någon säga vad jag ska sätta allting på bara?

Nä, det fungerar inte riktigt på det viset, det går inte att tala om vad just ditt moderkort och processor kräver för att fungera, det är nämligen olika.

Läs guiden!

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

min står ungeför på 1.3 i windows @ 4 ghz och jag har bara en arctic cooling freezer pro.. budget kylare

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vikham
Varför ska inget stå på auto? Det är väll standarden? Och ja ska börja läsa den nu

För att klocka till 3,6 behövs kanske 1,25 vcore, och sätt allt annat på standard inte över inte under. Du kanske behöver ändra ram minne så de fungerar i 1:1

Permalänk
Medlem

Men det fungerar inte så ...

Alla processorer överklockar olika bra och behöver ha olika värden, när man ska överklocka en processor ska man för det första veta vad man gör, vad det är för frekvenser man ska ändra och veta varför man ändrar dom (vad dom gör).

Plus att överklocka en dator kan vara skadligt för datorn och att sen lämna saker på auto kan också vara farligt för det kan steka moderkortet !

"Auto" vet alltså inte alltid vad som är bäst för just den här processorn.

Permalänk
Avstängd

Ai Overclock Tuner ................. [Manual]
CPU Ratio Setting .................. [9]
FSB Frequency ...................... [355]
PCIE Frequency ..................... [100]
DRAM Frequency ..................... [Auto]

CPU Voltage ........................ [1.2]
CPU PLL Voltage .................... [1.50]
DRAM Voltage ....................... [2.0]
FSB Termination Voltage.................[1.2]
NB Voltage ......................... [1.1]
SB Voltage ......................... [1.10]
PCIE Voltage ....................... [1.50]
____________________________________

Load-Line Calibration .............. [Disable]
CPU Spread Spectrum ................ [Disabled]
PCIE Spread Spectrum ............... [Disabled]
CPU Clock Skew ..................... [Auto]
NB Clock Skew ...................... [Auto]
CPU Margin Enhancement ............. [Optimized]

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
Ai Overclock Tuner ................. [Manual]
CPU Ratio Setting .................. [9]
FSB Frequency ...................... [355]
PCIE Frequency ..................... [100]
DRAM Frequency ..................... [Auto]

CPU Voltage ........................ [1.2]
CPU PLL Voltage .................... [1.50]
DRAM Voltage ....................... [2.0]
FSB Termination Voltage.................[1.2]
NB Voltage ......................... [1.1]
SB Voltage ......................... [1.10]
PCIE Voltage ....................... [1.50]
____________________________________

Load-Line Calibration .............. [Disable]
CPU Spread Spectrum ................ [Disabled]
PCIE Spread Spectrum ............... [Disabled]
CPU Clock Skew ..................... [Auto]
NB Clock Skew ...................... [Auto]
CPU Margin Enhancement ............. [Optimized]

Är det så du har det? Om jag väljer det, får jag 3,6ghz då? För 355 är ju ganska lite jämnfört med 400 som ger 3,6. Då måste det vara någonting med voltagen som gör så det blir 3.6

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

vad är det för kylare?

min gamla 84'a körde jag på 4ghz @ 1.36 volt, en riktlinje kanske.

edit:

höj NB volten med 0.1 också, minnena kan också få lite extra (0.1-0.2v)

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vikham
Är det så du har det? Om jag väljer det, får jag 3,6ghz då? För 355 är ju ganska lite jämnfört med 400 som ger 3,6. Då måste det vara någonting med voltagen som gör så det blir 3.6

Du behöver uppenbarligen läsa på om överklockning, annars kan du gott köra på orginalfrekvensen.
Finns en FAQ här i forumet som du kan börja med, återkom sedan om du har lite mera konkreta frågor.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vikham
Är det så du har det? Om jag väljer det, får jag 3,6ghz då? För 355 är ju ganska lite jämnfört med 400 som ger 3,6. Då måste det vara någonting med voltagen som gör så det blir 3.6

yapp och nu kommer det hur man vinner på triss?

nej det är helt random du får läsa faqen och hoppas att du inte har gjort sönder din kompis dator!

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Tänk på att alla processorer av samma modell inte klockar lika bra. Det beror även på minnen och moderkortet hur mycket man kan klocka. Helst ska man inte överstiga 1,5v Vcore med annan kylning än intels. Klockade min kompis E8500 till 3,8 GHz och tempen låg rund 50 idle. Köp en annan kylare innan du klockar!

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Avstängd

LÄS överclocking FAQ !
Det finns inga "det funkar för alla" inställningar ! Det gäller att prova sig fram.
1.50v är på tok för högt för 24/7 och 45nm.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vikham
Är det så du har det? Om jag väljer det, får jag 3,6ghz då? För 355 är ju ganska lite jämnfört med 400 som ger 3,6. Då måste det vara någonting med voltagen som gör så det blir 3.6

Jag hade det förr och ja det ger 3.1 ghz. Ändra till 400 så får du 3.6ghz det funkar fint med stockkylaren eftersom det gjorde jag ett tag men eftersom jag inte använda så mkt kraft så kör jag på som det var från början.

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04