Playstation 2 CPU

Permalänk
Avstängd

Playstation 2 CPU

Hejsan, jag har nu ett tag försökt att hitta vilken typ utav socket som Sony PS2 använder sig utav (cpu MIPS R3000A), då jag hade tänkt att fixa en starkare än 294mhz. Hörde att någon hade fixat dit en 1.4ghz Celeron, men vem vet. Tänkte rådfråga er. Undrar även om Gpu-chip är utbytbart på PS2:an. Tacksam för seriösa svar. Letar även RAM, etc till min Ps2.(kan även tänka mig att överclocka delarna, om det ens går. Har nämligen hört att det är omöjligt.)

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Det är nog inte möjligt då CPUn är antagligen fastlödd och den fungerar nog inte på samma sätt som en vanlig x86 processor. Dessutom så om jag har förstått det rätt så renderade även CPUn det mesta av grafiken i PS2 och grafikdelen var mest bara för att sända ut själva bilden.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

Nu är du helt fel ute. Det är XBOX:en som man kan stoppa in snabbare Intel CPU i och då gäller det väl socket 370 om jag minns rätt.

PS2 använder en MIPS-processor, den är totalt olik Intels x86-architektur. En PS2 är tänkt att vara i den konfiguration den är, så fundera inte på att löda loss RAM-moduler etc..

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Avstängd

Oh, okej. Synd, vore relativt roligt att pilla ihop en 3.6ghz cpu i den^^ Vet ni några andra sätt att få fram mer prestanda ur Ps2an? Eftersom att t.ex Guitar Hero world tour tar en halv minut på sig att ladda en låt.. Det är en aning segt, faktiskt.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

"Lätt som en plätt! eftersom PS2 använder samma socket som celeron så är det bara att byta ut!" - ironi
Nej, det är nog tyvärr inte möjligt. men lyckas du med detta så får du en klapp på axeln från mig.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Det är Xbox 1 Som man kan byta ut CPU:n till en 1,4GHZ Celeron

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Snabbare CPU i en konsol kan desstuom sabotera mer än det gör i prestanda. Iaf i de äldre konsollerna så är många saker kodade att renderas på ett visst vis, har man en snabbare enhet så blir det fel i timingen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

Kom på att jag har några Xbox1 som ligger och skräpar. Skall se vad jag kan göra med dem (: Är det samma princip där? Att CPU ger nästintill all prestanda, medan Gpu endast sänder bild? Hur är det med Ram etc i Xbox1? Då det är microsoft. Med andra ord: Vad går att byta ut i en Xbox1?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Det enda sättet jag kan tänka mig att du kan få till bättre prestanda är ifall du chippar PS2:an och använder ett program så att man kan använda en intern hårddisk (som du också isf måste installera) som spelen ligger på.

Ifall du har PS2 Slim så har jag hört att man kan modda till så man får USB 2.0 genom att byta USB-kontrollerchippet och isf kan man använda spel på en extern hårddisk.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demonoidz
Är det samma princip där? Att CPU ger nästintill all prestanda, medan Gpu endast sänder bild?

Var fick du det ifrån? I alla konsoller med 3D-kapacitet ritar grafikprocessorn grafiken. Detta inkluderar första generationens 3D-konsoller såsom PS, N64, och andra generationens Xbox, PS2 med mera.

Citat:

Hur är det med Ram etc i Xbox1?

Individuella ytmonterade TQFP DDR-kretsar.

Citat:

Med andra ord: Vad går att byta ut i en Xbox1?

Inte mycket av det väsentliga. Hårddisk, fläktar, nätdel, låda kan bytas. Optisk läsare också iofs (men då måste du nog chippa maskinen iofs). Processor och alla andra viktiga komponenter är ytmonterade och kan inte grejas med utan kunnande och specialutrustning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demonoidz
Oh, okej. Synd, vore relativt roligt att pilla ihop en 3.6ghz cpu i den^^ Vet ni några andra sätt att få fram mer prestanda ur Ps2an? Eftersom att t.ex Guitar Hero world tour tar en halv minut på sig att ladda en låt.. Det är en aning segt, faktiskt.

Men finns inte ett chans att en 3.6GHz CPU skulle fungera ändå.

Visst det går med rätt utrustning byta på xbox men då var det max Celeron 1.4GHz, förstår inte varför byta en P3 mot celeron..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

P3 är ju att föredra iom SSE-stöd, något som specialar-Celeronen i XBOX har.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Demonoidz, jag har den gamla PS2 (tjocka) med en HD i som jag kör HDloader på. Slipper på så
vis slita på min laser, samtidigt som laddtiderna är flerfalt bättre.
För att koppla en HD till den tjocka modellen måste man ha en LAN adapter, samt att bara IDE HDs fungerar.

Har du nya Slim modeller tror jag det skall finnas en HDloader för USB, men betänk då att det är USB1 hastigheter, så vetifan om det inte är slöare än DVD då.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demonoidz
Oh, okej. Synd, vore relativt roligt att pilla ihop en 3.6ghz cpu i den^^ Vet ni några andra sätt att få fram mer prestanda ur Ps2an? Eftersom att t.ex Guitar Hero world tour tar en halv minut på sig att ladda en låt.. Det är en aning segt, faktiskt.

Ja, har samma problem. Och fps drops i låtarna

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Påminner mig om snubben som överklockade SuperFX chippet som vissa SNES-spel använder och fick bättre prestanda. Men generellt är det extremt svårt om ens möjligt att uppgradera konsoler. N64 gick ju att köpa extra minne till (memory expansion pak) men några andra exempel kommer jag inte på förutom XBOX1 då men det är bara om man ska använda den som HTPC eller liknande för spelen kan ju inte dra nytta av saker som de inte är programmerade att dra nytta av.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.