LaTeX: Inkludera filer och samtidigt inkludera macron.

Permalänk
Medlem

LaTeX: Inkludera filer och samtidigt inkludera macron.

Tja!

Pillar med ett latex-dokument, och har skapat ett macro

\usepackage{listing} % % This will show a javafile.. % \newcommand{\code}[2]{\lstset{language=Java, breaklines=true, caption=#2, captionpos=b, showspaces=false, showstringspaces=false} \lstinputlisting{#1}}

Som inkluderar en java fil, och visar koden, samt en caption.

Detta spara jag i en fil: javamacros.sty

Sedan har jag ett huvuddokument där jag gör:

\usepackage{javamacros.sty} \code{fil.java}{Detta är en trevlig kod}

detta fungerar utmärkt, men nu vill jag ju dela upp dokumentet med olika filer för varje \section och i varje annan fil använda mitt fina macro (\code). Problemet är att det inte hittas om jag inte kör \usepackage i den inkluderade filen. Men det fungerar inte heller om jag låter bli?

Så min fråga är: Hur inkluderar man macron så att det antigen går att inkludera i alla inkluderade filer eller s att man kan inkluderar i huvudfilen och den blir inkluderad i alla inklunderade filer också?

Permalänk
Medlem

Du kan köra usepackage-biten i huvudfilen, ja.

include gör ju egentligen inte mer än att under körning foga in de inkluderade filerna i huvuddokumentet.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jo, insåg precis det. Fuck'd up, men jag hade importerat \usepackage{listing} istället för \usepackage{listings}. Tack iaf för hjälpen..