Större hårddiskar på väg

Permalänk
Melding Plague

Större hårddiskar på väg

Högre lagringstäthet är det heliga gralen för hårddisktillverkare. Enligt Hitachi kan datoranvändare se fram emot 3 TB redan till årsskiftet, och 10 TB om bara några år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kan nog vara intressant som lagringsdisk , men undrar om inte ssd hinner ikapp på storlek också snart , till överkommligt pris självklart.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
kan nog vara intressant som lagringsdisk , men undrar om inte ssd hinner ikapp på storlek också snart , till överkommligt pris självklart.

Mycket intressant som lagringsdisk:)

hm SSD's kommer ju att komma ikapp någorlunda snart tror jag, men i TB till lagringsutrymme vet jag inte :p.

Permalänk
Medlem

med 3tb i början av nästa år och dom tror att 10tb skulle komma 2013-2014 skulle jag tro att det inte kommer att hända på väldigt länge, för ett "överkomligt" pris får man inte mycket mer än 30-60gb idag (runt 1500)

Visa signatur
Permalänk

Storleken känns inte så intressant längre, fram med snabbare diskar istället.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maorio
med 3tb i början av nästa år och dom tror att 10tb skulle komma 2013-2014 skulle jag tro att det inte kommer att hända på väldigt länge, för ett "överkomligt" pris får man inte mycket mer än 30-60gb idag (runt 1500)

Det är de gamla mekaniska hårddiskarna som diskuteras inte ssd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacecow
Det är de gamla mekaniska hårddiskarna som diskuteras inte ssd

gissar på att han svarade på mig dock.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det är väl perfekt med snabb SSD som systemdisk och mekanisk som lagring. Ser inte riktigt meningen med att lägga massa pengar på snabb lagring för filer som knappt används.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska bli intressant att se hur detta går med tanke på att MBR inte kan partitionerna diskar större än 2 TiB...! Med andra ord kommer man inte kunna ha en 3TB-disk och boota Windows från den, eftersom Windows för x86 bara kan boota från MBR (vissa andra OS går dock)... Det går bara att ha som lagring, då de är partitionernade som GPT ("framtidens" partitionstabell, som t ex Itanium och Intel-Macar använder).
Info: http://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record#MBRs_and_disk...

Citat:

Because the block size is 512 bytes, this implies that neither the maximum size of a partition nor the maximum start address (both in bytes) can exceed 2^32 × 512 bytes, or 2 TiB.

Det borde väl dock gå att skapa två partitioner på 1.5 TB styck... eller?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det är väl perfekt med snabb SSD som systemdisk och mekanisk som lagring. Ser inte riktigt meningen med att lägga massa pengar på snabb lagring för filer som knappt används.

Instämmer, eller ännu hellre med typ 3-4 30-40Gb SSD:er i raid 0 (nu när man knappt tappar något i accesstid) kompletterat med en 10TB-lagringsdisk.. Det låter som nått de.. Då är det bara en Hasselblads H3:a som saknas med >100MP så kan vi ju börja snacka sedan ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det är väl perfekt med snabb SSD som systemdisk och mekanisk som lagring. Ser inte riktigt meningen med att lägga massa pengar på snabb lagring för filer som knappt används.

absolut , 60-80 gig ssd ska väll ändå räcka för os och favoritapplikationen .

men fantiserade om att man i framtiden kan få ssd för samma pris som mekanisk , så jag tänkte ... why not

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Inaktiv

Jäklar! Kostar det så lite alltså... jag har legat under en sten. 1TB för 800kr är bara helt galet. Det är vad jag betalade för mitt första usbminne, på 512MB... Kommer inte riktigt ihåg när det var, men det var nog inte mer än 4-5 år sedan O.o

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt.. Blev grymt sugen på att köpa en till hårddisk nu när jag såg att priset per GB låg på så lågt som 0.77kr/gb.

Ställer en fråga här, jag har en Western Digital Caviar Green WD10EACS 16MB 1TB men den kostar som billigast då 875kr sedan finns ju Western Digital Caviar Green WD10EADS 32MB 1TB för 799kr.

Om jag skulle vilja köra RAID 0, måste det vara exakt samma hårddisk eller kan man blanda, bara de har samma utrymme?

Sedan, ser inte den stora skillnaden mellan de två ovannämnda hårddiskarna förutom att den dyrare har mindre cache-minne, varför den stora prisskillnaden?

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Trevligt trevligt.. Blev grymt sugen på att köpa en till hårddisk nu när jag såg att priset per GB låg på så lågt som 0.77kr/gb.

Ställer en fråga här, jag har en Western Digital Caviar Green WD10EACS 16MB 1TB men den kostar som billigast då 875kr sedan finns ju Western Digital Caviar Green WD10EADS 32MB 1TB för 799kr.

Om jag skulle vilja köra RAID 0, måste det vara exakt samma hårddisk eller kan man blanda, bara de har samma utrymme?

Sedan, ser inte den stora skillnaden mellan de två ovannämnda hårddiskarna förutom att den dyrare har mindre cache-minne, varför den stora prisskillnaden?

Kallas kampanj på den andra.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det ska bli intressant att se hur detta går med tanke på att MBR inte kan partitionerna diskar större än 2 TiB...! Med andra ord kommer man inte kunna ha en 3TB-disk och boota Windows från den, eftersom Windows för x86 bara kan boota från MBR (vissa andra OS går dock)... Det går bara att ha som lagring, då de är partitionernade som GPT ("framtidens" partitionstabell, som t ex Itanium och Intel-Macar använder).
Info: http://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record#MBRs_and_disk...

Det borde väl dock gå att skapa två partitioner på 1.5 TB styck... eller?

Ja, men sedan när diskarna blir större än 4 TB då lär man inte kunna utnyttja hela utrymmet trots flera partitioner om man ska köra MBR på windows. Men det lär väl komma lösningar på detta innan dess skulle jag tro.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Trevligt trevligt.. Blev grymt sugen på att köpa en till hårddisk nu när jag såg att priset per GB låg på så lågt som 0.77kr/gb.

Ställer en fråga här, jag har en Western Digital Caviar Green WD10EACS 16MB 1TB men den kostar som billigast då 875kr sedan finns ju Western Digital Caviar Green WD10EADS 32MB 1TB för 799kr.

Om jag skulle vilja köra RAID 0, måste det vara exakt samma hårddisk eller kan man blanda, bara de har samma utrymme?

Sedan, ser inte den stora skillnaden mellan de två ovannämnda hårddiskarna förutom att den dyrare har mindre cache-minne, varför den stora prisskillnaden?

Tidigare var WD10EACS billigare men nu är det tvärtom. Troligtvis tillverkas WD10EADS i större volymer numera och kan därför säljas billigare. Eftersom lagringstätheten ökat så kan det också vara färre skivor inuti den nyare disken vilket kan göra den billigare att tillverka. Tillfälliga kampanjer påverkar också priset så att Dustin Home kör kampanj just nu på WD10EADS gör den ännu billigare för tillfället.

Man kan blanda olika diskar i raid 0 men den minsta begränsar utrymmet och den långsammaste begränsar prestandan. Eftersom WD10EADS inte är långsammare så bör det ju gå lika bra att välja en sådan.

Själv köpte jag 5 stycken WD10EACS i November/December för 990 kr/styck och tyckte det var billigt då. Nu hade jag fått 6 stycken WD10EADS för det priset...

EDIT: Jag menade 4 TB, skrev fel förstås...

Permalänk

Känns lite som nostalgi från 90 talet dehär, minns då man började få flera GB per hårddisk och nu samma sak igen fast med TB

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Tidigare var WD10EACS billigare men nu är det tvärtom. Troligtvis tillverkas WD10EADS i större volymer numera och kan därför säljas billigare. Eftersom lagringstätheten ökat så kan det också vara färre skivor inuti den nyare disken vilket kan göra den billigare att tillverka. Tillfälliga kampanjer påverkar också priset så att Dustin Home kör kampanj just nu på WD10EADS gör den ännu billigare för tillfället.

Man kan blanda olika diskar i raid 0 men den minsta begränsar utrymmet och den långsammaste begränsar prestandan. Eftersom WD10EADS inte är långsammare så bör det ju gå lika bra att välja en sådan.

Själv köpte jag 5 stycken WD10EACS i November/December för 990 kr/styck och tyckte det var billigt då. Nu hade jag fått 6 stycken WD10EADS för det priset...

Tack för svaret, blir en WD10EADS från Dustin då

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk

Trevligt!

Nu ser man tydligt vilken motvind dagens ssd-diskar strävar i vad det gäller GB/krona.

Något annat som man kanske inte tänker på är att en disk med tätare packad data men med samma rotationshastighet automatiskt blir snabbare på att läsa och skriva då mer data hinner passera under läs/skriv-huvudet under 1 varv.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Trevligt!

Nu ser man tydligt vilken motvind dagens ssd-diskar strävar i vad det gäller GB/krona.

Nu tävlar dom inte riktigt i samma sport. Eller ah, samma sport är det väl. Men ändå, det är som att jämföra Golf med minigolf.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Mycket intressant som lagringsdisk:)

hm SSD's kommer ju att komma ikapp någorlunda snart tror jag, men i TB till lagringsutrymme vet jag inte :p.

Finns iofs flash-SSD med 1 TB och det är egentligen inga problem att göra ännu större flashminnen. Nackdelen är ju förstås priset.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det är väl perfekt med snabb SSD som systemdisk och mekanisk som lagring. Ser inte riktigt meningen med att lägga massa pengar på snabb lagring för filer som knappt används.

Så ser jag det också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Finns väl redan idag plattor på 500Gb st? isf får det väl plats 4-6st plattor i en 3.5" disk och då borde det inte vara omöjligt att nå upp till 2-4TB fast det är väl lite med läsarmarna och värme utvecklingen och ju mer mekanik desto större risk för fel iofs.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

Förvisso blir hårddiskar "snabbare" ju mer data som packas in på dem, men eftersom den stora begränsade faktorn för en mekanisk disks prestanda är sökningar - inte läsning/skrivning - så spelar det inte så stor roll.

Söktiden ligger på runt 11-12ms eller mer för de flesta konsumentdiskar, tiden för att läsa ett spår är konstant - rotationshastigheten har ju legat still i ett decennium nu. Filstorleken som datorn behöver läsa in går förvisso upp med tiden, men inte i den hastighet som hårddiskar exploderar. Att man kan packa in mer och mer på ett och samma spår leder därför till mycket små, i princip inga prestandaökningar i realiteten.

Permalänk
Medlem

Ja äntligen, har väntat på detta länge nu

Fram med 2.5TB samt 3TB diskarna genast.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

vad ska man ha en hårddisk på 3 tb, när ipred finns?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

2013 känns alldeles för långt bort, jag hade hoppats på en revolution snart med ny teknik och omkring 40TB diskar väldigt snart.

10tb först 2011 ? näh, dåligt!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Finns iofs flash-SSD med 1 TB och det är egentligen inga problem att göra ännu större flashminnen. Nackdelen är ju förstås priset.

Så ser jag det också.

Jodå:)

Dock är som sagt priset en nackdel, när vi får se 1TB SSD's för 800 sek vet man ju inte :p. Men vore ju riktigt mysigt iofs;).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Förvisso blir hårddiskar "snabbare" ju mer data som packas in på dem, men eftersom den stora begränsade faktorn för en mekanisk disks prestanda är sökningar - inte läsning/skrivning - så spelar det inte så stor roll.

Söktiden ligger på runt 11-12ms eller mer för de flesta konsumentdiskar, tiden för att läsa ett spår är konstant - rotationshastigheten har ju legat still i ett decennium nu. Filstorleken som datorn behöver läsa in går förvisso upp med tiden, men inte i den hastighet som hårddiskar exploderar. Att man kan packa in mer och mer på ett och samma spår leder därför till mycket små, i princip inga prestandaökningar i realiteten.

Nja, 6 år har de legat på max 10 000rpm trots att det tekniskt går att göra det snabbare.
mmm. Tänk en 3TB 10000rpms hårddisk. Tätt packad data, snabb söktid m.m.
Eller varför inte slänga in en 15000rpms istället precis som det finns inom SCSI diskarna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Inaktiv

Prestanda > Storlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det ska bli intressant att se hur detta går med tanke på att MBR inte kan partitionerna diskar större än 2 TiB...! Med andra ord kommer man inte kunna ha en 3TB-disk och boota Windows från den, eftersom Windows för x86 bara kan boota från MBR (vissa andra OS går dock)... Det går bara att ha som lagring, då de är partitionernade som GPT ("framtidens" partitionstabell, som t ex Itanium och Intel-Macar använder).
Info: http://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record#MBRs_and_disk...

Det borde väl dock gå att skapa två partitioner på 1.5 TB styck... eller?

man kan göra som jag, ha en systemdisk som är mindre än 2tb(jag kör 250gb) och sen kör man den som är större än 2tb som GPT vilket fungerar alldeles utmärkt om man kör vista(idag har jag 7st 1Tb diskar i raid-5, som ligger i en enda partition)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Jodå:)

Dock är som sagt priset en nackdel, när vi får se 1TB SSD's för 800 sek vet man ju inte :p. Men vore ju riktigt mysigt iofs;).

Enligt prisjakt så kostar en 1TB ca 38 000kr.
Om vi tänker oss att utvecklingen går super snabbt och att priset halveras för varje år så kommer det ta lite mer än 5,5 år innan det kostar 800kr.
Vad kommer en vanlig hårddisk kosta då? Hur snabba kommer de vara? Hur många rpms?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if