Är mitt grafikkort trasigt?

Permalänk
Medlem

Har du lyckats lösa problemet än? I så fall, hur gjorde du? Jag har testat lite av ovanstående men till ingen nytta...

Jag har nämligen ett liknande problem med mitt Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5.
Felet som uppstår sker oftast på äldre "klassiska" spel som WC3, Diablo 2 även Fable har det hänt. Vad som sker är att bilden fryser i ett rutmönster som liknar ett schackbräde och jag blir tvungen till att reset'a burken.

Men tydligen uppstår inte samma problem på nyare spel då tjejen kan spela Sims 3 i dagarna i enda med maxade inställningar...

Tacksam för all hjälp som kan ges.

Här är datorn som används:

Asus P5E WS PRO, X38, Socket-775, DDR2,
Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB
Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5 (som redan nämnts)
Intel Core? 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket

Permalänk

Har precis bytt moderkort, från ett P5Q-PRO till ett nytt P5Q-E. Testade memtest86, exakt samma fel vid exakt samma procent...

Förstår inte, allt verkade visa att det var moderkortet som strulade men det känns väldigt osannolikt att två moderkort har exakt samma problem. Så nu är jag på ruta ett igen. Körde memtest 3 gånger på de separata minnes-stickorna innan moderkortet skickades in, men ska köra varje separat under hela natten för säkerhets skull.

Om inte det ger något error, så vet jag inte vad som kan vara fel. Processorn? :S

Demoniac, ditt problem låter inte riktigt lika som mitt. Men jag har varit med om liknande med en HP burk. HP påstod att det var ljudkortet och moderkortet som inte ville samarbeta, slutade dock med att vi fick byta till en annan dator efter dom inte kunda fixa den efter 3 service ärenden.

Men det kanske kan vara överhettning? Skulle dock uppskatta om du gjorde en separat tråd då problemet verkar skilja.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

Har nu kört memtest sex gånger på varje minne. Båda klarade testet utan problem. Men kraschade direkt i memtest när båda satt i.

Testade att stoppa i ett par OEM DDR2 minnen från min gamla HP dator som var specificerade för 533MHz. Körde dessa i nya datorn och klarade memtest tillsammans, och var till och med överklockade till 666MHz.

Så jag trodde att då kanske det var något knasigt med minnena. Lånade ett par liknande Corsair minnes stickor från en vän med samma specifikationer som mina. Men dessa resulterade med exakt samma fel som mina egna.

Testade sedan att öka volten till nordbryggan och minnena. 1.25V till NB och 1.96V till minnena. Samma fel. Sänkte även hastigheten på dom till 666MHz då OEM minnena klarade testet vid den hastigheten, men den startade om vid den hastigheten med.

Så jag vet inte om det är kompatibilitets problem med Asus brädor och Corsair XSM2 Extreme PC6400 minnen? De andra jag testade var Corsair XSM2 DHX PC6400. Båda corsair minnena var 2 x 2GB, medan OEM minnena som klarade testet var 2 x 512MB.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music