Undersökning om det svenska skolsystemet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Undersökning om det svenska skolsystemet

Hej!

Vi är 5 gymnasieelever som har på börjat ett projekt om det svenska skolsystemet. Vi startar med det nu för att få in tillräckligt med svar för att få ordentlig statistik och kommer återuppta allting efter sommarlovet.

Det vi vill få klarhet i är om det är bra eller dåligt att flytta fram gymnasiet, eventuellt ha längre/tuffare grundskola, för att vara sedan mer förbered och mogen att välja gymnasium när det är dags, och om man ska standardisera skolorna med samma prov och läromedel för en rättvisare betygsbedömning.

Vi uppskattar att ni tar er tid att svara på frågorna!

Diskutera gärna om ämnet också!

EDIT: Ni får jätte gärna skicka länken http://bit.ly/undersokning till vänner och bekanta, så att vi får en bredare bas av olika personer!

//Gustav

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Man skulle kunna lägga grundgymnasie-matten, engelskan, etc i ett 10 grundskoleår, så att gymnasiet för många utbildningar på så sätt enbart blev en inriktningsval.

Problemet är dock att när de får några år sedan ändra betygssystemet, till det nya (IG, G, VG och MVG) så stängde de samtidigt ute folk från gymnasiet. Förr i tiden kunde man ha en 1:a i matte, engelska etc och ändå skaffa sig en gymnasieutbildning. T.ex. inom industri och få riktigt bra betalt efter utbildningen. Lite längre tillbaka runt '90 så var många gymnasieutbildningar dessutom 2åriga och ingen matte, engelska etc var ej obligatorisk. Detta kan tyckas vara skit, men samtidigt blev "ingen"(väldigt få) utestängd.

Nå gymnasienivån är oftast riktigt låg, men samtidigt tror jag inte högre tempo skulle gynna majoriteten. De flesta ungdomar väljer utbildning som de inte riktigt vet vad de är, detta gäller även högskolestudenter. Men skillnaden är att det inte gör så mycket i gymnasiet, då man ofta ändå får läsa om vad man har lärt sig i en senare utbildning.

Det jag tror är att höja variationen på gymnasiet, utbildningar med högt tempo för dem som vill ha det. Elitklasser och klasser för folk som inte är så bra är en självklarhet. Så när de t.ex. gör flera naturklasser, låt då de med bäst betyg hamna i samma klass. (ja betyget säger inte allt)

Rena yrkesutbildningar för de som vill ha detta, där självklart inte ett G i varenda kärnämne skall vara ett krav för att få börja programmet.

*edit* Fast om man gör historiblickar så skall man tänka på att arbetsmarknaden har förändras och högre teknisk krav krävs, många av våra föräldrar gick bara 7år grundskola och inget gymnasium. Ändå så var det inget problem på arbetsmarknaden, sa någon 15åring att den var arbetslös så förstod inte folk vad den menade. För ordet arbetslös var inte ens med i deras vokabulär.
Så kanske vi kommer kräva att folket är mer "akademisk utbildade" och på så sätt höja studietiden, som vi hela tiden har gjort.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Man skulle kunna lägga grundgymnasie-matten, engelskan, etc i ett 10 grundskoleår, så att gymnasiet för många utbildningar på så sätt enbart blev en inriktningsval.

Problemet är dock att när de får några år sedan ändra betygssystemet, till det nya (IG, G, VG och MVG) så stängde de samtidigt ute folk från gymnasiet. Förr i tiden kunde man ha en 1:a i matte, engelska etc och ändå skaffa sig en gymnasieutbildning. T.ex. inom industri och få riktigt bra betalt efter utbildningen. Lite längre tillbaka runt '90 så var många gymnasieutbildningar dessutom 2åriga och ingen matte, engelska etc var ej obligatorisk. Detta kan tyckas vara skit, men samtidigt blev "ingen"(väldigt få) utestängd.

Nå gymnasienivån är oftast riktigt låg, men samtidigt tror jag inte högre tempo skulle gynna majoriteten. De flesta ungdomar väljer utbildning som de inte riktigt vet vad de är, detta gäller även högskolestudenter. Men skillnaden är att det inte gör så mycket i gymnasiet, då man ofta ändå får läsa om vad man har lärt sig i en senare utbildning.

Det jag tror är att höja variationen på gymnasiet, utbildningar med högt tempo för dem som vill ha det. Elitklasser och klasser för folk som inte är så bra är en självklarhet. Så när de t.ex. gör flera naturklasser, låt då de med bäst betyg hamna i samma klass. (ja betyget säger inte allt)

Rena yrkesutbildningar för de som vill ha detta, där självklart inte ett G i varenda kärnämne skall vara ett krav för att få börja programmet.

*edit* Fast om man gör historialickar så skall man tänka på att arbetsmarknaden har förändras och högre teknisk krav krävs, många av våra föräldrar gick bara 7år grundskola och inget gymnasium. Ändå så var det inget problem på arbetsmarknaden, sa någon 15åring att den var arbetslös så förstod inte folk vad den menade. För ordet arbetslös var inte ens med i deras vokabulär.
Så kanske vi kommer kräva att folket är mer "akademisk utbildade" och på så sätt höja studietiden, som vi hela tiden har gjort.

Du sätter fingret på något intressant i stycke 1 och 3, speciellt sett utifrån frågeställningen: Vad är syftet med en gymnasieutbildning?

Jag tolkar det som att syftet är:
1. Förmedla en viss grundkunskap som ska främja demokratin genom att ge en generell grundkompetens som delas av en stor del av befolkningen.
2. Förbereda för fortsatta studer.

Det första syftet skulle uppfyllas mycket bättre med ett extra grundskoleår för studier i kärnämnena.
Det andra syftet misslyckas gymnasiet med totalt. I de fall man faktiskt råkat läsa något som går att tillämpa på högskolenivå så har majoriteten ändå hunnit glömma bort det. Det som gymnasiet borde lära studenterna är studieteknik, något som inte heller görs. Allt gymnasiet lyckas med är en felinlärning av studieteknik, med ytinlärning och total avsaknad av analys.

Q9550 | Gigabyte X48 DQ6 | Corsair 4096MB PC6400 CL4 | active sensor drones | 4870 512Mb @ 820/1100 | Antec P182 | 50 mW PDL | Corsair HX620W | Filco Majestouch MX Brown

Det är söndag idag! Magog suck!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Matte A och B borde tillhöra grundskolan (matte A är i princip repetition av grundskolan). Kemi A och fysik A kunde man nog klämma in där med. Kanske engelska A med. Sen trycker man ihopde ämnen som idag ingår i år 1-9 till 7 år istället så att man får någorlunda vettigt tempo. Då tycker jag grundskolan skulle va najs

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Glömsk
Plats
Userland
Registrerad
Jul 2001

Jag gillar det brittiska A-level-systemet. Även IB:s system är bra. Där finns inspiration att hämta.

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass

Det första syftet skulle uppfyllas mycket bättre med ett extra grundskoleår för studier i kärnämnena.
Det andra syftet misslyckas gymnasiet med totalt. I de fall man faktiskt råkat läsa något som går att tillämpa på högskolenivå så har majoriteten ändå hunnit glömma bort det. Det som gymnasiet borde lära studenterna är studieteknik, något som inte heller görs. Allt gymnasiet lyckas med är en felinlärning av studieteknik, med ytinlärning och total avsaknad av analys.

håller med alldeles för mycket ytinlärning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Esbo, Finland
Registrerad
Feb 2005

Eller så kopierar ni bara det finska systemet med gymnasier med studentexamen och yrkesskolor? Visst, det skulle ta åratal att dra igenom den förändringen...

Men att förlänga skoltiden för alla vore väl bara onödigt och dumt? Det finns ju redan problem (i alla fall i Finland) med att för få arbetar och "försörjer" studerande och pensionärer. Om man ville förlänga studietiden med ett år borde man antagligen höja pensionsåldern också (i alla fall här, situationen i Sverige kan vara annorlunda).

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Jan 2002

Jag började fylla i er undersökning, men mina åsikter om/förakt för det svenska skolsystemet går inte att få in i er undersökning på ett bra vis.

Citat:

Är man mogen nog att välja gymnasium när man är 15-16 år?

Jag skulle vilja vända på det och ifrågasätta varför åldern är en så viktig faktor i den svenska skolan. Vissa kan knappt torka sig själva i arslet när dom är 16. Andra kan driva små företag framgångsrikt. Vi skulle lika gärna kunna dela in barnen efter storleken på deras snoppar. Det har ungefär lika stor relevans för deras mognadsgrad som ålder.

Citat:

Bör man införa ett mognadstest för personer som ska välja gymnasium?

Borde inte hela skolans funktion vara baserad på uppskattning och uppföljning av elevernas mognad?

Citat:

Bör det vara tillåtet för gymnasium att locka elever med gåvor?

Ja, varför inte? Det bör väl vara upp till föräldern och barnet att uppskatta vad som tjänar barnet bäst.

Citat:

Bör gymnasium få vara vinstdrivande organisationer?

Ja.

Citat:

Bör man senarelägga gymnasiet med ett eller flera år?

Nej. Man bör tidigarelägga yrkesutbildningar i den mån det går och hyvla ett år av utbildningstiden, om inte mer. 3 år för att lära sig tapetsera och kladda lite färg på en vägg? Snälla. Barn är inte korkade.

Citat:

Om ja på förra frågan, med hur många år?

Grundskolan skulle vi kunna kapa från 9 till 5 år till att börja med. Sedan bör vi utgå från individens förmågor, behov och önskemål när vi planerar för framtida bildning inom ett eller flera yrkesområden.

Citat:

Om du har gått på gymnasiet, hur tycker du svårighetsgraden var?

När jag gick i gymnasiet för 5 år sedan så var det plågsamt understimulerande.

Citat:

Tycker du att det är för stora skillnader mellan individuella grundskolors utbildningar?

Finns det verkligen utrymme för skillnader mellan olika grundskolor? Riktlinjerna är ju tämligen styva.

Citat:

Bör man standardisera alla grundskolor med exakt samma material och deltest (utöver nationella proven)?

Om vi hade varit programmerbara mikrochips så hade det varit en alldeles utmärkt idé. Men nu är vi ju inte det. Vi är individer. Och vi är väldigt olika. Så nej.

Citat:

Om ja, bör man göra samma sak på gymnasiet?

Bör yrkesutbildningar följa vissa standardiserade mål? Ja, i dom flesta fall.

För att bli en god, anställningsbar svetsare så behövs det en mängd baskunskaper om hur man bäst hanterar smält metall utan att skada sig själv eller sin omgivning och hur man går tillväga för att skapa jämna resultat.

För att bli en god akademiker så är en standardiserad metodik mycket viktig om man vill bli tagen på allvar i den vetenskapliga världen.

Citat:

Bör man kontrollera lärare med ett test (likt nationella proven)?

Det viktiga är inte huruvida en lärare har förmågan att stoppa in sakkunskaper i ett barns kranium. Det viktiga är lärarens attityd och förmåga att uppmuntra barnet att på egen hand samla kunskap. Får individen en tvärnit i sin utveckling när den 12-åriga tvångmatningen med sakkunskaper upphör så spelar det ingen roll hur bra lärarna är på standardiserade test.

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Varsågod. Fyllt i frågorna.

O2+ODAC - Denon AH-D2000
NAD D 1050 - S.A.T Amplifix - Had Oy högtalare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Tack till alla som svarat på frågorna! Men fler svar behövs även fast vi fått en mycket bättre bas att arbeta på.

//Gustav

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jul 2001

varsågod

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Är man mogen nog att välja gymnasium när man är 15-16 år?
Bör man införa ett mognadstest för personer som ska välja gymnasium?
Bör gymnasium få vara vinstdrivande organisationer?
Bör man senarelägga gymnasiet med ett eller flera år?
Bör man standardisera alla grundskolor med exakt samma material och deltest (utöver nationella proven)?
Bör man kontrollera lärare med ett test (likt nationella proven)?

Är det någon som tycker att något av ovanstående berör faktiska problem, eller försöker ni bara undersöka alternativa idéer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Citat:

Är man mogen nog att välja gymnasium när man är 15-16 år?
Bör man införa ett mognadstest för personer som ska välja gymnasium?
Bör gymnasium få vara vinstdrivande organisationer?
Bör man senarelägga gymnasiet med ett eller flera år?
Bör man standardisera alla grundskolor med exakt samma material och deltest (utöver nationella proven)?
Bör man kontrollera lärare med ett test (likt nationella proven)?

Är det någon som tycker att något av ovanstående berör faktiska problem, eller försöker ni bara undersöka alternativa idéer?

Mest för att kolla vad folk tycker, men t.ex. kontroll på lärare för att få en förhoppningsvis bättre inlärningsprocess i alla skolor och höja standarden på lärare är ju något som berör dagens skolor och som skulle kunna införas.

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LTH
Registrerad
Dec 2002

Det var ett sablans tjat om lärarnas kvalitet hit och dit, det räcker väl att ha godkända lärare. Folk måste inse att det som ytterst bestämmer en elevs studieframgångar är eleven själv. Att lägga enorma resurser på att ta fram så kallade 'elitlärare' för att göra halvsunkiga elever av sunkiga elever är bara att anses som slöseri.

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Det var ett sablans tjat om lärarnas kvalitet hit och dit, det räcker väl att ha godkända lärare. Folk måste inse att det som ytterst bestämmer en elevs studieframgångar är eleven själv. Att lägga enorma resurser på att ta fram så kallade 'elitlärare' för att göra halvsunkiga elever av sunkiga elever är bara att anses som slöseri.

Om det är något som kan påverka motivationen hos eleverna är det ju just läraren. Det borde läggas mindre vikt på lärarnas ämneskunskap och mer vikt på pedagogik och förmåga att stimulera eleverna. Sen borde man kanske försöka rensa bort allt flum som verkar stoppas in i lärarna nuförtiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LTH
Registrerad
Dec 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Om det är något som kan påverka motivationen hos eleverna är det ju just läraren. Det borde läggas mindre vikt på lärarnas ämneskunskap och mer vikt på pedagogik och förmåga att stimulera eleverna. Sen borde man kanske försöka rensa bort allt flum som verkar stoppas in i lärarna nuförtiden.

Det vill säga sänka nivån på utbildningen ännu mer? Nivån på gymnasiet är redan skrämmande låg, vilket påverkar högskolan där nivån också får justeras åt ett håll, nedåt.

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Det vill säga sänka nivån på utbildningen ännu mer? Nivån på gymnasiet är redan skrämmande låg, vilket påverkar högskolan där nivån också får justeras åt ett håll, nedåt.

Alla som läser på gymnasiet kommer väl ändå inte att läsa på högskola?

Bättre pedagogik tror jag också på, särskilt bland "IG-barnen".

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Alla som läser på gymnasiet kommer väl ändå inte att läsa på högskola?

Bättre pedagogik tror jag också på, särskilt bland "IG-barnen".

så elever som inte ska gå på högskola behöver alltså inte en bra utbildning?de ska ju ut i arbetslivet då antagligen och då behöver de ju all kunskap de kan få. Eller?

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
så elever som inte ska gå på högskola behöver alltså inte en bra utbildning?de ska ju ut i arbetslivet då antagligen och då behöver de ju all kunskap de kan få. Eller?

Nej nu har du fått det om bakfoten. Ett bra exempel på detta är hantverkare. Många är väldigt duktiga inom just sitt område men väldigt korkade överlag. Det gör liksom ingenting, så länge dom är bra på sin sak. Ett-två år ute i arbetslivet är således betydligt viktigare än samma tid bakom skolbänken i gymnasiet. Det är oftast mycket bättre att vara realist än att alltid sträva efter politisk korrekthet.

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
så elever som inte ska gå på högskola behöver alltså inte en bra utbildning?de ska ju ut i arbetslivet då antagligen och då behöver de ju all kunskap de kan få. Eller?

Det sa jag aldrig, utan det är din egna tolkning av det jag skrev.

Personer som inte ska läsa vidare ha oftast svårare för teoretiska ämnen, t.ex matten. Du kan ju fråga dig själv vad som är viktigast:
1. Läraren ökar sina pedagogiska kunskaper och lyckas få eleverna att klara av (G) i matte A (och möjligtvis B).
2. Läraren kan 5 tusen formler i huvudet istället för 4 tusen.
Blir det ingen bra utbildning om man väljer alternativ ett?

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Nej nu har du fått det om bakfoten. Ett bra exempel på detta är hantverkare. Många är väldigt duktiga inom just sitt område men väldigt korkade överlag. Det gör liksom ingenting, så länge dom är bra på sin sak. Ett-två år ute i arbetslivet är således betydligt viktigare än samma tid bakom skolbänken i gymnasiet.

Så sant. IP och skolbänk går bara inte ihop.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Skolan ska ha ett kontaktnät av ett STORT antal företag i närheten, både lokalt och städerna runtomkring.

De sista 6månaderna i 9an skall spenderas som yrkespraktik i minst 6 olika branscher.

Efter detta system har införts så kommer nog minst 50% mer av alla elever som slutför gymnasiet vara mer nöjda med sitt val mot framtiden.

Hur fan ska en liten fjårrtizz kunna veta vad han vill jobba med i framtiden?
Ge iallafall en smak på framtiden.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Det vill säga sänka nivån på utbildningen ännu mer? Nivån på gymnasiet är redan skrämmande låg, vilket påverkar högskolan där nivån också får justeras åt ett håll, nedåt.

Givetvis inte. Jag är för en höjning av nivån, om vi ska ha en chans att konkurrera internationellt måste vi ha bättre utbildad arbetskraft. Att lägga mindre kraft på ämnesutbildning under lärarutbildningen kommer inte sänka nivån, en normalbegåvad kommer inte ha några problem att ta till sig den informationen när denne lägger upp lektionerna, och när man repeterat samma sak i 40 år kommer det sitta. På gymnasiet blir det såklart viktigare med ämnesutbildning, men 4,5 år för att bli gymnasielärare är alldeles för länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Enkla fix:

Gör läraryrket till ett attraktivt yrke (läs: hög lön) med befogenheter att kicka ut folk från klassrummet. Skär ner på dem svenska skyddsnäten så att det finns någon riskfaktor med att inte göra bra ifrån sig. Öka klyftorna rejält. Samma orsak varför plan-ekonomi inte har visat sig fungera till skillnad från fri marknad är idag implementerad i skolan.

Moraliskt usla förslag, men utan tvivel bland dem mer effektiva.

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
med befogenheter att kicka ut folk från klassrummet.

Det får dom väl ändå göra nu?

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det får dom väl ändå göra nu?

Det är lite delade meningar i just den frågan och i praktiken fungera det inte ändå. Som så ofta händer så klagar bråk-barnets föräldrar hos lokaltidningen och vips så får läraren skulden.

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Skolan ska ha ett kontaktnät av ett STORT antal företag i närheten, både lokalt och städerna runtomkring.

De sista 6månaderna i 9an skall spenderas som yrkespraktik i minst 6 olika branscher.

Efter detta system har införts så kommer nog minst 50% mer av alla elever som slutför gymnasiet vara mer nöjda med sitt val mot framtiden.

Hur fan ska en liten fjårrtizz kunna veta vad han vill jobba med i framtiden?
Ge iallafall en smak på framtiden.

Låter som ett bra förslag tycker jag. Inför detta nu (direkt) så har man bara 6 månader kvar i grundskolan... Prao är det roligaste som finns, no doubt!

O2+ODAC - Denon AH-D2000
NAD D 1050 - S.A.T Amplifix - Had Oy högtalare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Skolan ska ha ett kontaktnät av ett STORT antal företag i närheten, både lokalt och städerna runtomkring.

De sista 6månaderna i 9an skall spenderas som yrkespraktik i minst 6 olika branscher.

Efter detta system har införts så kommer nog minst 50% mer av alla elever som slutför gymnasiet vara mer nöjda med sitt val mot framtiden.

Hur fan ska en liten fjårrtizz kunna veta vad han vill jobba med i framtiden?
Ge iallafall en smak på framtiden.

Dock skulle ju eleverna förlora 6månader skola vilket är en hel del tid. Skulle det inte vara bättre att elever erbjöds sommarjobb som skolan hittat och man kan välja att testa och se hur det är ich om man gillar det.

Kan ställa en fråga so jag började fundera på, skulle det vara bra att på olika gymnasieprogram ha olika krav på betyg? T.ex. på teknik/data linjen jag går vet jag min mattelärare förväntade sig att alla skulle kunna grundkunskaperna man får i högstadiet i matte eftr som det är en sådan stor del i allt man inriktar sig mot när man väljer teknik, dock så får stora delar av klassen knappt G på proven. Borde man ha krav på minst VG när man väjer ett sånt program då typ?

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I gettot
Registrerad
Okt 2004

Angående hur vida lärare får skicka ut elever har jag av min handledare (läser till lärare ifall ni undrar) fått ett tips på en riktlinje som jag tycker är ganska vettig. Den skiljer grundskolan från gymnasiet. I princip bör inte en lärare skicka ut eleverna från klassrummet i grundskolan då de faktiskt enligt lag är skyldiga att vara där. Läraren står inte över lagen och bör då inte skicka iväg eleverna från deras skyldighet.

När det kommer till gymnasiet finns det en stor skillnad. Gymnasiet är frivilligt och det är upp till eleven om denne vill vara där eller inte. Därför kan läraren hålla en striktare linje och har mer befogenheter när det kommer till att skicka ut eleverna från lektionerna.

Ska även klämma in att detta är mina högst subjektiva åsikter som inte behöver vara den enda sanningen. Ville bara delge mina tankar.

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Dock skulle ju eleverna förlora 6månader skola vilket är en hel del tid. Skulle det inte vara bättre att elever erbjöds sommarjobb som skolan hittat och man kan välja att testa och se hur det är ich om man gillar det.

Kan ställa en fråga so jag började fundera på, skulle det vara bra att på olika gymnasieprogram ha olika krav på betyg? T.ex. på teknik/data linjen jag går vet jag min mattelärare förväntade sig att alla skulle kunna grundkunskaperna man får i högstadiet i matte eftr som det är en sådan stor del i allt man inriktar sig mot när man väljer teknik, dock så får stora delar av klassen knappt G på proven. Borde man ha krav på minst VG när man väjer ett sånt program då typ?

Granted, 6 månader skola är en hel del tid.
Men 6 månaders erfarenhet som kan hjälpa en att bestämma sin framtid.....

Kan inte säga att jag tror att 6 månader bakom en orealistisk bänk är värd mer.

Det fanns en gång en båt...