8800GTX - Kylning utöver GPU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2006

8800GTX - Kylning utöver GPU

Skulle inte förvåna mig om någon redan ställt frågan men hittar verkligen inget i forumet och har letat o letat och försökt dra slutsatser, men är inte helt övertygad...

Min fundering är då kring de små chipen längst bak på 8800GTX kortet som "tydligen" behöver kylning enligt orginalkylaren. Har fram tills idag kört zalmans vattenblock på kortet, men nu satt på orginalkylaren igen, och är inte helt 100% på att där är perfekt kontakt mellan de övriga chipen (minnena verkar vara bra kontakt vad jag kan se). Men så har jag kollat lite på 3e part kylare och där kyls enbart gpu:n. Hur är de egentligen, vad är de för chip och hur bra kylning kräver de? Har varit igång nu en timme och hunnit köra en runda i 3D Mark utan problem, självklart är där ny pasta på gpu:n, men alltså de gamla "padsen" på övriga chip samt minne då jag inte vågade lägga pasta på dem pga av risken till kortslutning. Eller detta var kansk fel tänkt?

/Tack på förhand!

Edit1: Rubrik
Edit2: Idle temp ligger på 76 grader celsius

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

her kört Ac 5 pasta på minnen och voltregulatorer på mina 8800 GTS 640 kort och inget bekymmer för mig

om du ska ha 3e part kylare till 8800 (g80) serien så tror jag du måste ha en massa eftra kylflänsar på princit hela kortet

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/zalma...

kanske går att modda så den passar till andra kylare än zalmans vf1000 kylare

tycker den borde passa till
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/arcti...
då dom i princip är uppbyggda på samma sätt

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2006

Så då rekommenderar du att jag bort kylaren och lägger på AC5 pasta istället för de gamla padsen som sitter på nu?

Men skadar det kortet ifall de inte får tillräckligt med kylning eller är det bara ngåot som "krävs" ifall man ska klocka? Kör orginal nu nämligen, men tror jag tar o gör om det ifall att med pasta, gör det redan imorgon så slipper jag byta pastan på gpun. Det kan ju inte ha brännt in på 4 timmar...? Eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

se bara till att du inte får ner ac pastan på sidorna om kretsarna eller på kortet bara då ac 5 pastan är lite ledande.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2006

Fan vad sur jag blir... Så den är ledande =( Men men tror inte jag fick ner något vid sidan, fick dock ha kvar de gamla padsen då där annars blev ett glapp på en milimeter mellan pastan och kylaren.

Nu är de så att jag stött på ett nytt bekymmer, pastan var ju ny så dett satt som berget! Och smart som jag är råkar jag ta i lite mycket och petar till vad jag tror är ett motstånd som går av, har inte märkt av något nu när datorn är igång. Men om man kollar nog så är där en liten bit kvar, så där är alltså fortfarande kontakt. Men om jag har tur så är detta kanske något som helt enkelt ska skilja av de två ledarna?

Någon som kan säga vad det är på bilden? (Min gissning är som sagt att det är ett motstånd, och att 10% av det fortfarande sitter kvar på kortet. Vilket borde resultera i att motståndet blivit högre nu än tidigare?)
http://img13.imageshack.us/img13/2858/img0391ctx.jpg

Nedan är en bild på kortet (ej mitt kort, bilden tagen från google), rödmarkerat "motståndet".
http://img192.imageshack.us/img192/6578/8800baked52.jpg

Tror det är lönt att försöka sig på att lödda dit det igen? Som sagt inte märkt någon skillnad, exakt samma poäng i 3dmark.

Det bästa hade ju varit ifall någon visste vad det gjorde för nytta, för någon nytta gör de ju säkert, men frågan är ifall det är någon som jag kommer märka eller ifall det gör någon skada. Kanske räcker de 10% som är kvar för att det ska leda ström? Motståndet är extremt litet, 1x1x2 mm (möjligen närmare 0,5x0,5x1mm).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Feb 2008

Köp MX-2 pasta, den är EJ ledande.

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64