Hade jag sönder mitt grafikkort? :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta, Sweden
Registrerad
Feb 2005

Hade jag sönder mitt grafikkort? :)

Har haft mitt HD4850 lite mer än ett halvår. Fixade Arctic Cooling Accelero S1 rev2 och satte dit en Noctua S12 120mm ovanpå. Hade en idle temp på 50C och en full load på 60-70C. Efter några månader upptäckte jag att memoi tempen visade 70C medans resten var fortfarande på 50C. Sökte runt lite och folk sa att jag eller folk med liknande problem hade inte jämn kontakt vid kylpastan pga av de plastklämmorna som medföljer. Jag plockade av kylningen och tog bort all kylpasta och sedan satte på ny. Satte tillbaka kylningen utan plastklämmorna och skulle testa hur bra temperaturer det blev utan chassifläkten ovanpå.

När jag kom in i windows och kollade temperaturen så låg den på ungefär samma, 5 grader högre kanske men tyvärr var memoi fortfarande mycket högre än de andra. Därefter testade jag med fullload i FurMark och temperaturen steg fortare än utan fläkt, vilket jag hade nästan förväntat mig, men sen gick det fel. På 70C efter 2 minuter fick jag en gråskärm, eller halv beige och ingenting hände. Det slutade med att jag fick trycka reset och då blev det ingen bild på skärmen utan skärmknappen stod bara och blinkade. Jag tänkte att den kanske blivit för överhettad och behövde lugna ner sig lite så jag ta ut den och satte på chassifläkten medan jag väntade och testade sedan igen men fick samma fel.

Hade jag sönder mitt grafikkort? Gick memooi tempen i bakgrunden upp för mycket och brände sönder saker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Har upplevt ibland att reset inte räcker utan att det krävs att man bryter strömmen efter överklockning/stresstest. Frågan är väl om du kan boota utan att du får artifacts. Kan du det så skulle jag tro att du bara överhettade och grafikkortet ballade ur till följd. Har hänt mig många ggr när jag klockat upp att grafiken eller hela windows slutat svara men sedan har jag spelat utan problem på samma system i år framöver. Furmark stressar verkligen komponenterna, mer än de flesta spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta, Sweden
Registrerad
Feb 2005

Jag har inte överklockat någonting alls, har iofs bara testat starta en gång efter att jag bröt strömmen och satte på fläkten också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

testa med annat grafik kort i datorn och testa ditt i en annan dator.

"Satte tillbaka kylningen utan plastklämmorna" det reagerade jag på, har inte haft sån kylare men ska inte klämmorna hålla fast kylaren på nått sätt?

Ryzen 1700 @ 3.89ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta, Sweden
Registrerad
Feb 2005

klämmorna sitter mellan själva kylflänsen och sidan på grafikkortet enligt bilden nedan

Jag har redan satt i mitt 1900XTX och det fungerar lika bra som innan jag bytte ut det. Har inte testat mitt andra i en annan dator, ska göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2007

Är det ett sapphire-kort? Hade själv ett sånt och bytte till en accelero som dig, funkade bra några månader tills jag plötsligt fick artefakter i windows och kortet blev jättehett, när jag bootade om datorn fick jag ingen signal på skärmen, synd att man slängt orignalkylarn då garantin inte gäller längre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta, Sweden
Registrerad
Feb 2005

Det är ett gigabyte kort. Om man skulle skicka in det, är det till butiken eller tillverkaren?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fåglum
Registrerad
Maj 2008

Jag måste bara veta... VAD är "memoi" för något? Memory? Jag fattar inte.

För övrigt så är kortet helt dött. Garanterat. Ingen idé att slösa mer tid på det. Grafikkort dör ofta och lätt, om man leker med dem. De är som små insekter.

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta, Sweden
Registrerad
Feb 2005

Aha det var trist att höra, men ändo skönt att få ett 100% svar vilket man sällan får i datorvärlden om du förstår vad jag menar.

memooi är memory dioden, finns tre på dagens grafikkort vad jag förstår, memion, shader och gpu. shader och gpun stod på normal temp för mig medans memion var 10-20 grader högre hela tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta, Sweden
Registrerad
Feb 2005

Angående att skicka in på garantin. Jag såg några skrev att de hade kunnat fått nytt om de satte tillbaka orginalfläkten, vet någon om det blir ett problem för kuddarna som satt och anslöt de olika komponenterna med kylsystemet är kastade.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Kuddarna behövs givetvis, annars blir det ingen kontakt (och det kommer synas direkt vid undersökning). Varför kastade du dem? Ont om plats i hemmet?

Noctua S12 är dessutom totalt olämplig att montera på kylflänsar, blåser alldeles för lite vid högt motstånd (som en fläns). Det är därför Noctua har P12.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta, Sweden
Registrerad
Feb 2005

Jag har inte haft så bra erfarenhet av att skicka in, det har slut en del gånger med att de säger att de inte hittar något fel och sen får betala 200kr eller liknande.

Nu när jag tänker efter vad gäller den fläkten som satt på så¨funkar den inte alls typ utan de kuddarna ändo så det var dumt i vilket fall

Jag hade ingen aning om det där med P12 och S12, läste säkert fel när jag sökte runt efter köptips osv. Det var alltid konstigt tyckte jag hur folk fick ner sina grafikkort till 30 grader