Permalänk
Medlem

Klockbart fynd för 5-6000kr

Hejsan

Jag undrar om det finns någon som skulle vilja hjälpa mig att plocka ihop ett dator paket till mig. Hade tänkt att satsa på så mycket prestande för så lite pengar som möjligt. Har suttit och pillat med grafikkort ett bra tag så har inte så stor lust att klocka dem, så jag tänkte det var dags för processorn. Behöver inte inkludera hårddisk.

Jag har också ett Cooltek 600W modular ATX 2.2 som ligger här hemma. Kan det räcka tros?

Har också 3 st chassifläktar som ligger här hemma och skräpar. Antec Three Hundred med det är bra? eller finns det något bättre?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Så använder du samma brännare du använder nu, annars blir det ca 200 till.

Permalänk
Medlem

Han hade redan Antec Three Hundred så man kan ju spara in 420 kr och kanske uppgradera lite till.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Avstängd

CPU-kylare kommer ju behövas också ^^

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem

Fi's paket förutom att man tar bort chassit o tar en bra CPU-Fläkt som Noctua's t.ex

Permalänk
Avstängd

Kan man inte skära ner lite på moderkortet? Hur många är det som byter processor egentligen? Med detta menar jag att han kan ta nåt AM2+ med endast en PCIex16

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem

Ursäkta att detinte vart så klart, jag har inget antec three hundred. Det var ett köp förslag.

Hur bra funkar den processorn att klocka med bara stockkylaren?

Tack för alla svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miyago
Ursäkta att detinte vart så klart, jag har inget antec three hundred. Det var ett köp förslag.

Tack för alla svar.

Då tycker jag att du kör på Fi's paket!

Permalänk
Avstängd

Elite 335 är ju lite roligare om du tycker det där är tråkigt

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen

Om jag nu skulle få möjlighet att lägga in pengar till en processorfläkt, vilken ska det vara då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miyago
Tackar för hjälpen

Om jag nu skulle få möjlighet att lägga in pengar till en processorfläkt, vilken ska det vara då?

En TRUE med en 120mm fläkt på.

Permalänk

Scythe Ninja II är bra grejor det med, generellt lite billigare än Thermalright också.

Permalänk
Medlem

Thermalright True Black120mm 775/AM2 ?

Permalänk
Medlem

Går det köpa detta kitt och använda ett nätagg på 400W, eller är det för litet?

Kan tillägga att jag har tre hdd, om det gör någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grude
Går det köpa detta kitt och använda ett nätagg på 400W, eller är det för litet?

Kan tillägga att jag har tre hdd, om det gör någon skillnad?

Borde nog fungera.. Nackdelen är väl att du måste uppdatera om du köper någe mer.
På ett ungefär så kommer din dator dra ~350w när alla komponenter är i 90% load.

Permalänk
Medlem

Skulle det var mer värt att köpa 2xgrafikkort i SLI och en fet processorkylare och klocka den till 3ghz? istället för att köpa massa nytt?

Mitt nuvarande moderkort är m2n32 SLI delux

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=95073

Permalänk
Medlem

Ja, men då har du inte lika stora uppgraderingsmöjligheter. Processor ligger redan på 3ghz

Permalänk
Medlem

vad har nvidia i 1000-1500 kr klassen som är värt att SLI:a?

Permalänk
Medlem

gtx260 är mest värt att köra SLI med, men kostar ~1700. Annars finns GTS 250 nästa steg ner.

Permalänk
Medlem

blir det någon så kallad flaskhals? grafikkort eller CPU inte får ut max för de slöar ner den andra, om du förstår vad jag menar?

Permalänk
Medlem

Jag fick också reda på att jag hade köpt fel chassifläkt till mitt gamlagrafikkort, tydligen hade den för dåligt blås. Vilken chassifläkt ska man ha när sätter den på en kylfläns till CPUn? Vad ska man tänka på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miyago
Jag fick också reda på att jag hade köpt fel chassifläkt till mitt gamlagrafikkort, tydligen hade den för dåligt blås. Vilken chassifläkt ska man ha när sätter den på en kylfläns till CPUn? Vad ska man tänka på?

Du ska tänka på att ha så hög CFM (kubikfot/minut) men samtidigt så låg ljudnivå som möjligt (om du vill ha ett tyst system).

Noctuas 9-bladiga fläkt är den absolut bästa fläkten (jag rekommenderar den starkt). Den har hög kvalité och flyttar mycket luft i förhållande till ljudnivån.

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Edit. Den fläkten är bra både för grafikkort med kylfläns (t.ex Accelero) och CPU-kylare (t.ex TRUE).

Permalänk
Medlem

Tack för svar hunter. Jag läste något om att man kunde ha 2 120mm fläktar på TRUE(jag antar ni menar Thermalright True Black120mm 775/AM2, korrekt?), är det möjligt och nödvändigt? eller snarare värt det? Skulle man toeretiskt sätt kunna klocka mycket mer med 2 istället för 1?