Är mitt grafikkort trasigt?

Permalänk
Medlem

Är mitt grafikkort trasigt?

Jag har ett GeForce 7950 GT. Kör på XP SP3.
Har haft det ett bra tag, först nyligen som det börjat strula...
Det började strula efter att min dator blev överhettad. Försökte starta datorn, gick ända fram tills man började ladda Windows. Sen försvann bilden.
Gick dock att starta i felsäkert läge.
Allt började fungera som vanligt när datorn väl var nedkyld.

Sen nu på senaste tiden, först för några veckor sen så har problemen börjat komma.
När jag tabbar ett spel, fullscreen alltså. Så ställer skärmen om sig till 1054x744. (inte 100% risk att det hände) Alla fall, en upplösning som är mindre än den jag har på skrivbordet. Vilket är 1680x1050. Har en Samsung Syncmaster 206BW.
Det som händer då är att det zoomas in, så man måste dra muspekaren i kanterna för att man ska kunna orientera sig över hela skrivbordet. (förstår ni?)
Jag började testa lite olika saker, uppdatera drivers, byta skärm och sladdar. Inget fungerade.
Jag har två uttag för bildskärmar bak i datorn. Det var först då ett av de "dog" (inte kunnat fått fram någon bild överhuvudtaget). Så jag var tvungen att byta. Problemet kvarstod, så jag installerade om windows.

Succé! Det löste sig! För en stund... (2-3 veckor)

Nu sitter jag här, nu varje gång jag tabbar ett spel, så ställer skärmen om sig. Det enda som fungerar för att rätta till problemet är att starta om datorn. Då blir allt som det ska. Men lite jobbigt att behöva starta om burken varje gång man gör misstaget att tabba

- Jag har inte installerat någon skit på datorn.
- Har testat med att byta skärm och sladdar.
- Installerat om drivers.
- Installerat om Windows.

Förtydligande:
Skärmen och skrivbordet får olika upplösningar.
Skärmen ändrar på sin upplösning när jag tabbar ett spel.

Tack på förhand!