Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

Sista directX??

Kanske inte nån nyhet för vissa men
Jag läste en intervju från 08 med Epic grundaren...Intressant läsning,
Han pratar om att directX och openGL, att API inte är framtiden för speltilverkning då det begränsar, utan att man bör återgå till grund programmering igen (c++) då det ger mkt mer frihet och effektivitet. Fast det kräver att grafikkorten kan utföra cpu arbete (c++), Nvidias CUDA programmering nämns.

Läs artikeln & kommentera gärna,
Jag tycker det låter som en bra idé. då skulle vi bland annat slippa dåligt portade spel mellan dem pc & spelmaskinerna & grafikförbättringar skulle ske pga datorernas prestandaökning & inte av vad nästa API tillåter för funktion.

http://arstechnica.com/gaming/news/2008/09/gpu-sweeney-interv...

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Jag håller inte med, genom att använda ett API får vi konkurens mellan olika grafiktillverkare.
Om vi anropar hårdvaran direkt, slutar det med monopol.
Men i det här fallet verkar han vilja ha kvar ett API, bara flytta det till en lägre nivå, det är möjligt att OpenCL kan utvecklas till något liknande.
Men jag tror som sagt inte på idén

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |