Permalänk
Keeper of Traditions

Klocka det gamla X800 GTO

Hejsan...

Som rubriken antyder så har jag försökt mig på att klocka mitt gamla grafikkort, ett
ATI Radeon X800 GTO.

Jag använde mig utav Rivatuner, både för att klocka och för att mäta temperaturen, sedan använde jag Furmark för att stresstesta.

Jag drog upp "Core clock" till ungefär 430 MHz och "Memory clock" till ~465 MHz, då mätte temperaturen ~55 grader när jag inte gjorde någonting. kan inte komma ihåg vad standard clock var

När jag sedan satte igång Furmark på ett "stability test" så steg temperaturen kraftigt.
Efter 2 minuter av testning hade temperaturen stigit till 80 grader. (Det kan ju knappast vara hälsosamt för kortet)

Chassit jag använder är ett antec sonata 2, det har nog inte så jättebra luftflöde, kan kanske vara det som gör att kortet blir så varmt.

Bör jag klocka ner kortet då, och isåfall hur mycket?

Hur varmt tål kortet att bli?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

nyare kort klarar uppåt en 120 grader men ett gammalt x800 kort vet jag inte riktigt men det är väll något liknande kanske 100 grader?

öka luft flödet då med en fläkt till eller 2?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Keeper of Traditions

jo, hade det funnits plats för några fler fläktar så hade jag givetvis satt in fler... jag vill helst inte såga ut egna fläktplatser.

Ingen som har egna erfarenheter av kortet i fråga??

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.