Dilemma när det gäller val av grafikkort. Hjälp uppskattas..

Permalänk
Medlem

Dilemma när det gäller val av grafikkort. Hjälp uppskattas..

Hej.

Det ligger till på detta vis.
Jag hade för en vecka sen beställt mobo, prolle och graffekort från Inet.se

Grafikkortet jag valde blev ett:

LeadTek GeForce GTX 260 Extreme+ PCIe
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/leadtek-gefor...

Har hört väldigt fint om ljudnivån på 260serien och det tilltalar mig oerhört mkt då jag tröttnat på mina s.k jetplan till grafikkortskylare som tidigare köpts.
Grafikkortet fanns ej på lager, det är nu beställningsvara och det står 13 dagar på sidan.
Jag beställde det när det kostade 1.800:-
Har fortfarande inte avbeställt det och har fått hem prollen och mobot.

Dilemmat är om det är värt att vänta 13 dagar på detta kort.
Eller bör jag satsa på ett 4890 kanske? Hur är ljudnivån på dessa kort?

Indomo har ett för 2.073:-
http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=5355
Ljudnivån samt prestandaskillnaden med ett 260?
Är det värt att satsa på ett 4890 istället?

Eller kanske ett 4870?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=423602

Har hört så fint om 260serien när det gäller prestanda samt ljudnivån så det kortet tilltalar mig väldigt väldigt mkt.
Nu vill jag inte höra enstaka personer som skriver "Mitt 4870 låter inte alls" medans 90 procent säger att det låter som en jetmotor..

Har läst att alla som har ett 260 är grymt nöjda med ljudnivån, med tanke på vad det presterar.

Vad ska jag göra?
Help.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tagit ett HD4890, 200kr är det värt i mellan skillnad.

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Jag kör med XFX4890 och grymt nöjd med den.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk

Tror du kan bli riktigt nöjd med 4890 rent prestandamässigt men vet oxå att mitt 4870 låter en del när man går lite över 40-50% på fläkten(mer behövs dock inte). Kan inte uttrycka mig om hur mycket mer eller mindre ett 260 låter tyvärr.

Jag skulle nog kört på ett 4890 då det dessutom presterar bättre än 260

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_

Indomo.se har fraktfritt för sweclockers! (Bästa butiken imo)

1975kr (fraktfritt) för 4890 är galet billigt!!!
Skulle köpa den på dirren om det inte vore för att jag kommer vara borta halva sommaren. (Bättre vänta på prissänkningar för min del).

P.M för produktkod, eller google is your friend

Edit: Rörande ljudnivån på 4890: Väldigt tyst i idle (vilket såklart är viktigast) men börjar göra sig påmind vid load @ 30-40%-fläkthastighet, men man kan såklart köra på en lägre fläkthastighet (mha rivatuner etc) förutsatt att man har bra ventilation i lådan, då får den helt klart godkänd ljudniveau\kylning.

Edit2: Kan lika gärna promotea indomo.se för dom är så gudomligt klockrena.
Ange "sweclockers_500" för att skippa frakten

Edit3: Har du ett sli-, cf- eller rentutav flicks-kompatibelt moderkort? Isåfall tycker jag att valet ligger däri.

\Mvh walp

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Mitt 4850 låter inte alls, det var därför jag köpte det. Det har ingen fläkt...

Tyvärr blir det lätt ganska varmt, trots 4 chassifläktar. Rekommenderas inte.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon10
Jag skulle nog tagit ett HD4890, 200kr är det värt i mellan skillnad.

Mjo, frågan är hur pass mkt mindre ett 4890 låter än ett 260.
Samt, vilket kort är kallast av dessa?

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av xhriz
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-gefor... [/QUOTE

Hur pass stor är prestandaskillnaden mellan detta och det kort jag tänker köpa, Extremekortet alltså.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Jag kör med XFX4890 och grymt nöjd med den.

Ljudnivå? Temps?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyBanana
Tror du kan bli riktigt nöjd med 4890 rent prestandamässigt men vet oxå att mitt 4870 låter en del när man går lite över 40-50% på fläkten(mer behövs dock inte). Kan inte uttrycka mig om hur mycket mer eller mindre ett 260 låter tyvärr.

Jag skulle nog kört på ett 4890 då det dessutom presterar bättre än 260

Saken är just den, jag är extremt känslig för grafikkortskylare som låter.
Det är som cancer för mig..
Jag kan sitta vid datorn och störa mig något oerhört på ljudet från en vinande graffekylare.
Därav mitt stora intresse av 260serien som sagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp

Edit: Rörande ljudnivån på 4890: Väldigt tyst i idle (vilket såklart är viktigast) men börjar göra sig påmind vid load @ 30-40%-fläkthastighet, men man kan såklart köra på en lägre fläkthastighet (mha rivatuner etc) förutsatt att man har bra ventilation i lådan, då får den helt klart godkänd ljudniveau\kylning.

Edit3: Har du ett sli-, cf- eller rentutav flicks-kompatibelt moderkort? Isåfall tycker jag att valet ligger däri.

\Mvh walp

Har ett CF-kompatibelt mobo ja, dock så byter jag det när jag ska köra SLI (om jag köper 260) så det är inga problem.
Så angående mitt mobo, så har det ingenting med saken att göra, byter som sagt när jag skaffar SLI om jag väljer 260.
Det är ljudnivån som jag vill hålla nere till max.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Mitt 4850 låter inte alls, det var därför jag köpte det. Det har ingen fläkt...

Tyvärr blir det lätt ganska varmt, trots 4 chassifläktar. Rekommenderas inte.

Misstänkte det, funderade själv på ett likadant. Är det Gigabytes kort du har? Det var iaf det jag kollade på. Dock så blir kortet brutalt varmt om du inte slänger på en fläkt på lägsta varvtalet som kyler rätt så bra.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Mjo, frågan är hur pass mkt mindre ett 4890 låter än ett 260.
Samt, vilket kort är kallast av dessa?

Ljudnivå? Temps?

260 är både kallare och överlag tystare än 4890.
http://www.techreport.com/articles.x/16681/11

Mellan 275 och 4890 är det mer eller mindre hugget som stucket.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Då väntar jag 13 dagar.
Tack för inläggen allihopa.

Permalänk
Antielefant

Annars kan du byta till ett Sparkle 260. 50+ på lager.

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-gefor...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
260 är både kallare och överlag tystare än 4890.
http://www.techreport.com/articles.x/16681/11

Mellan 275 och 4890 är det mer eller mindre hugget som stucket.

I agree ! Lägg på ett par hundra annars kommer du bara ångra...de andra korten du tittat på är äldre arkitektur också GTX275 0ch 4890 kommer leva längre i det högre segmentet av grafikkort också, det betyder att man kommer ta hänsyn til deras prestanda OCH båda är överklockningsvänliga och kan voltmoddas. Två mycket bra kort varav det aningen billigare 4890 är en del varmare men har du bra luftflöde som ger dom mycket frisk luft kan du hålla ljudet i schack för det mesta !