Windows 7 utan Internet Explorer i Europa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
Fan va skönt o slippa IE. Har alltid velat bara ha firefox installerat och inget annat.

Håller med, nu får vi bara hoppas på att alla hemsidor fungerar i FF så man slipper lägga in nått annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Vem vill i IE skiten lixsom..

IE 8 är mycket bättre än FF tycker jag. Tidigare versioner av FF var bra men deras senaste är skit.

Jag tycker det är orättvis, varför ska man inte kunna inkludera sitt eget program i sitt eget OS helt orättvis. Det är inte så att de inte kan installera annat.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det värsta är att detta (att Microsoft "tar bort" IE) inte är nog för EU. De har nu planer att fortsätta sina rättemål (efter påtryckningar från Opera, igen) eftersom de inte inkluderar en valmeny för end-users där de kan välja vilken browser som ska installeras/användas.

Jag skrev "tar bort" ovanför eftersom IE naturligtvis inte kommer tas bort från Windows 7. Internet Explorer är allt för integrerat i själva Windows att det ska gå att tas bort utan en total rewrite av Windows Explorer, något varenda person som någonsinn programmerat för Windows förstår - förutom då idioterna på Norska Opera.

Bojkotta Opera säger jag bara.

Nu går det ju för långt!! Varför skulle någon inkludera val så att man kan ladda ner konkurrenters programvara i sitt OS även om dom har "monopol" ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ifall IE saknas, hur ska man komma åt nätet för att hämta firefox?? :/

Permalänk
Medlem

exakt tänkte precis på de. Hur ska man då få tag i firefox. Då måste man ju ha det på en hdd elr cd.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att det är jättebra att microsoft kan få skicka med program som de själva utvecklat till ett program som det säljer. De får väl isf sluta skicka med
Mediaplayer, Notepad, Explorer (Windows Explorer), Paint och allt annat som det finns gratisverisioner för.
(det finns ju gratisverisioner av UI't också så varför skall de få skicka med sitt egna när man kan använa litestep?

Allt för att försvåra för användaren!

Permalänk
Medlem

Nice

Vem fan vill ha IE ? (ok det finns väl någon antar jag)

Men vi kanske skall försöka övertyga ms att leverera Firefox i installationen haha

EDIT:

Och sen är det väl inte så j-vla svårt att ladda ner alla "nödvändiga"
program mm tex på ett usb minne eller på en annan partition innan man börjar ominstallationen ?

Så jag ser inte det som ett problem alls

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Äntligen har någon anmält IE/MS för deras misshandel mot hemsidor, hoppas att detta gynnar till att microsoft släpper en vettig webläsare som följer standarder.

Permalänk
Korsordsguru

Nog för att operativsystem-marknaden helt klart är en oligopol-situation och jag tycker man bör underlätta för andra företag att ta sig in i den. Att straffa företaget som har störst marknadsandel tycker jag dock är fel av EU-kommisionen. Nu är det ju också så att Microsoft har valt att strippa Internet Explorer frivilligt för att slippa trubbel såhär precis innan release av Windows 7 vilket jag också tycker är fel. Microsoft borde ha stått på sig och överklagat istället för att bara lägga sig direkt. (Fegisar!) Att Opera Software har dragit igång denna soppan förstår jag inte riktigt. Jag har lite svårt att tro att de själva tror att detta skulle gynna just dem på något sätt. Det är visserligen kul att EU-kommisionen är (eller i alla fall har vart) pro-open source och har varit hårda när det gäller konkurrens, men mediaspelare och webbrowsers tycker i alla fall inte jag är något stort problem. Det borde istället fokuseras på att spel (och annan mjukvara för den delen) utvecklas så att den kan köras både på Windows, Linux, BSD/OS X. Hur man ska åstadkomma detta utan att företag stämmer varandra hit och dit och diverse domstolar blandas in har jag inget bra förslag på själv, men visst vore det härligt att kunna välja vilket operativsystem man ville istället för att konstatera att 22 av ens 23 olika PC-spel endast fungerar på Windows.

Misstolka mig rätt, jag tycker både XP och Vista är utmärkta operativsystem och har inget emot att köra just dem. Dessutom så använder jag IE, Firefox, Opera och Chrome varje dag och jag tycker Opera är absolut överlägset bäst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter ju helt sjukt att de inte skulle få ta med sina egna produkter i sina egna produkter, någon skriver att Microsoft har monopol, det har de ju knappast. Det är väl upp till var och en om man vill ha Windows/Microsoft. Det är ju som om jag skulle komma på en skitbra uppfinning, sen kommer jag på ett tillägg till min uppfinning som jag ger bort gratis. Sen kommer en annan uppfinnare och säger att jag inte får ha MITT tillägg på MIN uppfinning. Låter ju jävligt sjukt.

Kanske lite difust exempel men ni förstår säkert. Visserligen tycker jag bättre om Firefox, google chrome och opera, men det är ju knappast Microsofts fel att jag tycker så.
idioti!

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Illa EU... kan dom inte lägga tid på något vettigt istället

Smärtade lite men nu är Opera bortplockat, finns inte så mycket annat att göra antar jag.

Permalänk

Bojkotta Opera, http://www.jcxp.net/news.php?newsid=2801

Tycker det är komiskt att EU nu fortsätter att driva stämningen vidare eftersom det nu inte finns några alternativ till webbläsare överhuvudtaget när man installerar operativsystemet.
Hela saken är ju den att INGEN valde att installera N versionen av Vista i Europa. Alla OEM tillverkare vägrade ju att installera versionen på deras datorer och i butik köpte ju alla Retail ändå.

http://arstechnica.com/microsoft/news/2009/06/eu-to-pursue-an...

Edit: Som det diskuteras om tidigare är det ju ganska uppenbart att Opera inte är intresserad av att det ska finnas mer alternativ till webbläsare när man installerar operativsystemet utan bara vill åka snålskjuts på Windows för att förbättra deras egen dåliga position på marknaden.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Än hur mycket jag än ogillar IE så tycker jag det är helt fel att Microsoft inte ska kunna få ha med IE i operativsystemet, det är ju endå en av deras produkter. Då kan de lika gärna göra likadant med Windows Media Player o alla de andra programmen som är integrerade med OS:et.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av power56
Än hur mycket jag än ogillar IE så tycker jag det är helt fel att Microsoft inte ska kunna få ha med IE i operativsystemet, det är ju endå en av deras produkter. Då kan de lika gärna göra likadant med Windows Media Player o alla de andra programmen som är integrerade med OS:et.

Jadu det är EU som bestämmer... Dem är inte direkt vettiga. Tex. att gurkor inte få va snea de måste vara raka.
De dem igentligen vill är vi ska sluta använda internet :). Det får väl bli så att vi för börja köpa pc för alla eller liknande datortidning för att få med cd-skivan med en webbläsare.

Permalänk
Medlem

Har inte hängt med riktigt, men inte har det väl varit snack om att M$ inte FÅR ha med IE? Däremot ska man kunna välja själv. Går ju inte att avinstallera IE ifall man som många inte vill ha skiten.

Tycker jälv det är bra. Skulle iofs räcka för mig att dom lade med IE men gav möjlighet att enkelt ta bort det. Räcker för mig.

Ang Mac OSX och Safari som en del tar som jämförelse, är jag inte helt fel ute så är det väl bara att slänga Safari i papperskorgen så avinstalleras det?

Edit:
DAoG, anledningen att EU vill ha raka gurkor är inte så svårt att förstå. Handlar ju om transport och minimera luften när dom skeppas 300 mil i lastbil. Bra tycker jag att ha såna bestämmelser. Krokiga gurkorna kan dom äta i Spanien.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Jadu det är EU som bestämmer... Dem är inte direkt vettiga. Tex. att gurkor inte få va snea de måste vara raka.
De dem igentligen vill är vi ska sluta använda internet :). Det får väl bli så att vi för börja köpa pc för alla eller liknande datortidning för att få med cd-skivan med en webbläsare.

Jo det är nog ganska löjligt det där med att alla gurkor måste vara raka, men du är medveten om varför EU vill det ?
Det är helt enkelt effektivare att packa raka gurkor i en låda, än om dom är böjda.
Böjda gurkor tar helt enkelt mer utrymme, särskilt när lådan är fyrkantig.
Undra om det går att få gurkor både raka långa och fyrkantiga om dom odlas i fyrkantiga plaströr.
Det går säkert, men det är nog inte billigt =D

Edit: Finns tydligen fyrkantig melon

Permalänk
Medlem

Det borde vara mer logiskt att få upp en valmeny över "vad man vill installera".

Vill man kryssa ur Internet Explorer och Windows Media Player vid installaton så ska man mycket väl kunna göra det men hela affären att förbjuda dem att skicka med IE7,8 när man köper operativsystemet är löjligt.

Förbud löser inga problem, fler bättre alternativ är dem som löser problemen.
När man köper ett operativsystem vill man ha en "out of the box" fungerande version. Man vill inte vara tvungen att gå och tanka hem saker man vill eller inte vill ha.

Användaren ska kunna välja att anpassa. Det är viktigast.
Förresten, EU har inga medborgare. EU har KONSUMENTER.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Jo det är nog ganska löjligt det där med att alla gurkor måste vara raka, men du är medveten om varför EU vill det ?
Det är helt enkelt effektivare att packa raka gurkor i en låda, än om dom är böjda.
Böjda gurkor tar helt enkelt mer utrymme, särskilt när lådan är fyrkantig.
Undra om det går att få gurkor både raka långa och fyrkantiga om dom odlas i fyrkantiga plaströr.
Det går säkert, men det är nog inte billigt =D

Edit: Finns tydligen fyrkantig melon
http://blog.makezine.com/squaremelon.jpg

Ja men gurkor går ju för fan att odlas lokalt.
hahaha snygga meloner

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara många som kommer ihåg hur webbläsarmarknaden såg ut innan Windows 98. Det fanns ju faktiskt vinstdrivande företag som konkurrerade rätt så bra mot Microsoft. Internet explorer hade väl mindre än 50% av marknaden. Internet explorer blev ju störst först när MS började ge bort internet explorer gratis och förinstallerade den utan möjligheter att ta bort den (Windows 98). IE 6 fick inte nästan total marknadsdominans för att den var tekniskt överlägsen utan för att den fanns på varje windowsdator och inte gick att få bort.

Synd bara för Netscape att det tog tio år innan domstolarna lyckats tvinga Microsoft att ändra sig.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Ja men gurkor går ju för fan att odlas lokalt.
hahaha snygga meloner

Precis, gurkor är inget som behöver fraktas över halva europa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nirklars
Det borde vara mer logiskt att få upp en valmeny över "vad man vill installera".

Vill man kryssa ur Internet Explorer och Windows Media Player vid installaton så ska man mycket väl kunna göra det men hela affären att förbjuda dem att skicka med IE7,8 när man köper operativsystemet är löjligt.

Förbud löser inga problem, fler bättre alternativ är dem som löser problemen.
När man köper ett operativsystem vill man ha en "out of the box" fungerande version. Man vill inte vara tvungen att gå och tanka hem saker man vill eller inte vill ha.

Användaren ska kunna välja att anpassa. Det är viktigast.

Jo, verkar som en mycket bra lösning. Det vore mycket smidigt om kunde välja vilken webbläsare man skulle ha förinstallerad när man köper datorn. Synd bara att Microsoft i 10 års tid har gjort det mesta för att förhindra någonting liknande.

När vanliga påpekanden inte hjälper så är det tyvärr bara förbud som åẗerstår.
Microsoft är inte förbjudna att skicka med installationsprogram för IE 7/8 eller att erbjuda dem i Windows Update så det blir säkert busenkelt att installera IE om man nu vill det.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Verkar inte vara många som kommer ihåg hur webbläsarmarknaden såg ut innan Windows 98. Det fanns ju faktiskt vinstdrivande företag som konkurrerade rätt så bra mot Microsoft. Internet explorer hade väl mindre än 50% av marknaden. Internet explorer blev ju störst först när MS började ge bort internet explorer gratis och förinstallerade den utan möjligheter att ta bort den (Windows 98). IE 6 fick inte nästan total marknadsdominans för att den var tekniskt överlägsen utan för att den fanns på varje windowsdator och inte gick att få bort.

Synd bara för Netscape att det tog tio år innan domstolarna lyckats tvinga Microsoft att ändra sig.

Samma sak med Windows Media player, det är ett hot mot VLC
Explorer.exe är ett hot mot Total Commander
notepad.exe -> notepad++.exe
paint.exe -> gimp.exe

Listan kan göras jävligt långt, så antingen blir det samma sak med samtliga program i Windows eller med inga. Paint.exe kan inte särbehandlas.

Otroligt korkat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Jo, verkar som en mycket bra lösning. Det vore mycket smidigt om kunde välja vilken webbläsare man skulle ha förinstallerad när man köper datorn. Synd bara att Microsoft i 10 års tid har gjort det mesta för att förhindra någonting liknande.

När vanliga påpekanden inte hjälper så är det tyvärr bara förbud som åẗerstår.
Microsoft är inte förbjudna att skicka med installationsprogram för IE 7/8 eller att erbjuda dem i Windows Update så det blir säkert busenkelt att installera IE om man nu vill det.

Visst är det trevligt att få välja, men Microsoft ska inte behöva skapa något program som poppar upp och låter en välja. Det ska isåfall installeras av DELL eller liknande? För jag ser inte någon som helst vett i att man som Microsoft ska informera och inkludera konkurrenters programvara i sitt egna OS.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V

Microsoft är inte förbjudna att skicka med installationsprogram för IE 7/8 eller att erbjuda dem i Windows Update så det blir säkert busenkelt att installera IE om man nu vill det.

tur det, sitter fortfarande på ie 6

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

Det är microsoft egna mjukvara då får dem väl fan lägga vad dem vill i det? Konstigt allvarligt talat..

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pointpurple
Fruktansvärt löjligt. MS borde väl fan få bestämma vad dom vill ha i SIN produkt? Facistfasoner.

Jo det e helt absurt. Sen hur svårt e det att installera en annan.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Oavset om IE är med eller inte så måste du ju tanka ner just din favoritläsare eller hur?

Hur jävla svårt är det sedan att välja din favoritläsare till favorit framför IE?

Gäller detta även Apple och safari?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pointpurple
Fruktansvärt löjligt. MS borde väl fan få bestämma vad dom vill ha i SIN produkt? Facistfasoner.

+1

btw så gillar jag IE8 mer än firefox.
firefox har vissa smådetaljer som jag stör mig på, t.ex. det att när man öppnar en ny flik så går den inte automatiskt till startsidan, och när man laddar ner filer så får man inte själv välja i vilken mapp den ska ladda ner till! Jo det går att gå in på inställningar och skit men vemfan orkar gå in till inställningarna och ändra därifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
+1

btw så gillar jag IE8 mer än firefox.
firefox har vissa smådetaljer som jag stör mig på, t.ex. det att när man öppnar en ny flik så går den inte automatiskt till startsidan, och när man laddar ner filer så får man inte själv välja i vilken mapp den ska ladda ner till! Jo det går att gå in på inställningar och skit men vemfan orkar gå in till inställningarna och ändra därifrån.

Ptja..dom flesta.

Permalänk
Medlem

Då tycker jag att Safari inte ska följa me Mac OS, och de ska även gå att installera Mac OS på en vanlig PC, man ska ju inte bli påtvingad företagets produkter om man köper dom.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi