Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

nVidia Quadro i spel?

Hur funkar det att köra spel med nVidia Quadro?
Som exempel http://www.dustin.se/pd_5010133736.aspx

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

Jag vet egentligen inte. Utan pekulerar bara, men det borde inte vara några problem. Om jag förstått det hela så är det till största delen drivrutinerna som skiljer sig - med bättre stöd för flera skärmar och 3D-stöd för CAD.

Jag har haft enklare Quadro och märkte ingen skillnad. Men å andra sidan körde jag inga grafiskt tunga spel som Crysis. Quadro har ju inte heler så mycket minne så det kan kanske påverka grafiken lite.

Men som sagt, jag bara spekulerar...

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Betydligt sämre än dess motsvarande Geforce. QuadroFX 3700 är en Geforce 8800 GT GPU som presterar ungefär likvärdigt med ett 7800.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Betydligt sämre än dess motsvarande Geforce. QuadroFX 3700 är en Geforce 8800 GT GPU som presterar ungefär likvärdigt med ett 7800.

Så varför skulle man köpa detta kort?

Samsung 700Z7C 17,3" - i7 3615QM - GT 650M - 8GB - 750GB - Crucial m4 256GB SSD

Citera gärna så ser jag ditt meddelande!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

De kallas för CAD-kort av en anledning. I sånt är de ungefär 5-10 gånger snabbare än motsvarande Geforce.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

Hmm,
Jag hörde av en källa jag i pc-sammanhang litar mycket på, att det inte är några som helst skillnader rent hårdvarumässigt mellan quadro och geforce. Utan att skillnaden ligger i att man på drivrutinsnivå låser upp funktioner i quadrokorten. Samt adderar ett extra lager av felkorrigering för att undvika artefakter och bortfall av material vid användning av CADprogram.

Vílket jag i mitt stilla sinne ifrågasatte eftersom jag alltid varit av uppfattningen att Quadro är hårdvaruoptimerade för opengl/CAD osv medan geforce är hårvaruoptimerade för direct3d.
Kör man fel typ av API på korten får man i min värld sämre prestanda alltså.

Han hävdade dock att prestandan är densamma och att det man betalar tio gånger motsvarande geforcepriset för på quadrosidan endast är en certifiering för ett flertal proffessionella applikationer.

Någon som är absolut 100% säker och kanske arbetar i branchen som kan svara?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Hårdvarumässigt är det ingen skillnad alls, förutom att Quadrokort ofta har mycket mer minne än Geforcekort. Quadro FX5800 har exempelvis 4 GB VRAM.

Skillnaden är att Quadro och Geforce är optimerade för olika arbete i drivrutiner och BIOS.

Du kan också (oftast) flasha om ett Quadro till Geforce, men inte tvärt om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

Dom är gjorda för "rendering" inte för att spela den soppar mattan med te.x ett gtx 285 i rendering men i spel är de askasst som sagt.

De är ett "arbets graffe" Inte till spel.

Core I7 Q6700K@ 4,6 Ghz | ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO | Asus GTX 1080 Ti STRIX |Corsair Vengeance 3000 Mhz 32GB|Noctua NH-D15 | Corsair AX860i | Windows 10 PRO 64 bit | | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Roccat AIMO| Corsair k75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5