Permalänk
Medlem

Starta företag.

Hej!

Jag har länge funderat på att starta företag då jag ibland gör lite beställningsjobb på hemsidor och dylikt. Nu i samband med att jag fick ett lite större beställningsjobb som egentligen var ett vanligt arbete så frågade min arbetsgivare mig om jag istället ville fakturera honom på min lön vilket jag är väldigt intresserad av!

Det jag inte är säker på är hur mycket jag bör fakturera för att när jag tar ut det i lön kunna få ut min "ursprungliga lön" som jag skulle fått om han helt enkelt anställde mig istället för företaget. Jag skulle i så fall få 120kr/h.

Jag undrar också vilken företagsform jag bör välja. Det som verkar bäst för mig efter att ha kikat en del på bolagsverkets hemsida är "enskild näringsverksamhet" men är detta verkligen bäst?

Hur fungerar det sedan med moms och sådant? Jag har fått för mig att jag kommer kunna köpa jobbrelaterade saker momsfritt såsom hosting till hemsida och ny arbetsdator.

Är det något annat man bör tänka på? Eller är det bara att köra igång?

Ytterst tacksam för givande svar eller bra länkar!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

Re: Starta företag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Jag skulle i så fall få 120kr/h.

Skulle du få 120:-/tim i lön om du gjorde det som anställd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Skulle du få 120:-/tim i lön om du gjorde det som anställd?

Precis.

Enligt http://www.driva-eget.se/kalkyl/lonekalkyl/ bör jag då fakturera 172kr. Kan det stämma? Jag vill ju inte FÖRLORA pengar på att starta ett företag istället.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

Eh, 172:- är på tok för lågt, om du är någorlunda professionell.
Prova det tredubbla, minst! Det är vansinnigt dyrt att anlita företag att göra webbsidor.

Men ett tips är ju annars att sätta ett fast pris på en färdig sida med alla deras krav. Givetvis pratar vi över 10.000 kronor.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, 172:- är på tok för lågt, om du är någorlunda professionell.
Prova det tredubbla, minst! Det är vansinnigt dyrt att anlita företag att göra webbsidor.

Men ett tips är ju annars att sätta ett fast pris på en färdig sida med alla deras krav. Givetvis pratar vi över 10.000 kronor.

Självklart. I vanliga fall tar jag 500kr/timme för mitt arbete när jag gör hemsidor. Detta är ett vanligt arbete där min arbetsgivare helt enkelt sa efter jag nämnt att jag hade ett eget företag att om jag ville så kunde jag få fakturera honom istället.

Alltså är alternativet för mig att antingen få 120kr/h och vara anställd i hans företag; eller fakturera på ett liknande belopp.

Frågan är alltså: hur mycket ska jag fakturera hans företag för att kunna plocka ut 120kr/h från mitt företag?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Det är givetvis enklare och mindre pressat att bli anställd, få sina pengar den 25e och inte behöva bry sig om något annat än att göra hemsidor!

Enskild näringsverksamhet är det som du ska starta, ett AB är lite overkill.

Om du fakturerar 500:-/h så hamnar du runt den summan.

EDIT

Den där jävla lönekalkylen är helt skadad, om den skulle stämma så skulle jag tjäna över 80k Vilket jag definitivt inte gör!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN

Om du fakturerar 500:-/h så hamnar du runt den summan.

Är inte 500kr/h lite väl mycket för att få ut 120kr/h? Det skulle ju innebära att staten snor cirka en femtedel? Det låter ju på TOK för mycket.

Är det ingen som har någon bra källa på detta så man kan läsa om det och räkna ut det själv?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

63% i skatt, så 120x1.63 ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Är inte 500kr/h lite väl mycket för att få ut 120kr/h? Det skulle ju innebära att staten snor cirka en femtedel? Det låter ju på TOK för mycket.

Är det ingen som har någon bra källa på detta så man kan läsa om det och räkna ut det själv?

Eh, inte staten, arbetsgivaren. Som givetvis har sina kostnader (och tar större risker).

120:-/timmen är mycket lite relativt vad man kan tjäna, men man kan koncentrera sig på att göra hemsidor (dvs. man behöver inte spendera en massa tid på annat, som inte genererar pengar omedelbart) och man har ett lite mer "säkert" jobb.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, inte staten, arbetsgivaren. Som givetvis har sina kostnader (och tar större risker).

120:-/timmen är mycket lite relativt vad man kan tjäna, men man kan koncentrera sig på att göra hemsidor (dvs. man behöver inte spendera en massa tid på annat, som inte genererar pengar omedelbart) och man har ett lite mer "säkert" jobb.

Om jag fakturerar 500kr/h + moms och jag tar ut det i lön senare som då blir 120kr/h så är ju visst staten som tar differensen. Det är ju jag själv som är min egen arbetsgivare och jag kan ju knappast ta pengar av mig själv!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
63% i skatt, så 120x1.63 ?

Hur får du fram 63% skatt?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Är inte 500kr/h lite väl mycket för att få ut 120kr/h? Det skulle ju innebära att staten snor cirka en femtedel? Det låter ju på TOK för mycket.

Är det ingen som har någon bra källa på detta så man kan läsa om det och räkna ut det själv?

Först ska momsen bort (20%) då är vi nere i 400:-

Sen tar du bort 63% i skatt då har vi ca. 140:-
Sen är det lite försäkringar och skit.

Du ska alltså fakturera 400:- + moms för att få ut 120-130:-/h

Bara så du vet så snor staten ca. 75% av det du får in, jag antar att du menade att skriva att staten snor 4a femtedelar, sen så är det ju skatt på allt du köper också, glöm inte det!

EDIT
Om jag ska vara ärlig så är du på tok för billig, snackade med en polare som tar 800 + moms/h och han är billig tycker han!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Först ska momsen bort (20%) då är vi nere i 400:-

Sen tar du bort 63% i skatt då har vi ca. 140:-
Sen är det lite försäkringar och skit.

Du ska alltså fakturera 400:- + moms för att få ut 120-130:-/h

Bara så du vet så snor staten ca. 75% av det du får in, jag antar att du menade att skriva att staten snor 4a femtedelar, sen så är det ju skatt på allt du köper också, glöm inte det!

EDIT
Om jag ska vara ärlig så är du på tok för billig, snackade med en polare som tar 800 + moms/h och han är billig tycker han!

Som sagt så är det ett vanligt heltidsjobb och inget konsultjobb i detta fallet. 63% låter på tok för mycket. Finns det inget bra ställe man kan se alla skatter man betalar när man tar ut lön eller någon smidig kalkylator?

Dina 400kr + moms är ju mer än dubbla vad driva-eget.se säger som tycker att jag då ska ta 172kr + moms. (http://www.driva-eget.se/kalkyl/lonekalkyl/)

Jag är mycket förvirrad.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

För att betala ut lön till en anställd så måste man betala arbetsgivaravgift samt inkomstskatt.

Arbetsgivaravgiften beror på hur gammal du är. Om du är född 1983 eller senare är den 15,49% annars 31,42%.

Inkomstskatten beror på var du bor men ligger oftast runt 32%.

Sedan om du säljer tjänster (bygga webbsida) så måste ditt företag betala moms på det, så där försvinner ytterligare 25%. (Men det är ju egentligen företaget du säljer till som betalar moms till dig, som du senare måste betala in till skatteverket)

Så om du tar 400kr/h + moms (dvs 500kr/h) betalt för att bygga webbsidor får du ut 186kr/h efter skatt

Jag tror ni blandar ihop lön före och efter skatt. Dom 120kr/h du har blivit erbjuden är väll innan skatt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
För att betala ut lön till en anställd så måste man betala arbetsgivaravgift samt inkomstskatt.

Arbetsgivaravgiften beror på hur gammal du är. Om du är född 1983 eller senare är den 15,49% annars 31,42%.

Inkomstskatten beror på var du bor men ligger oftast runt 32%.

Sedan om du säljer tjänster (bygga webbsida) så måste ditt företag betala moms på det, så där försvinner ytterligare 25%. (Men det är ju egentligen företaget du säljer till som betalar moms till dig, som du senare måste betala in till skatteverket)

Det låter mer rimligt!

Alltså bör jag ta ungefär 210kr*0.84*0.68=120kr? Plus moms sedan såklart.

Edit: Ja! Självklart är de 120kr jag blivit erbjuden INNAN skatt. Alltså bör jag ta cirka 143kr på fakturan? (143*0.84=120) Är det inga andra skatter eller avgifter som man måste räkna med?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Man får inte addera procentsatserna!

Vill ha ut 120kr/h innan skatt så ska du fakturera företaget 218kr/h.

(120 / (1 - 0,3142)) * 1,25 = 218,72

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
Man får inte addera procentsatserna!

Vill ha ut 120kr/h innan skatt så ska du fakturera företaget 218kr/h.

(X / (1 - 0,3142)) * 1,25

Alltså precis som jag sa, fast att jag då bara betalar 15.49% i egenavgifter?

143*0.84=120

Inga andra skatter eller så man bör ta med i beräkningarna?

Detta är som sagt ett aktivt val jag gör så jag vill inte gå back på det.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte säga att detta är helt rätt, du borde kolla med någon revisor eller liknande som har koll på detta så det inte blir fel.

Permalänk
Medlem

Det där stämmer inte, helt omöjligt, du får nog ta och kontakta en revisor och fråga hur det verkligen är!

Så som jag har haft det så får man behålla ca. en tredjedel av det man tjänar, så om man får in 60 000:- så får man skatta bort 40 000:-

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Det där stämmer inte, helt omöjligt, du får nog ta och kontakta en revisor och fråga hur det verkligen är!

Så som jag har haft det så får man behålla ca. en tredjedel av det man tjänar, så om man får in 60 000:- så får man skatta bort 40 000:-

Mmm, har fixat så jag kan prata med en revisor på måndag så då får jag nog reda på allt.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Det där stämmer inte, helt omöjligt, du får nog ta och kontakta en revisor och fråga hur det verkligen är!

Så som jag har haft det så får man behålla ca. en tredjedel av det man tjänar, så om man får in 60 000:- så får man skatta bort 40 000:-

Det beror ju på vad du menar, om du räknar med att 60,000 är det du fakturerar ett företag så får du ju inte ut mer än 22196 i fickan efter skatt. Men oftast så räknar företag allt i exmoms och sedan hur mycket man får ut i bruttonlön. Då blir det ju en jävla skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
Det beror ju på vad du menar, om du räknar med att 60,000 är det du fakturerar ett företag så får du ju inte ut mer än 22196 i fickan efter skatt. Men oftast så räknar företag allt i exmoms och sedan hur mycket man får ut i bruttonlön. Då blir det ju en jävla skillnad.

jo det har du rätt i, men var inte frågan hur mycket han skulle fakturera per timme?
Om han vill ha ut 120:- i handen så borde han fakturera ca. 400:- i timmen, sen så tillkommer vissa försäkringar han måste ha, så lite över 400:- borde det bli, eller har jag missat någonting här?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
jo det har du rätt i, men var inte frågan hur mycket han skulle fakturera per timme?
Om han vill ha ut 120:- i handen så borde han fakturera ca. 400:- i timmen, sen så tillkommer vissa försäkringar han måste ha, så lite över 400:- borde det bli, eller har jag missat någonting här?

Han vill ha ut 120kr/h före skatt, det var det han hade blivit erbjuden i lön

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Om jag fakturerar 500kr/h + moms och jag tar ut det i lön senare som då blir 120kr/h så är ju visst staten som tar differensen. Det är ju jag själv som är min egen arbetsgivare och jag kan ju knappast ta pengar av mig själv!

Hur får du fram 63% skatt?

Kika på tjofras svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk även på att det försvinner ett par "förmåner" om du gör detta genom EF. T.ex pension, semesterersättning samt diverse försäkringar. Dessa avgifter måste du själv stå för nu och bör således räkna in dessa i timlönen.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
Tänk även på att det försvinner ett par "förmåner" om du gör detta genom EF. T.ex pension, semesterersättning samt diverse försäkringar. Dessa avgifter måste du själv stå för nu och bör således räkna in dessa i timlönen.

Mnjae, han är ju fortfarande anställd? Alltså har han ju semesterersättning etc från sin arbetsgivare. Detta skulle man kunna se som enkelt intjänade extrapengar, men jag tycker inte att han ska nöja sig med att få lika mycket (litet) i handen som när han jobbar som anställd.

Semesterersättning är inget som existerar som enskild företagare. Pension, den allmänna, den åtnjuter man genom att betala skatt, och skatt, det är något vi företagare betalar.

Enkelt sett:

Fakturera 800:- + moms 200:-, bort med moms 200:-, skatt 50%, resten är dina pengar. Alltså 400:-. Nu räknar jag inte alls med eventuella omkostnader för företaget som ska göras efter att momsen är betald men innan skatten är betald för dina privata uttag. Gör du exempelvis ett inköp på 250:- så betalas det från de 800:-, då har man 550:- kvar och kan ta ut 275:- av dem i lön, resten till skatt. Och då ligger man med marginal på rätt sida om strecket vilket kan vara skönt som företagare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
Han vill ha ut 120kr/h före skatt, det var det han hade blivit erbjuden i lön

aha, missade det!
Men han kommer göra bort sig ordentligt om han kör på en så låg timlön!

Gör som Hakkenarsk skriver, då kan du köpa den där datorn och ha lite omkostnader (som ett företag har) och ändå få ut en bra lön!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
aha, missade det!
Men han kommer göra bort sig ordentligt om han kör på en så låg timlön!

Gör som Hakkenarsk skriver, då kan du köpa den där datorn och ha lite omkostnader (som ett företag har) och ändå få ut en bra lön!

Nu är det ju så att det inte är något alternativ då detta egentligen är vanligt jobb på 120kr/h. Han sökte inte mig utan jag svarade på en annons så att komma och vilja ha mer än vad annonsen säger är omöjligt.

Självklart brukar jag ta galet mycket pengar när jag gör beställningsjobb på hemsidor och dylikt (som jag tidigare gjort utan att ha haft ett företag och bara fått pengarna på kontot...) men det är en helt annan sak. Det jag undrar över är exakt vad man bör FAKTURERA för att få ut ett jämförbart belopp på 120kr/h innan kommunal skatt.

Edit: Lite stavning.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Mnjae, han är ju fortfarande anställd? Alltså har han ju semesterersättning etc från sin arbetsgivare. Detta skulle man kunna se som enkelt intjänade extrapengar, men jag tycker inte att han ska nöja sig med att få lika mycket (litet) i handen som när han jobbar som anställd.

Semesterersättning är inget som existerar som enskild företagare. Pension, den allmänna, den åtnjuter man genom att betala skatt, och skatt, det är något vi företagare betalar.

Som jag har förstått det så finns alternativet att göra detta jobb som helt vanlig anställd. Detta betyder alltså att han i det läget kommer att få semesterersättning samt tjänstepension för detta arbete.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
Som jag har förstått det så finns alternativet att göra detta jobb som helt vanlig anställd. Detta betyder alltså att han i det läget kommer att få semesterersättning samt tjänstepension för detta arbete.

Fast han är ju redan anställd på firman som han ska göra detta jobb åt? Eller vafan, nu undrar jag vad TS har för anställningsform egentligen. Det blev lite rörigt, men om man ser det krasst så har du ju självklart en poäng.

Raven6z, hur ser din nuvarande anställning ut? Är det någon form av projektanställning eller vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Fast han är ju redan anställd på firman som han ska göra detta jobb åt? Eller vafan, nu undrar jag vad TS har för anställningsform egentligen. Det blev lite rörigt, men om man ser det krasst så har du ju självklart en poäng.

Raven6z, hur ser din nuvarande anställning ut? Är det någon form av projektanställning eller vad?

Just nu är jag inte anställd men blir det på måndag. Antingen då direkt hos företaget eller att han anlitar mitt företag så jag kan fakturera honom; detta väljer jag själv.

Det är en projektanställning/sommarjobb på sisådär 2-3 månader med goda chanser till fler projekt senare om det går bra.

Alternativet är kort sagt: 120kr/h anställd eller fakturera från mitt företag. Frågan är helt enkelt vad man bör fakturera för att få samma belopp som jag skulle fått om jag var anställd (alltså 120kr/h innan kommunal skatt).

Jag vill helst fakturera det för jag tycker det är kul och intressant med eget företag och jag har då även äntligen en ursäkt till att komma igång med mitt företag på riktigt. (Med detta då som en skön start där jag vet att jag får lön.)

Edit: Kanske bör påpekas att allt jobb kommer bedrivas från min lägenhet och med min befintliga utrustning. Jag vill helt enkelt ha helt svart på vitt vilka skatter jag bör räkna med och om jag behöver några extra försäkringar eller liknande. Jag har läst massor om detta själv men kommer inte riktigt fram till exakt vad som är rätt.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin