Identifiering av MIME Type för LWR

Permalänk

Identifiering av MIME Type för LWR

Tjena!

Finns det något sätt att identifiera MIME Type för en fil om man har tillgång till filen?

Jag har provat att söka på Google för att se om det finns något program som man kan använda som eventuellt kan läsa av filen jag har lokalt på datorn och sedan komma med förslag om vad det kan vara för MIME Type.

Filformatet i fråga är LWR och är mycket ovanligt. Så ovanligt att det inte finns registrerat hos http://filext.com/. Där finns det dock en registrering som pekar på att filändelsen LWR används av "RollerCoaster Tycoon Laser Writing" vilket är helt orelaterat till den fil jag har. Filen som jag har hör till programmet LearnWARE. Det är ett svenskutvecklat simuleringsprogram för e-learning inom flera tekniska områden inklusive Styrteknik, Automation, Reglerteknik, Ellära, Kommunikation, Elektronik, Servoteknik, Hydraulik och Pneumatik.

Filändelsen LWR används alltså dels av "RollerCoaster Tycoon Laser Writing" från ATARI, men också av LearnWARE som utvecklas av P&L Automatik AB. Eftersom det saknas evidens hos http://filext.com/ över att filändelsen LWR även används av LearnWARE så tänkte jag ta mig tid att skramla ihop lite information om det och bidra till denna fantastiska webbplats.

Men MIME Type för filen vet jag alltså inte och det försöker jag ta reda på nu. Så om du vet hur man kan ta reda på det så släng in ett inlägg här så bidrar du till att expandera FILExts databas över filändelser och det har vi alla nytta av, speciellt med tanke på att det inte finns något centralt och internationell register över vilka filändelser som hör till vilket program eller företag. I den situationen är oberoende och volontärdrivna webbplatser så som FILExt viktiga resurser som alla datoranvändare borde känna till.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag har nu skickat information om filändelsen till FILExt (genom e-post metoden). Någon MIME Type information har jag inte kunnat hitta, i alla fall inte mer än vad som står som filebeskrivelse inne i själva filen. Där står "P&L LearnWARE CT Testfile". Jag har dessvärre inte tillgång till LearnWARE CT för att kunna undersöka vad det är för typ av innehåll, jag hittade några filer av den här typen i några gamla arkiv. Av det jag vet så är det applikationsspecifika filer som används endast av LearnWARE. Gissningsvis används de för att spara aktuella svar på testfrågor för senare visning eller utskrift.

Man skulle kunna beskriva MIME Type för dessa filer som "application/lwr" eftersom man inte vet så mycket om filformatet annat än att det har filändelsen LWR. Men jag har ändå valt att inte skriva något i MIME Type fältet i formuläret. Den som vet mer får gärna komplettera informationen om den här filändelsen efter det att FILExt har registrerat det i sin databas och publicerat det på webben. Min egen insats är redan tillräcklig.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Man skulle kunna beskriva MIME Type för dessa filer som "application/lwr" eftersom man inte vet så mycket om filformatet annat än att det har filändelsen LWR. Men jag har ändå valt att inte skriva något i MIME Type fältet i formuläret. Den som vet mer får gärna komplettera informationen om den här filändelsen efter det att FILExt har registrerat det i sin databas och publicerat det på webben. Min egen insats är redan tillräcklig.

Skulle bli application/x-lwr i så fall, då det inte är en mime-typ godkänd av IANA.