Permalänk
Medlem

Cooler Master ATCs 840 ATX

Är det någon som har ett Cooler Master ATCs 840 ATX? Är det lika bra som CM påstår att det är?
Det är ju väldigt stilrent och så och har många finesser.
Men hur är det med ljudnivå och kylning? Kylningen verkar på pappret vara bra, men det står ingenting om hur mycket det låter.
+ finns det dammfilter till alla insugsfläktar?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen ingen som kan svara? Verkar inte vara så populärt, chassit...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

ingen som har råd att köpa det

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Jo då, det finns ju folk som köper Zalman Z-Machine GT1000 chassi som kostar drygt 1000:- mer.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

satt just och kolla en video review på chassiet och det verkar inte vara fy skam . http://www.youtube.com/watch?v=r8_1cQkYTO4&eurl=http%3A%2F%2F...

Permalänk
Medlem

har o gått o funderat på det chassiet ett tag nu min p182 känns för trång ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raz84
satt just och kolla en video review på chassiet och det verkar inte vara fy skam . http://www.youtube.com/watch?v=r8_1cQkYTO4&eurl=http%3A%2F%2F...

Tack så mycket! Detta var väl svar nog på mina frågor. Ska verkligen tänka på att köpa detta chassi, för det verkar vara riktigt bra. Helt fantastiskt att det finns dammfilter på alla luftintag.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Detta är det bästa chassit jag sett, såg 3D Gamemans review innan. Detta chassi har allt!

Enda negativa är priset, och kanske lite för stort?

Permalänk
Medlem

Möjligtvis lite för högt, men jag tycker att det är vart det. Man ju ändå ett riktigt bra chassi som är stilrent och tyst samtidigt som man får riktigt bra kylning. Detta är ju inte ett chassi som man byter ut så fort.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Damn det var ett grymt chassi, verkligen all man kan tänkas vilja ha utav ett chassi, om man ändå hade pengarna...

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Bra att dom äntligen har förstått hur luft ska flöda i en burk, in med frisk luft framifrån å ut med den varma luften uppåt/bakåt... Precis som på min Antec Twelvehundred...

Visa signatur

Antec Twelvehundred | ASUS P5Q Pro | Intel E8500@3,16GHz | Corsair Dominator PC8500 4GB | ASUS HD4870 512MB w. ARCTIC COOLING ACCELERO TWIN TURBO | 74GB Raptor | COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 850W | 24" Samsung Syncmaster 2493 | XP Pro 32bit

Permalänk
Medlem

Skickar en länk på en 8 min lång video review.
http://www.3dgameman.com/content/view/13962/103/
Du kanske redan sett den men Rodney förklarar allt på ett bra sätt tycker jag.

Plussen först:

+ Rymligt som satan. (Inga-som-helst problem med långa G-kort eller höga kyltorn)
Finns även plats för vattenkylning invändigt. (Pumpar, vattentankar och kylelement/fläktar, full installation invändigt = snyggt.)
Man upplever aldrig att man behöver "små fingrar" för att komma åt någonstans.
+ Många platser för 3,5" hårdiskar och 5,25"s devices
+ Enkelt att jobba i, det bästa jag ägt.
+ Genomtänkta detaljer. Man har inte "sparat" på detaljerna. (inget hafsverk)
+ Högsta kvalitet på alla detaljer. (inget budget chassi här inte)
+ "Removeable" moderkort´s plåt med stot hål i för bak-brickan till kyltornet.
Rullar/glider på små kulor, bara en sån sak! (moderkorts plåten altså)
+ Dammfilter på alla insugs fläktar, inkl det till nätagget i botten. lätta att rengöra allihopa utom en. (Förklaras i minus kolumnen)
+ Gott om extra fläkt platser invändigt, om behovet finns.
+ Stilren "klassisk" design om man föredrar det.
+ Ventilationen är helt ok i orginal, ännu bättre med extra fläktar, trots att det "saknas" sido vent/fläkt för g-korten.
+ Valfritt att installera agget i toppen av tornet om man vill det. (iaf en utsugs fläket behöver demonteras då, kanske bägge beroende på aggets storlek.
+ Förlängnings kabel till CPU´s strömkontakt ingår, 8 pinnars. (Storleken kan betyda att nätaggets kabel inte räcker i längd.)
+ Kabeldragningen är inga problem med tanke på utrymmet. Däremot eventuellt längden på kablarna p.g.a detsamma, om du installerar mycket extra egen utrustning, eventuellt då altså.

Mitt emellan:

Många anser det vara dyrt men jag tycker det är prisvärt med tanke på vad man får.
Top Notch chassi!

Minus:

- STORT! Visste det skulle vara stort som "fulltower" men blev ändå förvånad.
Bland de större fulltowerna därute, helt klart.

- Storleken är även en nackdel när det gäller ljudnivå, orginal fläktarna är inte så farliga ljudmässigt, men jag kör max ventilation t.v hög klockning. Har själv ljudisolerat sidoplåtarna. det var nödvändigt.

- En liten miss i konstruktionen finns dock. Placerar man en extra insugs fläkt i botten så är det svårt att komma åt dammfiltret till nätagget på insidan utan att skruva loss fläkten i botten varje gång man vill rengöra filtret till agget. (löser det genom att dammsuga filtret från utsidan, botten)

- Utan extra insugsfläkt i botten skapas ett negativt lufttruck invändigt som drar in damm genom springor och dyl.
Utblås fläktarna är så många fler/större än vad insugsfläkten mäktar med att kompensera i insug i "orignal utförande".
(Jag kör med en 38mm tjock 12cm insugsfläkt i botten för att kompensera det "negativa lufttrycket". Nej, tyvärr, den är inte tyst!)

Altså för att sammanfatta:
Köpte chassit för jag vill inte "behöva byta" inom överskådlig framtid.
Jag är kolossalt nöjd med köpet som sådant när jag väl vande mig vid storleken.
Det här chassit kommer jag köra med väldigt länge. Helt klart!
Utan tvekan det bästa chassi jag ägt/använt!! Punkt slut!

MVH
Mercy.

Permalänk
Medlem

Verkar som en del har problem med att 5.25 platserna är för trånga och att moderkortstrayen strular... Och har för mig jag läst att sidopanelerna är lite tunna?

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1429346

Snygg låda dock! Man blir lite sugen ibland

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Verkar som en del har problem med att 5.25 platserna är för trånga och att moderkortstrayen strular... Och har för mig jag läst att sidopanelerna är lite tunna?

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1429346

Snygg låda dock! Man blir lite sugen ibland

Jaha, ok ser att en del haft snea torn?
Inget jag har haft nått problem med dock.

Använder 2 brännare + Zalman fläktkontroller, no problems.

Sidoplåtarna är väl inte direkt tjocka, 1 mm aluplåt.
Bägge mina sidoplåtar är ljudisolerade så det hjälper dock till.

Det är inga små smidiga plåtar p.g.a storleken igen. men vilket chassi är byggt som ett kassaskåp?
Alla använder väl "tunn" alu, plast eller plåt? Iaf såvitt jag vet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1

- Storleken är även en nackdel när det gäller ljudnivå, orginal fläktarna är inte så farliga ljudmässigt, men jag kör max ventilation t.v hög klockning. Har själv ljudisolerat sidoplåtarna. det var nödvändigt.

- En liten miss i konstruktionen finns dock. Placerar man en extra insugs fläkt i botten så är det svårt att komma åt dammfiltret till nätagget på insidan utan att skruva loss fläkten i botten varje gång man vill rengöra filtret till agget. (löser det genom att dammsuga filtret från utsidan, botten)

- Utan extra insugsfläkt i botten skapas ett negativt lufttruck invändigt som drar in damm genom springor och dyl.
Utblås fläktarna är så många fler/större än vad insugsfläkten mäktar med att kompensera i insug i "orignal utförande".
(Jag kör med en 38mm tjock 12cm insugsfläkt i botten för att kompensera det "negativa lufttrycket". Nej, tyvärr, den är inte tyst!)

MVH
Mercy. [/B]

Hej igen Mercy!

Kan någon utveckla teorin om negativt lufftryck och vad detta innebär?! I denna recension ( http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task... )näms det om detta problem men vad innebär det i praktiken för detta chassi? Hur kyler den (de pratar om att grafikkortet kan få svårt med kylningen) och har du funderat på fler fläktar vid hårddiskarna?

Men det är alltså fler "in" fläktar i chassit som behövs? Finns det möjlighet att placera detta någon annanstans än i botten?

Hur illa är igentligen ljudnivån? Recensionerna man läst nämner att det är en låg ljudnivå men det verkar inte vara din uppfattning Mercy? Är i behov av en relativt tyst dator.

Tack tack!

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
Hej igen Mercy!

Kan någon utveckla teorin om negativt lufftryck och vad detta innebär?! I denna recension ( http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task... )näms det om detta problem men vad innebär det i praktiken för detta chassi? Hur kyler den (de pratar om att grafikkortet kan få svårt med kylningen) och har du funderat på fler fläktar vid hårddiskarna?

Men det är alltså fler "in" fläktar i chassit som behövs? Finns det möjlighet att placera detta någon annanstans än i botten?

Hur illa är igentligen ljudnivån? Recensionerna man läst nämner att det är en låg ljudnivå men det verkar inte vara din uppfattning Mercy? Är i behov av en relativt tyst dator.

Tack tack!

Yes, det är fler "in" fläktar som behövs, för att på det sättet omvandla "negativt" till "positivt" lufttryck inuti chassit. konstigare än så är det inte.

Sen ang fläktplacering på extra infläkt.
Tanken är att man ska få ett flöde från fronten, botten med ny KALL luft. Som sen VARM skall passera igenom chassit ut genom grafik och toppen baksidan av chassit. så är luftflödet tänkt att fungera i de flesta bra chassin numera, inte bara detta altså.

Men visst, vill du, så kan du ju enkelt vända på en eller bägge 23 cm´s fläktarna i taket på chassit, om du nu känner för det, inget jag rekommmenderar dock.

Ljudnivån är inte alls störande i standard utförande. (de fläktar CM har installerat i grundutförandet. Ligger på 15-20 decibel skulle jag tro.)

Men nu är det så att JAG har fullt pådrag i mitt fall, eftersom jag klockat min rigg så högt som möjligt, jag använder altså ALLA fläktplatser som överhuvudtaget är möjligt för MAX kylning som jag försökte förklara i min första recension här ovan.

Så min rigg väsnas långt mer än vad "orginal setuppen" gör. Hänger du med så långt?
Uttryckte mig kanske inte tillräckligt tydligt häromdan.

Permalänk
Medlem

Tack Mercy!

Tillräckligt tydligt är en definitionsfråga, se min signatur.

Har du provat att stänga av en av topfläktarna (ja det är galet) eller haltar det totalt hela airflow´en och ger för mycket värme i chassit?

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
Tack Mercy!

Tillräckligt tydligt är en definitionsfråga, se min signatur.

Har du provat att stänga av en av topfläktarna (ja det är galet) eller haltar det totalt hela airflow´en och ger för mycket värme i chassit?

Hjälper inte. det är inte de fläktarna som brötar utan de extra jag själv lagt till.

Altså det är inte så farligt som jag säger/skriver, jag kan styra varvtalen på de fläktar jag vill med fläktkontrollern, jag har full kontroll, behöver jag extra kyla ökar jag varvtalen på fläktarna, (de väsnas mera då), eller sänka varvtalen om jag inte spelar t.e.x, (väsnas mindre då). Jag styr det själv altså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Skickar en länk på en 8 min lång video review.
http://www.3dgameman.com/content/view/13962/103/
Du kanske redan sett den men Rodney förklarar allt på ett bra sätt tycker jag.

Plussen först:

+ Rymligt som satan. (Inga-som-helst problem med långa G-kort eller höga kyltorn)
Finns även plats för vattenkylning invändigt. (Pumpar, vattentankar och kylelement/fläktar, full installation invändigt = snyggt.)
Man upplever aldrig att man behöver "små fingrar" för att komma åt någonstans.
+ Många platser för 3,5" hårdiskar och 5,25"s devices
+ Enkelt att jobba i, det bästa jag ägt.
+ Genomtänkta detaljer. Man har inte "sparat" på detaljerna. (inget hafsverk)
+ Högsta kvalitet på alla detaljer. (inget budget chassi här inte)
+ "Removeable" moderkort´s plåt med stot hål i för bak-brickan till kyltornet.
Rullar/glider på små kulor, bara en sån sak! (moderkorts plåten altså)
+ Dammfilter på alla insugs fläktar, inkl det till nätagget i botten. lätta att rengöra allihopa utom en. (Förklaras i minus kolumnen)
+ Gott om extra fläkt platser invändigt, om behovet finns.
+ Stilren "klassisk" design om man föredrar det.
+ Ventilationen är helt ok i orginal, ännu bättre med extra fläktar, trots att det "saknas" sido vent/fläkt för g-korten.
+ Valfritt att installera agget i toppen av tornet om man vill det. (iaf en utsugs fläket behöver demonteras då, kanske bägge beroende på aggets storlek.
+ Förlängnings kabel till CPU´s strömkontakt ingår, 8 pinnars. (Storleken kan betyda att nätaggets kabel inte räcker i längd.)
+ Kabeldragningen är inga problem med tanke på utrymmet. Däremot eventuellt längden på kablarna p.g.a detsamma, om du installerar mycket extra egen utrustning, eventuellt då altså.

Mitt emellan:

Många anser det vara dyrt men jag tycker det är prisvärt med tanke på vad man får.
Top Notch chassi!

Minus:

- STORT! Visste det skulle vara stort som "fulltower" men blev ändå förvånad.
Bland de större fulltowerna därute, helt klart.

- Storleken är även en nackdel när det gäller ljudnivå, orginal fläktarna är inte så farliga ljudmässigt, men jag kör max ventilation t.v hög klockning. Har själv ljudisolerat sidoplåtarna. det var nödvändigt.

- En liten miss i konstruktionen finns dock. Placerar man en extra insugs fläkt i botten så är det svårt att komma åt dammfiltret till nätagget på insidan utan att skruva loss fläkten i botten varje gång man vill rengöra filtret till agget. (löser det genom att dammsuga filtret från utsidan, botten)

- Utan extra insugsfläkt i botten skapas ett negativt lufttruck invändigt som drar in damm genom springor och dyl.
Utblås fläktarna är så många fler/större än vad insugsfläkten mäktar med att kompensera i insug i "orignal utförande".
(Jag kör med en 38mm tjock 12cm insugsfläkt i botten för att kompensera det "negativa lufttrycket". Nej, tyvärr, den är inte tyst!)

Altså för att sammanfatta:
Köpte chassit för jag vill inte "behöva byta" inom överskådlig framtid.
Jag är kolossalt nöjd med köpet som sådant när jag väl vande mig vid storleken.
Det här chassit kommer jag köra med väldigt länge. Helt klart!
Utan tvekan det bästa chassi jag ägt/använt!! Punkt slut!

MVH
Mercy.

Synd att ingen citerade mig, hade gärna läst era kommentarer lite tidigare.
Tack så väldigt mycket för informationen, det lutar nu allt mer till att jag ska köpa det.
Och det ni andra skrev om problemen med 5,25" platserna så kan man alltid reklamera och få ett nytt chassi om det skulle vara så att nåt inte passar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Synd att ingen citerade mig, hade gärna läst era kommentarer lite tidigare.
Tack så väldigt mycket för informationen, det lutar nu allt mer till att jag ska köpa det.
Och det ni andra skrev om problemen med 5,25" platserna så kan man alltid reklamera och få ett nytt chassi om det skulle vara så att nåt inte passar.

Aha okies, sorry PoC!

Missade det, antar att du inte "hunnit" skaffa ett annat istället...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Aha okies, sorry PoC!

Missade det, antar att du inte "hunnit" skaffa ett annat istället...?

Nej, jag har inte hunnit skaffa nåt annat chassi, som tur var. Jag har bara ett litet hinder kvar innan jag kan köpa en ny dator och det hindret råkar populärt kallas för "mamma".

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Ah mamma faktorn. Skönt att hon bor 490 km här ifrån och att man snart varit myndig i 12 år. Flickvännen däremot är en helt annan femma, men hon vet inte att jag nu beställt detta chassi.

Valde att ta det i silver (du kör svart Mercy?) och det ska bli spännande att se hur ytan ser ut.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

Yep svart, monterar även helt själv eftersom det är som en våt dröm i en sådan här burk...;)

Permalänk
Medlem

Vi får ta varsin bild sen för o se vem som gör det snyggast, han som får pröjs för det eller Mr Mercy.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

Jag kommer också köpa detta chassi, har bara positiv respons, jag gillar stora (enorma) chassin så det minuset mercy hade kommer jag bara gilla

Jag skaffar även jag detta av tre anledningar:
1. Stort
2. Genomtänkt/lättarbetat
3. Chassit verkar vara perfekt att göra aibrushmålningar på.

Jag återkommer med bilder

Jag har två builds jag väljer mellan:
Orginalvariant: 18542 :-
budgetvariant: 15714 :-

och Cooler Master ATCS 840 är med i båda!

Permalänk
Medlem

Enjoy!

I do!

Permalänk
Medlem

har o vart rätt sugen på det här chassiet ett tag nu , ni får gärna slänga upp lite bilder på era byggen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
har o vart rätt sugen på det här chassiet ett tag nu , ni får gärna slänga upp lite bilder på era byggen

Mitt kommer ta ett tag :/
Först vänta tills den 25e...sen beställa grejer, sen ska skiten levereras, sen ska chassit till verkstad för att målas...sen kommer det tillbaka efter 1 - 2 veckor.

SEN hoppas jag de andra delarna har kommit med

Permalänk
Medlem

men vad säger ni , e dämpmattor ett måste ? vibrerar sidoplåtarna ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
men vad säger ni , e dämpmattor ett måste ? vibrerar sidoplåtarna ?

Nej de vibrerar inte!
Varken med eller utan dämpmattor.