ebay usa , slippa moms ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2002

ebay usa , slippa moms ?

Hej!

Funkar fortfarande det här med att säljaren skickar paketet som privatperson samt han sätter det som "gift" och värdet lite lägre ?

Större risk att det slipper igenom tullen nu för tiden ?

Eller finns det några andra tips ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dunkel grotta
Registrerad
Feb 2004

Om paketet kommer bort och värdet är satt lägre så är det som att slänga pengarna i sjön, och det beror såklart vad han sätter värdet på med.

Fujitsu siemens Amilo Pi1536 | 1,8 GHz | 2 GB ram | ATI mobility Radeon x1400 | 15,4" @ 1280x800

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Om paketet kommer bort och värdet är satt lägre så är det som att slänga pengarna i sjön, och det beror såklart vad han sätter värdet på med.

Nackdelen med att skriva ner värdet eller skriva "gift" är väl bara om något händer med paketet under leveransen så är du inte skyddad mot skador, men hur ofta händer sånt?

Jag skulle hellre våga chansa på det än att betala extra fö en produkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Jag beställde en laptop för 900$ från ebay usa, jag bad dem att markera det som en gåva. Men dessvärre så börjar tullen bli ganska bra på att stoppa paketen ändå.

Företaget som jag köpte av hade skrivit ner värdet på varan, så jag slapp en massa tull. Men å andra sidan så hade jag suttit i skiten om det kommit bort...

Vad jag hört av en vän är att man ber företaget markera försändningen som ett garantiärende, "Waranty claim", de skall tydligen minska risken för tull.

Då jag inte provat detta själv kan jag dessvärre inte gå i god för att det är vattentätt.

Lycka till!

Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s, Mac Pro 5.1, iMac 27", MacBook Air 13"
Arbetshäst: MacBook Pro Retina 15"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aiwi
Jag beställde en laptop för 900$ från ebay usa, jag bad dem att markera det som en gåva. Men dessvärre så börjar tullen bli ganska bra på att stoppa paketen ändå.

Företaget som jag köpte av hade skrivit ner värdet på varan, så jag slapp en massa tull. Men å andra sidan så hade jag suttit i skiten om det kommit bort...

Vad jag hört av en vän är att man ber företaget markera försändningen som ett garantiärende, "Waranty claim", de skall tydligen minska risken för tull.

Då jag inte provat detta själv kan jag dessvärre inte gå i god för att det är vattentätt.

Lycka till!

Nej, det funkar inte.
Kallas passiv förädling, vilket man ansöker om.

http://www.tullverket.se/sokordao/r/reparation.4.13ca5ad811a0...

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2004

Med hänvisning till § 8 i reglerna låser jag den här tråden. Jag vill uppmana dig att betala det du är skyldig att betala.

*tråd låst*

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.