Latex - tabeller, multirowproblem

Permalänk
Medlem

Latex - tabeller, multirowproblem

Hej, jag har problem med tabular i latex. Jag har en cell som ska sträcka sig över flera rader och jag får den som jag vill när jag har två kolumner men inte när jag har tre. Så här blir det:

Den översta tabellen med två kolumner är alltså rätt men den nedre tabellen med tre kolumner är fel. Jag vill att kolumnen pid ska ha värdet 2 och hela XML-blocket (och inte bara delar av det) ska finnas i kolumnen person.

Så här ser min kod ut:

\documentclass{article} \usepackage{multirow} \begin{document} \begin{tabular}{|c|c|} \multicolumn{2}{l}{2 kolumner:}\\ \hline id &person\\ \hline \multirow{4}{*}{1} &$<$author$>$\\ &$<$name$>$Jan Jansson$<$/name$>$\\ &$<$affiliation$>$foo$<$/affiliation$>$\\ &$<$/author$>$\\ \hline \end{tabular} \begin{tabular}{|c|c|c|} \multicolumn{3}{l}{3 kolumner:}\\ \hline id &pid &person\\ \hline % Följande är alltså fel 1 &2 \multirow{4}{*} &$<$author$>$\\ &$<$name$>$Jan Jansson$<$/name$>$\\ &$<$affiliation$>$foo$<$/affiliation$>$\\ &$<$/author$>$\\ \hline \end{tabular} \end{document}

Nåt är alltså fel i den andra tabularen (hur jag använder multirow), men jag vet inte riktigt vad. Jag har testat lite olika varianter, men ingen fungerar. Den jag visar här går igenom pdflatex utan fel men ser som sagt inte rätt ut.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Du har använt multirow fel. Så här ska det se ut

\documentclass{article} \usepackage{multirow} \begin{document} \begin{tabular}{|c|c|c|} \hline id &pid &person\\ \hline \multirow{4}{*}{1} & \multirow{4}{*}{2} &$<$author$>$\\ & &$<$name$>$Jan Jansson$<$/name$>$\\ & &$<$affiliation$>$foo$<$/affiliation$>$\\ & &$<$/author$>$\\ \hline \end{tabular} \end{document}

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket, det fungerar alldeles utmärkt!

Permalänk
Medlem

Förresten, om man vill använda verbatim (eller Verbatim, package fancyvrb) i detta block:

&$<$author$>$\\ & &$<$name$>$Jan Jansson$<$/name$>$\\ & &$<$affiliation$>$foo$<$/affiliation$>$\\ & &$<$/author$>$\\

hur gör man då?
Jag skulle vilja introducera lite inledande whitespace på name och affiliation-raden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hivemind
Förresten, om man vill använda verbatim (eller Verbatim, package fancyvrb) i detta block:

&$<$author$>$\\ & &$<$name$>$Jan Jansson$<$/name$>$\\ & &$<$affiliation$>$foo$<$/affiliation$>$\\ & &$<$/author$>$\\

hur gör man då?
Jag skulle vilja introducera lite inledande whitespace på name och affiliation-raden.

Latex är ett verktyg där du definierar vad saker är för något och sen sköter latex typsnitt, avstånd storlek osv. Det du vill göra tror jag inte går som standard, men det lär säkert gå med något paket (kanske det du nämner). Aldrig gjort något sånt så du får nog googla, det är en rätt sällsynt åtgärd du vill ha.

EDIT: Prova $\quad$, $\qquad$. De borde funka.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?