Crossfire, fungerar två olika märken?

Permalänk
Medlem

Crossfire, fungerar två olika märken?

Hej allesammans.

Jag har idag ett "Asus ATI Radeon HD 4870 512MB" och undrar:

1. Fungerar det att kombinera två olika leverantörer av 4870? (t.ex. club HD 4870)

2. Om JA, kan jag då ha en annan minnesmängd på det andra kortet?(1GB)

Riktigt tacksam för eventuella svar!

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feesk
Hej allesammans.

Jag har idag ett "Asus ATI Radeon HD 4870 512MB" och undrar:

1. Fungerar det att kombinera två olika leverantörer av 4870? (t.ex. club HD 4870)

2. Om JA, kan jag då ha en annan minnesmängd på det andra kortet?(1GB)

Riktigt tacksam för eventuella svar!

jag tror det ska funka att köra 2 olika tillverkar ihop för det är samma kort i grunden. Men 1GB och 512MB modellerna vet jag inte om dom kör ihop. Men tror det ska funka!
Annars kan du maila ATI.

Permalänk

Har aldrig kört CF själv, men är ganska säker på att två olika tillverkares kort ska lira ihop, dock om du köper ett kort med 1GB minne så kommer bara 512mb att utnyttjas då det går efter det kortet med lägst minnesmängd. Rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdrofleXx
Har aldrig kört CF själv, men är ganska säker på att två olika tillverkares kort ska lira ihop, dock om du köper ett kort med 1GB minne så kommer bara 512mb att utnyttjas då det går efter det kortet med lägst minnesmängd. Rätta mig om jag har fel!

Går det inte efter det kortet du har i Master? - Jag kanske också har fel så rätta mig med.

Permalänk
Medlem

ja det går att blanda tillverkare, och ja det går att ha ett 512bm och ett 1gb.

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Visst äre väl så att med ATI kan man blanda egentligen hur tusan man vill?

Vore trevligt om nvidia hade dom möjligheterna också..

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Hedersmedlem

Skrev i i en tråd just om detta för en tid sedan, tror det var i 48xx samlingsditon, och det ligger till så att som AdrofleXx skriver att visst går det, men....... det är inte rumba.... Ehhrrmmm, förlåt det var inte let´s dance
Det blir så att du bara har den lägre minnesmängden för varje kort tillgängligt, alltså 512MB för vart och ett av korten

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Skrev i i en tråd just om detta för en tid sedan, tror det var i 48xx samlingsditon, och det ligger till så att som AdrofleXx skriver att visst går det, men....... det är inte rumba.... Ehhrrmmm, förlåt det var inte let´s dance
Det blir så att du bara har den lägre minnesmängden för varje kort tillgängligt, alltså 512MB för vart och ett av korten

Fint att du kunde bekräfta

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk

Du kan blanda olika tillverkare t.ex Club3D EVGA XFX mm.
Du kan blanda HD48xx serien att köra ett HD4870 och ett HD4850 i CF.
Har du två kort i CF kommer det kortet med minst minne bestämma att de andra också bara kan använda så mycket. Så köp ett till med 1Gb

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Visst äre väl så att med ATI kan man blanda egentligen hur tusan man vill?

Vore trevligt om nvidia hade dom möjligheterna också..

Jag tror inte man kan blanda grafikkort hur som helst. ATI kan man inte sätta ett 3750 med ett 4890. För det drar ner på 4890:s prestandard.
Det nvidia gör med ett annat kort i SLI. Om det är smamma kort i grunden så jobbar dom ihop. Men om det är tex ett 285 och 260 så det kort som sitter överst används i spel. Medans det andra hjälper till kan man säga. Heter något men kommer inte på vad.

Så man kan inte mixa vilket kort som helst ihop!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Visst äre väl så att med ATI kan man blanda egentligen hur tusan man vill?

Vore trevligt om nvidia hade dom möjligheterna också..

Kvittar vell, oftast ger det prestandaminskningar snarare en höjningar med 2 olika kort

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Medans det andra hjälper till kan man säga. Heter något men kommer inte på vad.

Så man kan inte mixa vilket kort som helst ihop!

PhysX kanske?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
PhysX kanske?

Kanske

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
PhysX kanske?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Kanske

PhysX crossfire? PhysX kan inte köras på ATi-kort med officiella medel.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

När det gäller CrossFireX så är det ju så att alla korten du använder i dit system klockas ner för att matcha det "sämsta" och det enda du behöver göra är att följa denna tabell: http://game.amd.com/us-en/content/images/crossfirex/CF_combo_...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
PhysX crossfire? PhysX kan inte köras på ATi-kort med officiella medel.

De snackade om Nvidia nu

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM