SweClockers besöker Dreamhack Summer 2009

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

SweClockers besöker Dreamhack Summer 2009

Dreamhack Summer är över. SweClockers utsända bjuder i känd stil på ett heltäckande fotoreportage bland Joltburkar, piratjägare och världsrekord.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
nej
Registrerad
Jun 2004

PP-bilen var ju fruktansvärt snygg. I'll give 'em that.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strömsnäsbruk
Registrerad
Dec 2003

Första tanken var, sandlåda. Medelåldern ligger väl runt 8 i dessa dager.

Bra bilder, roligt med lite nostalgi på utställning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2005

Yeah

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Freiburg Tyskland
Registrerad
Jul 2006

Att Pontén bara vågade duka upp där!!

iMac "27" Late 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
helsingborg
Registrerad
Sep 2005

ganska komiskt att se alla småkidsen och deras frågor om upphovsrätt när de inte ens vet vad de pratar om. Ponten har rätt i mycket det han säger. utan pengar till filmbolag och utvecklare blir det inga nya titlar.

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
ganska komiskt att se alla småkidsen och deras frågor om upphovsrätt när de inte ens vet vad de pratar om. Ponten har rätt i mycket det han säger. utan pengar till filmbolag och utvecklare blir det inga nya titlar.

Visst, han må ha rätt i det han säger men sättet de jobbar på är totalt fel.

| Asus ROG Crosshair VII Hero | AMD Ryzen 2700X | AMD Wraith Prism | G.Skill TridentZ 16GB DDR4 @ 3200Mhz | Gainward GeForce GTX Titan Black | Samsung 860 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | Corsair AX850 | Fractal Define R6 TG Blackout | Acer XG270HU + EIZO Flexscan S2411W |

Monitor Audio Silver 200 + Marantz PM-14S1 SE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007
Citat:

och mindre pengar till dem är även det samma som mindre pengar till advokater och lobbygrupper som ger oss samhällsfarlig skit som acta, ipred och fra. jag väljer då min frihet och integritet över "högkvalitativ" underhållning vilken tid på dygnet som helst.

förhoppningsvis blir open source spel mycket större i framtiden.

i7 4770 | asus b85m-g | 4x4gb ddr3 1600 corsair/g.skill | asus gtx 1070 strix | intel 320 120gb + kingston a400 480gb + samsung f1 750gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | lg w2363d 120hz | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | qck+ | tb impact 600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Att Pontén bara vågade duka upp där!!

varför skulle han inte våga?

Skulle någon kasta/hoppa på osv bevisar ju det bara att personen/personen bakom det hela har lika hög IQ som skonr

| Asus ROG G752VY | Intel i7 6700 HQ | 16 GB DDR4 | GTX 980m 4GB | m.2 - 256GB SSD + 950 PRO m.2 - 256 GB + 2.5" - 1 TB HDD |
| Steam - Toivo |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
helsingborg
Registrerad
Sep 2005

rätta mig om jag har fel men företagen som säljer en produkt väljer väll i stort sett själva hur dom vill sälja den och leverera den. bara för att folk inte gillar det betyder det inte att det är rätt att stjäla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
och mindre pengar till dem är även det samma som mindre pengar till advokater och lobbygrupper som ger oss samhällsfarlig skit som acta, ipred och fra. jag väljer då min frihet och integritet över "högkvalitativ" underhållning vilken tid på dygnet som helst.

sen argumentet med frihet och slippa övervakning har väll inget med upphovsrätts pengar att göra ??.......

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
255.255.255.0
Registrerad
Okt 2008

Synd att Dreamhack är så gott som dött, typ bara en massa fjortisar och små'barn, och eventen har så smått dött ut :/

Det bara visar ännu mer på mognaden hoss ungjävlarna som skriker och buar som idioter, det får liksom bara er själva att se ut som nötter.

Låt han diskutera, och sedan diskutera emot, i en sansad debatt, inte som några jävla outbildade små flickor.

Dålig stil....på dessa...."Ungedomar, pfft"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Freiburg Tyskland
Registrerad
Jul 2006
Citat:

... sen argumentet med frihet och slippa övervakning har väll inget med upphovsrätts pengar att göra ??.......

Läs på snälla du. Finns massor med informationer om sammanhanget mellan lobbyismus och övervakningen i EU.

Visst är det fel och ladda hem upphovsrättsskyddade filer men sättet hur contentindustrin beter sig är lika fel som fildelarnas sätt och kräva allt gratis. Sen är ju skivkontrakten med artisterna oftast lika omoraliska som slaveri tycker jag.
Skulle contentindustrin ändra på det och ta rimliga priser då skulle dom ha alla argument på sin sida.
Men men....

iMac "27" Late 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
helsingborg
Registrerad
Sep 2005

Om du syftar till frankrikes lag och hela eu paketet så har inga lagar gått igenom som bygger på konstant övervakning av all trafik på internet. det används då det finns starka bevis om brott. vilket brott mot upphovsrättslagen är. dvs om du inte gör något olagligt så blir du inte granskad. och var bryter det mot dina friheter ?

det är väll ändå artisterna som gär valet och väljer vilka de ska representeras av. om artisterna är lite smarta kan de välja ett bolag som inte är kvar i stenåldern utan gå över till ett som är med i nutidens utveckling.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig

..och reklamfinansierade, sponsrade, donerade.. det finns många sätt att finansiera spel/film/musik som inte innebär direkt betalning från oss konsumenter utan snarare indirekt via t.ex reklam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2006

Var där en kort sväng i lördags. Första gången jag satt foten på ett DH överhuvudtaget. Är nog inget evenemang jag skulle dra iväg till med datorn men det var en rätt imponerande syn. Visst åldern är låg men jag ger mig fan på att föräldrar hellre skickar sina tonåringar ditt än Hultsfred.

Diggade konsolutställningen. Var en hel del nostalgiska minnen som kom fram där. Maten var bra den med i restaurangen en trappa ner. Jävligt lång kö till butiken.

Största misstaget var av DH arrangörerna att utannonsera att pontén skulle dyka upp. Hade de inte gjort det hade snorisarna inte haft tid att förbereda sig och debatten hade kanske blivit lite mer seriös om han dykt upp utan förvarning. Visst utbuad hade han liktförbannat blivit men under bättre former. Tomaten hade jag kanske accepterat på Bodström.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
helsingborg
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av powerlol
..och reklamfinansierade, sponsrade, donerade.. det finns många sätt att finansiera spel/film/musik som inte innebär direkt betalning från oss konsumenter utan snarare indirekt via t.ex reklam. Synd att man snöar in så hårt på piratjakt när man borde lägga resurserna på nya sätt att finansiera utveckling.
Om några år förhoppningsvis kommer det bara anses efterblivet att betala för sådant man kan få både gratis och lagligt tror jag..

även om du inte själv betalar för produkten när företag går in och sponsrar betalar du indirekt till det då företag måste ta ut högre priser för att finansiera alla reklamkostnader. tänk lite längre så ser du ett samband mellan händelser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
helsingborg
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av powerlol
lol, reklam brukar leda till högre intäckter annars..
Har du hört om Spotify? ..eller kommer du direkt från 1987 med hjälp av en tidsmaskin?

sjukt imponerad av dig att du ser det jag menar..... (irnoi)
tänk såhär istället. var får företagen sina reklampengar ifrån ??.. jo ifrån er konsumenter. så indirekt betalar ni reklamen. pengarna går runt runt runt runt i ett samhälle. de kommer inte bara från ingenstans ur en "tidsmaskin"

missförstå mig inte jag är för smarta lösningar som spotify etc. men att ni är så naiva och tror att priset eller reklamer inte drabbar er är nästan lite halvt osmart...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2005

Många fjortisar på ett och samma ställe, SweC-representanterna ska va glada att de kom därifrån i två delar
Småkul att Pontén fick smaka tomat tycker jag, det är det inget annat media som uppmärksammat, man undrar varför?
Kul reportage i vilket fall

Workstation "Miranda": P8Z77-V Deluxe | i5 3570K | 2x8Gb DDR3-1333 | GTX 1080 | Samsung Evo 850 + 1TB Lagring | P183 | XenServer "Elize": | Xeon E3| 8Gb DDR3 | Netbook "Ebba": NC10 | Nät: c892FSP | c3560CPD-8PT-S | c2960G-8TC | c1812 | c881 | HP 1910-8G-PoE+ | Ciscodiplomerad: CCNP-Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Freiburg Tyskland
Registrerad
Jul 2006
Citat:

Om du syftar till frankrikes lag och hela eu paketet så har inga lagar gått igenom som bygger på konstant övervakning av all trafik på internet. det används då det finns starka bevis om brott. vilket brott mot upphovsrättslagen är. dvs om du inte gör något olagligt så blir du inte granskad. och var bryter det mot dina friheter ?

det är väll ändå artisterna som gär valet och väljer vilka de ska representeras av. om artisterna är lite smarta kan de välja ett bolag som inte är kvar i stenåldern utan gå över till ett som är med i nutidens utveckling.

Visst har inte mycket gått igenom. men IPRED och dylika grejer är ett resusltat av arbetetfrån lobbyorganisationer. Dom har många så kallade experter i Brüssel som försöker få igenom sina idéer. Om man som medborgare inte stämmer sig mot sådana saker ifrån början urartar det snabbt.

Att artister har rätt att välja själv vilket bolaget som ska marknadsföra dom stämmer iofs. Allt fler artister väljer ju små independent labels numera men dom stora gamla skivbolagen säger att skivförsäljningen sjunker iom fildelningen snor deras kunder. Men det är inte hela sanningen.
Inte alla skivbolag rapporterar sin försäljning till billboard och dylika tjänster (det är mest dom stora majorlabels som gör det).
Och på det viset sänks ju skivbolagens försäljningsstatistik ganska drastiskt. Det har blivit allt fler artister som grundade sina egna bolag och nu för tiden kryllar det av små skivbolag och fler lär det bli.
Dom stora majorlabels håller tyst om just denna utveklingen och skyller oftast på fildelningen i sig och att det är det enda som hotar dem.
Men så enkelt är det inte.
Sen att det är alldeles för mycket skräp ute som tex idol och sånt.
Vem vill lyssna på det?? Många laddar hem den enda låten artist svenne svensson (one hit wonder) släppte och resten skiter dom i för att resten är helt värdelös.
Dom stora skivbolagen saknar stora band och artister som vi hade förr i tiden.
Dom satsade alldeles för mycket på utbytbara artister och band utan egen profil och stil.
Inget och undra att skivförsäljningen sjunker.

iMac "27" Late 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Sep 2006

Ohh, ville vara där men jobbet satte stopp =/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

DreamHack Summer 2009 var det sämsta DH:t hittills jag varit på... knappt några bås från företag etc... tycker det var riktigt dåligt!

Och alla dessa 10-14 åriga fjortisar och barnungar som man såg överallt... är ju nära skam!

Chassi: Fractal Design Define S | Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Minnen: Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Grafikkort: Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming
Nätaggregat: EVGA GQ 650W Hybrid | Processor: Intel Core i7-8700K
Kylare: Noctua NH-U9B SE2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2005

Var där under hela evenemanget och nog hör en själv och kompisarna till det övre åldersgruppen. Visst, det finns många fjortisar men jag ser inte nackdelen med att evenemanget funkar för alla åldrar. Det verkar finnas en grupp överallt där man läser kommentarer som vill att sånna här evenemang ska vara för en specifik ålder och stereotyp med bara opensourcekunskaper och inga andra får släppas in. Det där tänket är precis lika omoget som buande fjortisar.

Ponténdebatten så när som på buandet blev dessvärre kort. Det kändes lite som om han demoniseras mer i normal media när man fick se han på scen och höra lite åsikter.

Icke att förglömma också, Sonic Syndicate som spelar live funkade betydligt bättre än vad Kick gjorde i vintras. Nog helt rätt genreval för arangörerna. Misade att dra ut ett gäng till Paintballen eller något av de andra arangemangen men det får bli fler gånger. Lär boka vinterns evenemang med. Lite mindre med bås och företag som ställer ut men det brukar vara något mindre på sommrarna. Spelföretagens releaser brukar vara på hösten så det sker oftast mer runt vinterevenemanget.

Desktop: ASUS P8Z77-V LK, Intel Core i7 3770K, 16GB Corsair XMS3 DDR3,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, HyperX Savage SSD 480GB
Notebook: MSI GE72 2QF-054NE Apache Pro
http://www.blackmesagame.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Fy fan. Vilka korkade frågor ungarna ställde. Vadå skämma ut sig själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Kändes som att alla hade glömt av DH i år.. jag brydde mig visseligen inte men men.. vart ju tex ingen swecträff tråkigt nog för de som ville.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008

Många ungdomar har fått för sig att vara "pirat" på ett helt annat sätt än budskapet man egentligen vill få fram. Ger ju bara dem ännu sämre rykte (piratpartiet och såvidare)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002

Ursäkta men officiellt heter han väl Pirate Pontén fortfarande?

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2008

Jag reagerade på vad han representanten för datorspelsbranchen sa i slutet, "köp mera spel". Det skulle man nog också om spelen inte var så förbannat dyra. Speciellt för oss studenter som endast har 1050 kr i månaden. Ska man köpa spel då så försvinner oftast mer än halva och man vill ju kunna göra lite annat för pengarna också, inte bara lägga dom på datorspel. Jag skulle helt klart köpa mer datorspel om dom inte varit så dyra.

* Gamingdator | Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | ASUS ROG STRIX Z270G GAMING | ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 OC | Asus Xonar Essence STX | EVGA Supernova G2 750W | SSD 500GB Samsung 850 EVO (OS) | Kingston SSDNow UV400 240GB | Fractal Design Define Mini C | Noctua NH-D15S | ASUS 24" VG248QE 144Hz | Zowie FK2 | Tesoro Durandal Ultimate G1NL Cherry MX Black | Steelseries QcK XXL | Steelseries Siberia 200 |

* Macbook Pro 13" 2011 | Intel Core i5 2,3 GHz | 4 GB 1333 MHz | 128 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005

Åååh, man blir bara arg på alla dessa jubelidioter som inte ens lärt sig använda hjärnan. Ni som ställer er på Pirat Partiets sida och sedan står och kastar skit när Pontén visar sig, vill ni att folk ska se partiet som oseriösa idioter?
För det är exakt det ni gör.

[IA]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jan 2008

besviken Pontén måste ha blivit när han bara fick en tomat. tror han hade räknat med 3-4 pan pizzor och ett flak Joltcola till fikat =/