Permalänk
Medlem

Crossfire fråga.

hej.

har en liten plan på att fixa ett till gfx-kort till datorn.

om jag har ett Sapphire 4850 512mb kort, kan det vara vettigt att köpa ett samma kort så att man har 2 st likadana?

eller funkar det bra att tex köpa ett senare kort i samma serie?

flyter det på bättre med två lilka kort eller spelar det ingen roll?

tack!

/josef

Permalänk
Hedersmedlem

Det vettigaste är att stoppa i ett likadant (behöver inte vara samma märke), eftersom det väljer det kort som har sämst prestanda.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ahh, förstår.

Permalänk
Medlem

Re: Crossfire fråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daiMis
hej.

har en liten plan på att fixa ett till gfx-kort till datorn.

om jag har ett Sapphire 4850 512mb kort, kan det vara vettigt att köpa ett samma kort så att man har 2 st likadana?

eller funkar det bra att tex köpa ett senare kort i samma serie?

flyter det på bättre med två lilka kort eller spelar det ingen roll?

tack!

/josef

Glöm inte att köpa ett likadant med lika mkt grafikminne. (512mb)
För att om du köper ett 1gb så kommer detta att nedklocka sig själv när det sitter i Crossfire med ett annat 512mb.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToKu
Glöm inte att köpa ett likadant med lika mkt grafikminne. (512mb)
För att om du köper ett 1gb så kommer detta att nedklocka sig själv när det sitter i Crossfire med ett annat 512mb.

Om man spelar spel som bara drar nytta av ett grafikkort har man inte någon nytta av de extra 512MB då heller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xzypher
Om man spelar spel som bara drar nytta av ett grafikkort har man inte någon nytta av de extra 512MB då heller?

Visst, men det är mindre prisvärt då du får samma prestanda om du helt enkelt köper ett 512mb istället för ett 1gb eftersom att det ändå klockar ner sig.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

hur pass stor skillnad ger ett extra kort?

ger det tydliga förbättringar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daiMis
hur pass stor skillnad ger ett extra kort?

ger det tydliga förbättringar?

Jag som precis uppgraderat från ett ensamt 4850 till två st 4890 i CF tycker ABSOLUT det. Herre min skapare vilken skillnad. Spelar ALLT (har inte testat Crysis) på high med 1920x1200 upplösning utan minsta tendens till lagg.

Så ja, du kommer också att se skillnader, skulle jag tro!
(beror också på vad du spelar för spel såklart )

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk

Är du säker att det blev skillnad när du bytte från ett 4850 till två 4890?
(sarkasm)

Visa signatur

Fishstick
www.ssg-clan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jack_the_zipper
Är du säker att det blev skillnad när du bytte från ett 4850 till två 4890?
(sarkasm)

Ha...ha.
Huvudsaken är väl att daiMis fick ett svar?

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Sitter med två 4850 1gb kort och skillande är enorm om jag kör dem i crossfire.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToKu
Jag som precis uppgraderat från ett ensamt 4850 till två st 4890 i CF tycker ABSOLUT det. Herre min skapare vilken skillnad. Spelar ALLT (har inte testat Crysis) på high med 1920x1200 upplösning utan minsta tendens till lagg.

Så ja, du kommer också att se skillnader, skulle jag tro!
(beror också på vad du spelar för spel såklart )

frågan är om det blir någon märkbar skillnad av att köpa till ett 4850, eller om man ska satsa på 2 nyare kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daiMis
frågan är om det blir någon märkbar skillnad av att köpa till ett 4850, eller om man ska satsa på 2 nyare kort.

Vad spelar du för spel? Jag klarade mig ganska bra på mitt enda 4850-512mb, så jag skulle tro att du klarar dig exceptionellt med 2st.

Men 4870-korten har ju sänkts i pris något otroligt nu (och kommer göra mer i juli?), så det kanske är värt för dig att satsa på två sådana, om du har råd?

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

har blivit mest Fallout 3 nu, det funkade klockrent, körde grafiken på ultra high utan hack, dom laggade det en aning fram mot slutet, men jag tror inte det berodde på grafiken, hade nog samlat på mig en del skit på burken=)

är lite småsugen på att testa Far Cry 2, cod5 tex.

vill ju feta på med högsta i grafiken dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daiMis
har blivit mest Fallout 3 nu, det funkade klockrent, körde grafiken på ultra high utan hack, dom laggade det en aning fram mot slutet, men jag tror inte det berodde på grafiken, hade nog samlat på mig en del skit på burken=)

är lite småsugen på att testa Far Cry 2, cod5 tex.

vill ju feta på med högsta i grafiken dock.

Jag tror att två st 4850 klarar det där ganska bra. Men vilken upplösning spelar du i?

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk

Om du köper ett till 4850 512mb så blir prestandan ungefär dubbel. Dock måste du vara säker på att ditt moderkort stödjer Cross-Fire och så är det bra om vi får veta vad du har för nätaggregat.
Ett 4890 ,t.ex., skulle prestera lite sämre en 2st 4850 i CF. (Plus att det kostar 1000kr mer). Om du har råd så är ett 4890 bättre eftersom du då kan uppgradera med ett till när du får råd. (Ditt 4850 kan du sälja för 500kr). Om du köper ett till 4850 (varför inte begagnat?:P) så är du visserligen låst till dem (det blir dyrare vid nästa uppgradering) men du får ju bättre prestanda i dagsläget...
It's your call!:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Om du köper ett till 4850 512mb så blir prestandan ungefär dubbel. Dock måste du vara säker på att ditt moderkort stödjer Cross-Fire och så är det bra om vi får veta vad du har för nätaggregat.
Ett 4890 ,t.ex., skulle prestera lite sämre en 2st 4850 i CF. (Plus att det kostar 1000kr mer). Om du har råd så är ett 4890 bättre eftersom du då kan uppgradera med ett till när du får råd. (Ditt 4850 kan du sälja för 500kr). Om du köper ett till 4850 (varför inte begagnat?:P) så är du visserligen låst till dem (det blir dyrare vid nästa uppgradering) men du får ju bättre prestanda i dagsläget...
It's your call!:)

crossfire klarar mitt moderkort.

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354387&view=detailed#Pr...

nätagget ska inte heller vara nåt problem

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339898

aja, får c va det kan bli=)