260gtx 216 värt pengarna, mycket bättre än 8800gt oc?

Permalänk
Medlem

260gtx 216 värt pengarna, mycket bättre än 8800gt oc?

Tjenare

Finns säkert många liknande trådar innan, men har sökt lite o inte hittat nån klockren...

Undrar om det innebär en rejäl prestandaboost att gå från ett (bra klockat) 8800gt till ett gtx260 216sp. Blev rätt sugen på att nytt grafikkort, och hittade en recension där gtx260 216sp verkade kicka väldigt hårt, presterade bättre i alla testade spel än 4870 1gb.

Spelar i 1680x1050, har inte känt mig väldigt strypt hittils, men i ex Dawn of War II vägrar datorn att låta mig spela i högre än 1400*900 idag, tänker att detta kortet borde rätta till det, och ge mig ganska bättre prestanda i de andra absolut tungaste liren. (Crysis, World in conflict etc) I recensionen så gav kortet nästan dubbel prestanda i min upplösning jämfört med ett 9800 gt (som jag förstår är det kortet väldigt jämnt med mitt nuvarande 8800gt) Prollen är en e2180 som jag kan skrämma upp till 3.5 men vanligen får gå i 3.3.

Vad tror ni, värt att köpa, eller ska man avvakta? Kanske värt att nämna att jag så klart kommer klocka det nya grafikkortet till max på luft utan voltmodd.

Tacksam för snabbt svar, väldigt köpsugen

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Proffsmoddare

Ser att du inte har SLI bräda, synd.. För ett till GT hade kickat röv.

Men gtx260 korten är väldigt bra bang per puck och det blir ju stor skillnad från ett 88gt. Inet har en för 1700kr.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Ser att du inte har SLI bräda, synd.. För ett till GT hade kickat röv.

Men gtx260 korten är väldigt bra bang per puck och det blir ju stor skillnad från ett 88gt. Inet har en för 1700kr.

Ja, jag grämer mig över bristen på SLI när jag blir sugen på ny hårdvara...när jag köpte mina prylar var bra SLI-brädor betydligt dyrare och många rekommendera mig att satsa på single-lösningar istället. väldigt nöjd med brädan övrigt dock. har till och med spanat efter begagnade sli-brädor men det känns för omständigt.

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk

min lillebror kör ett 260 GTX från gigabyte.

kortet fungerar utmärkt i upplösningar som 1280x800, en viss prestanda förminskning i 1680x1050 och mer eller mindre helt ospelbart i höga detaljer när man kommer upp i 1920x1200.

Vare sig kortet kommer passa dig bra eller inte är ju helt beroende på vad du förväntar dig, har du höga förväntingar är det 4870x2 eller GTX 295 som egentligen är ditt enda val. men om du nöjer dig med att dra runt på medium/high settings där very high är max i 1650x1080 så visst, kortet kommer inte att göra dig missnöjd.

Som sagt tidigare, lite synd att du inte kan köra SLI, två stycken GTX 260 hade fungerat ÄCKLIGT bra.

Skillnaden mellan 8800GT och GTX 260 oavsett klockning är obeskrivlig, du kommer uppleva än hög prestanda förändring.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

Re: 260gtx 216 värt pengarna, mycket bättre än 8800gt oc?

Det blir en rejäl prestandaboost med både GTX260 och 4870 1Gb. Det ena är inte bättre än det andra (Skiljer mellen olika tester). Ta det som är billigast så gör du bäst affär.

För 2000:- kickar HD4890 båda korten rejält. Det kortet är imho det mest prisvärda du kan köpa just nu. Dock räcker HD4870 1GB och gtx 260 väl i den upplösning du spelar med nu.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag hade bara ett GTX260 i upplösningen 1650x1050 och det fungerade mycket bra. Grid var maxat och Crysis kunde enkelt köras med gamer-inställningar på allt. Dock blev det för lite kräm för 1920x1200 så det fick ett bli ett kort till

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Antielefant

Ett '260 är likvärdigt med dubbla 8800'or i SLI i lägre upplösningar, och bättre i högre, så nog är det rejäl skillnad alltid!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

tack för alla svar, nu är dock kortet jag spanat in slut på komplett, det var lite trist. nåt fint gainwardkort med bra fläkt o bra klockningsutrymme. meh

hittade ett annat från MSI, nån som kan säga bu eller bä om det? tyckte det såg fint ut.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=481468

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mubarak
tack för alla svar, nu är dock kortet jag spanat in slut på komplett, det var lite trist. nåt fint gainwardkort med bra fläkt o bra klockningsutrymme. meh

hittade ett annat från MSI, nån som kan säga bu eller bä om det? tyckte det såg fint ut.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=481468

Det kortet är bättre än Gainward kortet o väldigt klockbart ser det ut som.Ett test jag funnit:

http://www.hardocp.com/article.html?art=MTY0MSwsLGhlbnRodXNpY...

Sen verkar kylaren bra oxå. Ett väldigt bra köp om det är ett gtx260 kort du ska ha.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Proffsmoddare

Det är referens ala brevlåde kylningen man vill ha ju.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Det är referens ala brevlåde kylningen man vill ha ju.

Ska du köra SLI så visst,du är orginal kylaren att föredra.Msi kortet är hyffsat överklockat o håller ändå samma temps som(till o med lite bättre i Idle) ett oklockat kort med referens kylaren. Så varför skulle inte Msi`s kylare duga?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Hej, har gainwardkortet GS (golden sample). Igår monterade jag accelero extreme 280 för bättre temp och ljudnivå. Nu kör jag på

core 740
shader 1480
minnet 1200 (2400)

med fläkten på 27 % och load har varit max 57 C då med vantage och ati tool.

Jag tycker kortet låter lite mycket orginal när det belastas men jag är känslig med ljud eftersom jag tidigare hade helt tyst dator med 8800gt accelero s1 och 120 mm.

Kortet klockar nåt otroligt och jag har inte ens provat högre.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Det kortet är bättre än Gainward kortet o väldigt klockbart ser det ut som.Ett test jag funnit:

http://www.hardocp.com/article.html?art=MTY0MSwsLGhlbnRodXNpY...

Sen verkar kylaren bra oxå. Ett väldigt bra köp om det är ett gtx260 kort du ska ha.

Ja, hittade också lite test via MSI:s hemsida när jag kom på att kolla via den. Bland annat ett där kortet spöoade HD4890 i flera spel! Givetvis finns det säkert många test där HD4890 är bättre, det skall väl vara ett kraftigare kort egentligen. Men det känns som att detta kortet borde ge mig nog med kraft att köra det mesta i höga om inte maxinställningar på 1680*1050, i många spel gav kortet i testen schysst FPS på 1900*1200 och till och med i den där megaupplösningen 2500 nånting
men får vänta till i eftermiddag med att beställa nåt, ska ha lite diskussioner med chefen om min framtida position i företaget först

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.