Problem med klockning av 4890

Permalänk
Medlem

Problem med klockning av 4890

Har ett 4890 som jag lyckats dra upp till 975 core clock. Men över det och clocken kan inte bli Passed. Om jag däremot drar upp fläkten till 100% (ska höja volten tydligen) kan jag sätta 1GHz. Vad händer om jag sätter en klock här och sedan sänker fläkten?

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Re: Problem med klockning av 4890

Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Har ett 4890 som jag lyckats dra upp till 975 core clock. Men över det och clocken kan inte bli Passed. Om jag däremot drar upp fläkten till 100% (ska höja volten tydligen) kan jag sätta 1GHz. Vad händer om jag sätter en klock här och sedan sänker fläkten?

Kortet blir för varmt vid din klock. Det blir det även om du sänker fläkten efteråt. Du kommer förmodligen att få artefakter etc. i spel. Jag upplever CCCs överklockningstest som lite för generöst. Om du fick "passed" vid 975 skulle jag snarare sänka klocken till 960 i vanlig användning för att ha ett stabilt spelbeteende.
Vill du ligga på 1GHz så får du förbättra kylningen eller köra fläkten på 100%.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Saken är den att jag installerat en Accelero Twin Turbo. Vid load som crysis eller vantage kommer tempen bara upp i max 70 grader. Det känns ju som lite område att röra sig på ändå?

Som jag har förstått det ger en högre volt mer möjligheter till klockning. Hur kan jag höja volten?

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Utan att modda kortet,

Tror det går i rivatuner.
Bör också gå att göra genom att flasha om Bios med RBE

http://www.techpowerup.com/rbe/

Du bör nog surfa runt och läsa på ordentligt först.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen ändra volten på grafikkortet i RivaTurner??

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort det själv men läste någonstans att det var möjligt för Hd4870x2. HD4890 vet jag inte. Dock var det inte i de vanliga inställningarna om jag minns rätt.

Edit: Minns fel verkar det som. Googlade lite...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Sök på google "gputool". Med detta program så kan man reglera volten, klocken och fläckthastigheten. Dessutom så finns det stabilitetstest som kan hitta den exakta stabila klocken åt dig.

funkar för nästan alla kort ink. 4890 som jag själv har.