Problem med att starta Oblivion

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2009

Problem med att starta Oblivion

Medan jag spelade spelet idag frös det totalt. Vet inte vad jag gjorde för fel. Skuta Imps med pilbåge är väl inte fel... Nåja, men spelet frös alltså. Kunde inte stänga det utan måste stänga maskinen och trycka igång igen. När jag nu försökte spela igen slår inte spelet igång utan blir som en svart liten ruta i vänstra övre hörnet.

Jag har installerat om spelet redan fyra ggr, startat om maskinen, uppdaterat drivers och vad mer...

Jag vet inte vad annat jag skulle kunna göra Förslag/hjälp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Förutsatt att du har en riktig version så kolla med patchar etc!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2009

Ävän om jag använder vaniljversionen, inga mods? Och ja, spelet är lagligt köpt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Ja det är alltid bra att uppdatera då det fixar buggar etc men vad jag vet även kompabilitet(?) med hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2009

Uppdaterade... fungerar icke... Datorn har nog krafter kvar. Bara ett år gammal maskin, årkar dra spelet med max grafiker och setup.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Tyvärr är det bara en sak som återstår vid sådana saker när windows når en kritisk fail punkt plötsligt.

Omformatering

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2009

Ja. det är säkert bittra sanningen. Väntar ännu om någon skulle komma på en lösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2007

Eftersom du har köpt spelet lagligt :::

Så kan du väl åtminstone ändå testa cracka den och kolla om det på något sätt får för sig att fungera? Det i sig är väl inte olagligt right?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Ominstallation brukar fixa såna problem, speciellt om du sitter med gammla XP. Kan oxå vara nått överhettnings problem eller liknande kolla så att alla fläktar går som de ska.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mellansverige
Registrerad
Feb 2006

Jag skulle testa ta bort spelet med programmet "Your Uninstaller" då får du bort allt som har med oblivion att göra, sen ska du se att det funkar igen!

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2009

Jag fick nyss veta vad problemet är. Spelet installerar DirectX 9 automatist men Vista har redan DirectX 10. Hur kan jag få spelet att installeras utan att den addar DirectX 9 PÅ Vistas DX 10?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

dx9 på vista är inget problem, inte dxinstallationen heller, dock kan du kolla så du inte har några skumma ljud/video codecs installerade, oblivion är nämligen expert på att använda massa skit, tex ffdshow eller liknande.

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2009

Problemet är att den installerar dx9 fastän jag har dx10. De båda kronglar till allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Det är inte problemet! För det andra så har Vista en dx9 och 10, 9 för att vara bakåtkompatibel med äldre spel...

Jag kan köra oblivion på alla vista maskiner, 32 eller 64, premium eller ultimate... dx installationen ska känna av om filer behövs eller ej, så det är inte säkert den kopierade filer äns. Tanka ner dxwebupdate från microsoft om du vill, den skannar av ditt system och lägger in alla filer du behöver...

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |