CDON erkänner inte felaktig produkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jun 2004

CDON erkänner inte felaktig produkt

Jag köpte en mobiltelefon hos CDON för ett par veckor sen, när jag fick den märkte jag att det pep i luren, alltså ett högfrekvent pipande som bara hördes när man satte örat mot telefonen. Jag är inte den enda som hör ljudet och det är riktigt störande, inte högt men irriterande. Pipandet hörs också bara när skärmen är tänd så jag antar att det är något elfel?
Skickade iaf tillbaka telefonen till CDON och fick en ny, även denna hade det irriterande ljudet så jag skickade tillbaka telefonen och skrev att nu vill jag ha pengarna tillbaka då jag inte har någon telefon som fungerar (sålde min gamla i samma vända som jag köpte ny) och måste köpa en illa kvickt.
Nu en vecka efter att jag skickat iväg telefonen och köpt en ny mailar jag och frågar hur det går med ärendet då CDON inte skickar någon bekräftelse på att de mottagit returen eller något. Till svar får jag att de har frågat nio pers om ljudet och ingen har hört något så det är inget fel på den och de skickar tillbaka telefonen till mig.

Så här kan det ju inte gå till? Räcker det inte med att jag som kund har ett problem med varan som gör så att jag inte kan använda den som det är tänkt? Och bör de inte kontakta Nokia som tillverkat telefonen om detta och inte gör någon sort allmän opinion bland lagernissarna?

Råd, tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Ångerrätten gäller väl här? 14 dar på nätet. Ska väl funka så länge luren är i nyskick.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009

DOM måste bevisa att du har fel...punkt slut så att säga.:) DOM ska stå för dina utlägg om det är fel på varan. En "ny" lag kom till som sa att säljare måste bevisa felet om det uppenbarade sig inom 6 månader. Fråga om det är nåt mer specifikt du vill veta.:) ^^

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Nej, det räcker inte att du som kund upplever ett fel med varan, det skall också konstateras av annan part (säljaren, tillverkaren, auktoriserad verkstad el.dyl.) att den har ett ursprungsfel. Är detta konstaterat har du rätt att kräva att felet avhjälps eller att du får en ny vara om det inte är oskäligt dyrt för tillverkaren. I praktiken så innebär det att du utan kostnad för dig skall få produkten lagad.
Är en fungerande produkt av avgörande betydelse för dig kan du göra ett täckningsköp (köpa ny produkt) och kräva att det ursprungliga köpet hävs. Kvarstår dock att ett fel på telefonen faktiskt måste konstateras.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HSTD
Registrerad
Dec 2004

Detta pip verkar vara vanligt på apparater med skärm, min harmony-fjärr har samma ljud om man lägger den mot örat(vilket man inte gör). Det är alltså skärmen som låter när den är igång.
Men nu handlar det om en telefon som man SKA hålla mot örat och då vet jag inte om det är acceptabelt.

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
DOM måste bevisa att du har fel...punkt slut så att säga.:) DOM ska stå för dina utlägg om det är fel på varan. En "ny" lag kom till som sa att säljare måste bevisa felet om det uppenbarade sig inom 6 månader. Fråga om det är nåt mer specifikt du vill veta.:) ^^

Mitt problem här är väl att dom känner att dom har motbevisat mig genom att låta lite folk lyssna på den och förneka att det hörs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Ångerrätten gäller väl här? 14 dar på nätet. Ska väl funka så länge luren är i nyskick.

Gäller det även när jag har öppnat förpackningen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Nej, det räcker inte att du som kund upplever ett fel med varan, det skall också konstateras av annan part (säljaren, tillverkaren, auktoriserad verkstad el.dyl.) att den har ett ursprungsfel. Är detta konstaterat har du rätt att kräva att felet avhjälps eller att du får en ny vara om det inte är oskäligt dyrt för tillverkaren. I praktiken så innebär det att du utan kostnad för dig skall få produkten lagad.
Är en fungerande produkt av avgörande betydelse för dig kan du göra ett täckningsköp (köpa ny produkt) och kräva att det ursprungliga köpet hävs. Kvarstår dock att ett fel på telefonen faktiskt måste konstateras.

På KO:s hemsida står följande som jag känner är väldigt relevant: "
För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet."
Eftersom det är ett högfrekvent och inte speciellt högt ljud så är det ju väldigt individuellt om man ens hör det? Alltså är det ett fel om det är av den natur att jag har ett problem med det?
Måste täckningsköpet göras i samma butik?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Detta pip verkar vara vanligt på apparater med skärm, min harmony-fjärr har samma ljud om man lägger den mot örat(vilket man inte gör). Det är alltså skärmen som låter när den är igång.
Men nu handlar det om en telefon som man SKA hålla mot örat och då vet jag inte om det är acceptabelt.

Ja precis, och jag har lyssnat på samma Nokiamodell som varit ute för display i några elektronikbutiker och det har varit samma ljud i dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Nu vet jag inte om du skickade tillbaka den och skrev en lapp att du skulle ha pengarna tillbaka så förstörs bara lapparna. man måste kontakta en säljare. Har jobbat delvis med sånna reklamationer och som sagt det förstörs bara ingen läser ens lapparna.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Nu vet jag inte om du skickade tillbaka den och skrev en lapp att du skulle ha pengarna tillbaka så förstörs bara lapparna. man måste kontakta en säljare. Har jobbat delvis med sånna reklamationer och som sagt det förstörs bara ingen läser ens lapparna.

Men de har ju läst det (alltså det man fyller i på baksidan av fakturan som jag skickade med) eftersom de försöker bestrida att det finns något fel på luren? Eller hur menar du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2006

Utnyttja ångerrätten som sagt. Du får ha testat telefonen, dock får du inte ha pillat på tillbehör som manualer, minneskort etc. Allt måste vara i nyskick, även telefonens kartong. Åtminstone var det så för min telefon när jag köpte den.

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweet spot
Registrerad
Sep 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Nej, det räcker inte att du som kund upplever ett fel med varan, det skall också konstateras av annan part (säljaren, tillverkaren, auktoriserad verkstad el.dyl.) att den har ett ursprungsfel. Är detta konstaterat har du rätt att kräva att felet avhjälps eller att du får en ny vara om det inte är oskäligt dyrt för tillverkaren. I praktiken så innebär det att du utan kostnad för dig skall få produkten lagad.
Är en fungerande produkt av avgörande betydelse för dig kan du göra ett täckningsköp (köpa ny produkt) och kräva att det ursprungliga köpet hävs. Kvarstår dock att ett fel på telefonen faktiskt måste konstateras.

Nej, riktigt så går det inte till. Inom garantitiden har kunden alltid rätt till återköp när varan är felaktig, såvida försäljaren, tillverkaren, verkstad etc. inte kan motbevisa att felet är ursprungligt. Dessutom finns ju alltid tre års reklamationsrätt, där kunden har rätt till återköp om man kan bevisa att felet är ursprungligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Utnyttja ångerrätten som sagt. Du får ha testat telefonen, dock får du inte ha pillat på tillbehör som manualer, minneskort etc. Allt måste vara i nyskick, även telefonens kartong. Åtminstone var det så för min telefon när jag köpte den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Nej, riktigt så går det inte till. Inom garantitiden har kunden alltid rätt till återköp när varan är felaktig, såvida försäljaren, tillverkaren, verkstad etc. inte kan motbevisa att felet är ursprungligt. Dessutom finns ju alltid tre års reklamationsrätt, där kunden har rätt till återköp om man kan bevisa att felet är ursprungligt.

Ah, tack! Jag inväntar svar från CDON nu och uppdaterar i ärendet!

Tack så mycket alla för svaren! Om CDON fortsätter bråka så kan jag alltså bara ångra köpet? Förstår inte varför de bråkar överhuvudtaget då och inte bara säger att jag kan ångra köpet, dumt av dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweet spot
Registrerad
Sep 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
Ah, tack! Jag inväntar svar från CDON nu och uppdaterar i ärendet!

Tack så mycket alla för svaren! Om CDON fortsätter bråka så kan jag alltså bara ångra köpet? Förstår inte varför de bråkar överhuvudtaget då och inte bara säger att jag kan ångra köpet, dumt av dom.

När man köper via postorder har man alltid två veckors ångerrätt enligt lag, men de flesta webbutiker försöker hitta på nya villkor och ignorera lagen. Men lag är lag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Nej, riktigt så går det inte till. Inom garantitiden har kunden alltid rätt till återköp när varan är felaktig, såvida försäljaren, tillverkaren, verkstad etc. inte kan motbevisa att felet är ursprungligt. Dessutom finns ju alltid tre års reklamationsrätt, där kunden har rätt till återköp om man kan bevisa att felet är ursprungligt.

Jo, det är precis så det fungerar. Det räcker som sagt inte att man tycker att en vara har ett fel, det måste kunna verifieras. Skrivelsen om "väsentlig betydelse" som gäller för att få häva köpet har prövats ett flertal gånger i ARN och det ligger på kunden att påvisa denna väsentliga betydelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
Måste täckningsköpet göras i samma butik?

Nej, det kan du göra även i annan butik.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweet spot
Registrerad
Sep 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Jo, det är precis så det fungerar. Det räcker som sagt inte att man tycker att en vara har ett fel, det måste kunna verifieras. Skrivelsen om "väsentlig betydelse" som gäller för att få häva köpet har prövats ett flertal gånger i ARN och det ligger på kunden att påvisa denna väsentliga betydelse.

Nej, det kan du göra även i annan butik.

Felet måste INTE verifieras av försäljaren eller någon annan som har intresse av ett uteblivet återköp. Kunden har rätt till återköp om INTE försäljaren kan motbevisa attfelet är ursprungligt. Kunden behöver inte säga någonting mer än att man inte vill ha varan och försäljaren är skyldig att antingen

1. Erbjuda återköp

2. Bevisa att felet inte är ursprungligt och därmed bevisa att man inte är skyldig till punk 1.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Konsumentköplag

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Felet måste INTE verifieras av försäljaren eller någon annan som har intresse av ett uteblivet återköp. Kunden har rätt till återköp om INTE försäljaren kan motbevisa attfelet är ursprungligt. Kunden behöver inte säga någonting mer än att man inte vill ha varan och försäljaren är skyldig att antingen

1. Erbjuda återköp

2. Bevisa att felet inte är ursprungligt och därmed bevisa att man inte är skyldig till punk 1.

Nu undrar jag om du inte blandar ihop olika begrepp.
Den text du citerade handlade ju om möjligheterna att reklamera alt. utnyttja garanti.

Att inte behöva säga mer än att man inte vill ha varan, det fungerar väl enbart vid distansköp, under de första 14 dagarna, dvs om man har ångerrätt (och kräver att varan fortfarande är i nyskick och med förpackning och allt, dvs idén är att den fortfarande ska gå att sälja som ny).

Och det där med att få pengarna tillbaka är väl inte något förstahandsalternativ.

I det här fallet så verkar de ju vara lite gränsfall om det faktiskt är fel på produkten eller om TS bara inte tycker om den. Om det fortfarande är mindre än 14 dagar sedan du köpte den så är nog det bästa alternativet att ångra köpet.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jun 2004

En tanke, eftersom de redan har ersatt telefonen med en ny så kan de väl inte komma i efterhand och säga att det inte är något fel? Det var ju samma fel på ersättningstelefonen (likadan telefon).

CDON har inte svarat än (de verkar ju inte ha överdrivet bråttom) så jag skriver till dom och säger att jag helt enkelt vill häva köpet istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2007

Utan att ha läst tråden förutom ditt inlägg är jag ganska så säker på att det handlar om ett 5800? Har själv en sådan jag ska skicka in på RMA till telenor för ljudet+glipa.
Hänvisa de bara till minhembio tråden och de kommer vara tysta

Halleluja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jun 2004

Heh, nej det var faktiskt en (eller två) 6600. Köpte även en 5630 på Siba och den var det samma fel på, tyvär. Fick bli en skiten Sony Ericsson lur till slut, den piper i varje fall inte och går att prata i...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV

Hänvisa de bara till minhembio tråden och de kommer vara tysta

Du skulle inte kunna länka till den?

edit:
Nu verkar CDON ha gett med sig, fick ett svar idag om att de skulle återbetala mina pengar. Skönt.

Tack alla så hemskt mycket för hjälpen!