OC Cpu + 4870 = hackigt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hässleholm
Registrerad
Feb 2007

OC Cpu + 4870 = hackigt?

Godmorgon!

Jag har ett litet bekymmer...

Jag har precis bytt grafikkort i datorn till ett ati 4870 från ati 1950pro.
Det jag upplever nu när jag spelar är inget roligt, spelet (WoW) laggar inte, utan det hoppar till en gång i sekunden. Ungefär som att man tar två steg farmåt och ett bakåt hela tiden. Jag ligger på stabil fps, dock lite lågt ca 40.

Jag har lyckats få det att sluta att hoppa om jag inte kör window-mode, men jag vill ju köra i det, så det är inget alternativ.

Jag har lyckats få det att sluta hacka om jag sätter på en inställning i wow som heter "reduce input lag" men då droppar fpsen till under 15, så det är inget alternativ.

Sen är det så att jag har klockat min cpu, och när jag ställer tillbaka den på originalinställningarna så fungerar det utmärkt. men jag förlorar massor av prolle kraft, så det är inget alternativ.

Jag har formaterat datorn utan resultat.

Vad är då felet?

Jag har tänkt på: att när man klockar cpu så låser man pci-e på 100 mhz, kan det ha något med detta att göra, har provat med den på auto men ingen förbättring.

System:
ASUS p5b e-plus
intel cd2 e63008(?) 1.86 Ghz, (2.8 Ghz klockad) så den är ju knappast maxklockad...
xfx 4870 1gb xxx
3 gb ram, 800 Mhz
Windows xp sp3.
Alla drivrutiner till allt är uppdaterade, så det är nästan uteslutet.

Viktor.

Edit: Är dock osäker på forumsplaceringen.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2009

Vad har du för agg?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Nej har knappast med pci-e att göra, men däremot kan det ha med för hög CPU klock att göra, för högt klockad CPU är enormt prestandasänkande nämligen.

Ta en titt på dina klockningar!
vad man absolut inte vill är att en CPU trottlar vilket ditt hoppande tyder på
speciellt när det slutar när du kör stock, testa en klockning men lite mildare istället först, typ 2,5-2,6
och håll koll på tempen med coretemp, gå aldrig över 85c med prime95

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hässleholm
Registrerad
Feb 2007

Jag har ett hyper, 580 watt, så det ska inte vara några problem.

Jag ska prova en mildare klock, men varför hackade det inte med mitt förra grafikkort?

Och kan ni förklara vad cpun gör när den trottlar just det begreppet kände jag inte till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vitler
Jag har ett hyper, 580 watt, så det ska inte vara några problem.

Jag ska prova en mildare klock, men varför hackade det inte med mitt förra grafikkort?

Och kan ni förklara vad cpun gör när den trottlar just det begreppet kände jag inte till.

Trottlar gör en CPU när tex tempen blir för hög, med din CPU ca 85c när det händer skyddar CPU sig själv och stryper sig själv internt, därför kan det bli ett hackande och hoppande.

Med ditt föra grafikort 1950pro så behövde inte och kunde inte din CPU arbeta max utan fick vänta på grafikortet, med det nya kortet så är det tvärtom grafikortet får vänta på CPU istället på så sätt pressas CPU hårdare och blir varmare.
Kör du med stockkylare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hässleholm
Registrerad
Feb 2007

Okej, tack!

Jag kör stock kylare ja. Men tempen går aldrig över 60 grader, enligt intel TAT.

Alltså är min cpu för långsam nu jämfört med grafikkortet?

Edit: jag tänkte fel... den ligger runt 60 på idle..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Citat:

Okej, tack!

Jag kör stock kylare ja. Men tempen går aldrig över 60 grader, enligt intel TAT.

Alltså är min cpu för långsam nu jämfört med grafikkortet?

Edit: jag tänkte fel... den ligger runt 60 på idle.. :/

Det låter lite mycket för att vara idle, men är load temp som är den intressanta, nog läge för en lite bättre kylare låter det som

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hässleholm
Registrerad
Feb 2007

Aldrig över 70 på load, dock inte full load, men det hackar ändå..

om jag kör den max i TAT så går den över 80, och det blinkar rött och har sig, hehe, pinsamt att jag inte kollat det innan xD

Men varför hackar det inte i fullscreen?

Nog mer läge att köpa ny cpu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Citat:

Aldrig över 70 på load, dock inte full load, men det hackar ändå..

om jag kör den max i TAT så går den över 80, och det blinkar rött och har sig, hehe, pinsamt att jag inte kollat det innan xD

Men varför hackar det inte i fullscreen?

Nog mer läge att köpa ny cpu

Ingen riktigt bra förklaring på varför det inte hackar i fullscreen, bara gissningar, tex att vid fullscreen så slutar CPU köra en del systemprocesser eller nått liknade och belastningen minskar eller nått liknade, kan också bero på att grafikortet inte växlar upp som det ska egentligen göra när man slår igång ett spel, utan går kvar i 2D läge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hässleholm
Registrerad
Feb 2007

Än en gång tack för dina svar

Jag har med tänkt på det med 2d, men hittar ingen inställning som skulle kunna lösa det.

Jag återkommer när jag klockat ner cpun.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2003

kolla så du kör pci e x16. Vid överklockning räcker inte alltid volten till nordbryggan och den ställer sig på x1 eller x8.

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåneland
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Än en gång tack för dina svar

Jag har med tänkt på det med 2d, men hittar ingen inställning som skulle kunna lösa det.

Jag återkommer när jag klockat ner cpun.

Kan du det där med överklockning, så du inte kör på brutalt hög Vcore? Jag tycker du ska återställa cpu'n och funkar allt som normalt då så är det ju överklockningen det är fel på.

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sjöbo
Registrerad
Jun 2009

Det har antagligen med drivrutiner att göra. När jag uppdaterade till 9.X på mitt förra grafikkort, radeon 2600, så fick jag sådana hack var-varannan sekund i just WoW som du beskriver. Byta till 8.10 eller 8.12 så ska det nog fixa sig, förhoppningsvis!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hässleholm
Registrerad
Feb 2007

Update!

Något hade hänt med mitt bios, Så den var alltså klockad och ställt om sig till automatisk volt, kan vara därför jag fick så hög temp, aldrig varit över 60 innan.

testar med 2400 nu.

Edit: fungerar fint i 2400 ska dra upp den i 2800 igen, nu när jag har låst volten igen. Och se om det va det som var felet...

Dock efter midsommar.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Det är antagligen så att GPU:n aldrig kommer upp i 3d-hastigheter när du kör i windowed mode, vilket ju gör att det går långsamt/laggar, ett vanligt problem idag när man har olika hastighet på 2d och 3d.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Det är säkerligen GDDR5 minnet som kladdar. Använd valfritt överklockningsprogram och sätt 2D/3D-lägena så att minnet alltid är på samma frekvens (900MHz eller mer).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hässleholm
Registrerad
Feb 2007

Jag har provat att sätta cpun på 2800 2600, båda hackar. Men har jag den på 2400 å går det fint. Så jag antar att jag får väl köra på det då.
Väldigt konstigt då det inte skiljer något på tempen nästan, aldrig över 70 grader på max load @ 2800.. så det är ju inte felet längre.

Jag får ta en titt på det med minnena på grafikkortet också...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2003

Igen, har du kollat att den kör pcie x16? Min ställde in sig på x1 med ett 8600gt kort när jag klockade, höjde volten 0.1 på nordbryggan och det fixade det.

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2008

Har inte WOW Problem med de HD48xx serien ?

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Har inte WOW Problem med de HD48xx serien ?

wow rullar felfritt med bra flyt i windowed på mitt 4850...

I think I'll have myself a beer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hässleholm
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
Igen, har du kollat att den kör pcie x16? Min ställde in sig på x1 med ett 8600gt kort när jag klockade, höjde volten 0.1 på nordbryggan och det fixade det.

Var ser jag om den kör i x16? I BIOS någon stans eller?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

GPU-Z

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats