4850 Höga temps redan innan OC

Permalänk

4850 Höga temps redan innan OC

Tjena Sweclockers,

Sitter och följer OC-guiden för grafikkort, har egentligen gjort det på annat vis förut men inte fått så bra resultat så jag tänkte att jag skulle lyssna på experterna denna gång.

Problemet litegranna är att jag inte ens hinner sätta igång med överklockningen.

Varför? Jo: jag har satt fläkthastigheten på 100% (Har en Sapphire HD4850 med deras egna fläkt (Den som ser ut som en Zalman)) och har startat upp Furmark. Utan att ens ha rört klockfrekvenserna ligger tempen redan på runt 107 grader (109 MAX) efter 10 minuter. Jag vågar fasen inte röra reglagen när det ser ut på det viset.

Är detta normalt eller är det något fel på min fläkt? Den låter som fan, så den ligger på 100%, men ändå så är temperaturerna sjukt höga vad jag kan förstå.

Någon som vet vad det kan bero på? Har nyligen i samband med kylarbyte till processor även lossat på fläkten till grafikkortet för att byta till en bättre pasta (MX-2) i hopp om att få ner tempsen lite. Mig veterligen har jag gjort allting rätt och skruvat tillbaka hårt efter att ha bytt pastan. CPUt håller en mycket lägre temperatur än förut men grafikkortet är det uppenbarligen något fel på.

All hjälp uppskattas!

Mvh, Tomtemor4

ps. Trevlig midsommar!

Permalänk

Lite mer info:

Nu stängde jag av Furmark, och trots att Fanen låg kvar på Fixed: 100% duty cycle i Rivatuner så började fan-speed att gå ner.

Det verkar med andra ord som att den inte alls lyssnar på den fan-speed jag sätter manuellt i Rivatuner. Jag körde reboot när jag enableade low-level fan control...

Temperaturen sjönk till ~56 grader vid 0% belastning...

Permalänk
Medlem

Det var oroande temperaturer du fick oklockat och vid belastning faktiskt...jag har däremot dålig erfarenhet av de där kylarna på 4xxx serien och kylningsförmågan, särskilt med kort från asus, hade ett kort här i veckan vi fick reklamera, ett asus 4670 1gb som i princip brann efter en kort stunds spelande i far cry 2
Själv har jag ett xfx hd 4850 som inte går högre än runt 70grader vid hög belastning, överklockning, ptja..går upp till runt 90 grader, nenas problemas alltså så det känns som att din kylare är knas eller att du missat något

Tycker du ska montera av kylaren, kolla hur ytan ser ut om det är en jämn anläggningsyta efter att du lagt ny pasta och så vidare, du kanske la på för mycket vilket är ett vanligt misstag många gör, eller att anläggningsytan inte är bra efter appliceringen

Men som sagt, på tok för höga nivåer under belastningen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

testa med bättre luftflöde igenom chassit

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saabcool
testa med bättre luftflöde igenom chassit

-------------

Ja just det, det glömde jag ju fråga, vad TS har för chassie och övriga temps där...haha glömsk såhär på midsommarmorgonen då man står på jobbet o glor

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Jag har grymt bra luftflöde enligt mig;

Har en Antec ThreeHundred med en Fractal fläkt uppe, och original där bak så det är inte direkt luftflödet det är fel på.

Jag misstänker att nåt gick snett när jag bytte kylpastan isf, fast det kanske bara är Sapphire's Dual-Slotfläkt som suger?

Permalänk

Jag hade ett XFX GTS 250 som gick upp i 80 grader oklockat och stängde av datorn, på 100% fläktstyrka. Så jag returnerade det kortet, och bad om att få ett XFX 4850, som håller temperaturerna 20grader lägre i princip. Du borde försöka få en returansökan godkänd, tempsen ser ut att ha gått åt helvete xD

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToMTeMoR4
Jag har grymt bra luftflöde enligt mig;

Har en Antec ThreeHundred med en Fractal fläkt uppe, och original där bak så det är inte direkt luftflödet det är fel på.

Jag misstänker att nåt gick snett när jag bytte kylpastan isf, fast det kanske bara är Sapphire's Dual-Slotfläkt som suger?

---------------
Hm, tja det ska ju inte bli sämre iallafall tycker man

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Haha,

efter dessa kommentarer bestämde jag mig för att ta ur kortet och byta pasta igen, och skruva fast lite hårdare denna gång.

Jag började då med kylaren och GPUt så klart, men sen så såg jag att det även fanns en kylfläns till vänster om GPU-fläkten som verkade vara där för att kyla ett par kretsar (antagligen shaders), så jag bestämde mig för att även byta ut kylpastan där (det var visserligen mer en klibbig "kylmatta" under, som jag tog bort).

När jag drar igång kortet igen då så verkar allting vara frid och fröjd, och till min stora förtjusning verkar även tempsen ligga mycket lägre när jag sätter igång Furmark.

Den glädjen varade dock kort: efter tre minuter kraschar kortet, får blåskärm och artefakter överallt och när datorn startas om så sitter de kvar. Vet inte vad fasen jag lyckades förstöra, antagligen hade det något att göra med kylflänsen...

Så nu har jag beställt ett nytt kort istället (http://www.dustinhome.se/pd_5010207180.aspx?), det verkar vara bättre kylare vad jag läst mig fram till på nätet, och jag är smått besviken på kvalitén på Sapphire, det funkade dock utmärkt i början men har aldrig varit särskilt överklockningsvänligt (ett par Mhz och jag fick redan artefakter).

Som tur är är 4850 så jäkla billiga nu, så det är bara att göra ett nytt försök med det nya kortet!

Tack för er hjälp!